Naše drahé dálnice snáší drahých vajec nejvíce

Nedávno jsem objevil text z Týdne z roku 2007, autor Pavel Janda vychází z údajů Transparency International, která porovnávala ceny staveb dálnic v Evropě. Naši vyhráli úplně jednoznačně, jsou nejdražší, jestli jsou i nejlepší, se neuvádí. Naše dálnice stojí 3x-4x více než německé či norské. Autor uvádí šokující porovnání se stavbou dálnice v Norsku na pobřeží u fjordů: cena 252 milionů za kilometr. Naše dálnice D 8, úsek dlouhý 23,4 km stál 18,9 miliardy, tedy 808 milionů Kč za kilometr, nutno ovšem dodat, že zde jsou dva tunely a 33 mostů.  33 mostů na úseku dlouhém sotva 24 km. Není to padlé na hlavu?

Deník Právo 4. 8. 2010 uvedl: „Stavbaři připomínají, že z každé investované koruny se do státního rozpočtu vrátí celá polovina.“ To by mě zajímalo jak?  Ale možná to je důvod, proč jsou u nás dálnice tak drahé. Asi existuje tajná dohoda se státem, stát zamhouří oči nad předraženou dálnicí a ještě tajně lobuje za to, aby cena byla co nejvyšší, protože ví, že když kilometr české dálnice stojí 800 milionů, vrátí se mu 400 milionů. Kdyby dálnice stála pouhých 200 milionů, vrátila by se mu pouhá stovka.

Dovolím si připojit fotografii z dálnice Praha - Hradec Králové, na úseku sotva dvou kilometrů jsou tři mosty. Na 20 kilometrovém úseku (od 50. km na Hradec) jsem napočítal dvanáct mostů. Most, který vede přes dálnici z jednoho pole na druhé, most, který vede z lesa starého Vomáčky do lesa mladého Nováčka. Neuvěřitelné zbytečnosti, neuvěřitelné plýtvání, které platíš, čtenáři, z daní každý měsíc (pokud je platíš) a v každé platbě v obchodě (pokud ti dají účtenku).

Jestli ministr Bárta jedná se stavbaři o zlevnění staveb a oni říkají, že to nejde, tak si připadám jak v dobách reálného socializmu. Jak nejde? Pokud Bárta vybudoval úspěšnou firmu v konkurenčním prostředí, nerozumím, proč se nepodívá po jiných firmách. Třeba na západ od Rozvadova, kde se staví 3x levněji. Mohl by se podívat také daleko na východ, třeba by nám výrobci čínských šuntů postavili 5x levnější dálnici.  Nabízí se ovšem smutná odpověď na neschopnost zlevnit stavbu dálnic. Není politická vůle. Celý systém zakázek firem, projektů a státních úředníků je tak propojený, že každý, kdo by ho chtěl narušit, je buď znemožněn (mám na mysli šéfa NKÚ, který D 8 začal prověřovat) nebo podmazán. Strana, která prosazovala referenční cenu na 1 km dálnice se do parlamentu nedostala (KDU). Strany, které se do vlády dostaly na vlně boje proti korupci a slibovaly šetřit, najednou zjišťují, že to nejde. To je, ale hodně divné, že?

Autor: | pondělí 9.8.2010 9:20 | karma článku: 15,47 | přečteno: 1030x
  • Další články autora

Malý ranní tyran v akci

18.5.2014 v 11:10 | Karma: 15,60

Zpackané referendum a účet za 1,5 milionu

14.4.2014 v 10:45 | Karma: 14,19

Proč jsou v Praze 8 dvě referenda?

10.4.2014 v 9:05 | Karma: 16,75