Nedělní pedagogické krasořeči: tentokrát o nevšednosti neděle a školy

Neděle neměla nikdy zevšednět. Neděle měla zůstat nedělí, stejně jako škola měla zůstat školou. Neděle i škola nás mají (mít) k tomu, abychom se vymanili z každodennosti a zabývali se věcmi vyššího řádu. 

Neděle a škola jsou pozoruhodným způsobem propojeny. Prapůvodní význam slova scholae (škola) odkazuje k aktivitám provozovaným v čase ne-dělním. Ty měly představovat protiváhu vůči pracovním aktivitám provozovaným přes týden a měly člověku napomáhat k (sebe)přesahu. Dle původního záměru měla tedy nejspíše neděle být dnem školním. Došlo však k tomu, že namísto neděle se školními dny staly dny mimo neděli. A tak škola zevšedněla. Všednost školy vyústila v její ne-jedinečnost. Začaly se vytrácet příležitosti k (sebe)přesahu. Školní učení se více a více podobalo učení se životem. Protagonisté pedagogiky života pod heslem „nejlepší školou je život“ načrtli program odškolnění společnosti.

A tak se stalo, že Život začal ve velkém vyučovat. Lekce, které lidem uděloval, však byly příležitostné a neuspořádané, jak už to v životě bývá. Nebyly vedeny žádnou systematikou ani metodikou, neboť nesledovaly jakýkoliv edukační záměr. Chyběl v nich prostor pro (sebe)přesah, takže učení nebylo učením – pokusy o ně totiž setrvávaly v zabořenosti v každodennosti.

Celkově vzato ve společnosti došlo ke snížení předpokladu pro vzájemné dorozumění a porozumění mezi lidmi (a generacemi), pro kulturní (re)produkci a udržení kolektivní paměti i pro jakékoliv další učení a pozvání. Život se totiž málo staral o to, že existuje určité obsahové jádro vědění, které má být mezigeneračně sdíleno/tradováno proto, že zakládá obsahové pouto jako podmínku dorozumění a porozumění.

Navzdory tomu to nakonec dobře dopadlo (píšu nedělní krasořeč – poznámka autora). Lidé ve své zabořenosti do každodennosti dělali různé věci tak dlouho a tak intenzivně, že potřebu (sebe)přesahu přece jen nahlédli a zhodnotili. Tak například: komunikovali, až vynalezli jazyk; počítali, až vynalezli číslo... (Sebe)přesah nakonec připsali svému nejnovějšímu vynálezu jakožto jeho hlavní úlohu. Ten (za blíže neobjasněných okolností) nazvali školou a provozovali jej výhradně v čase ne-dělním.?

Autor: Tomáš Janík | středa 11.7.2018 16:23 | karma článku: 8,22 | přečteno: 303x