Školné versus školkovné

Návrh budoucí koalice na zavedení školného na VŠ do výše 10 tisíc za semestr rozproudil širokou diskuzi o reformu vysokého školství a institut školného v něm. Veřejnost se rozdělila na dva tábory – jedni myšlenku hájí, druzí ji popírají. Píšu tento článek spíše jako zamyšlení vzkaz všem těm, co odmítají školné jako institut, jako vizi, jako nezbytnou součást reformy vysokého školství.

Nejčastějším argumentem proti je skutečnost, že máme v českém právním řádu právo na bezplatné vzdělání. Konkrétně Listina základních lidských práv a svobod říká:

Článek 33

(1) Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon.
(2) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.
(3) Zřizovat jiné školy než státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem; na takových školách se může vzdělání poskytovat za úplatu.
(4) Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu.  

Zejména bod 2 je v tomto ohledu důležitý – neboť říká, že právo na bezplatné vysoké školství je dáno nejen schopnostmi občana, ale i možnostmi společnosti. A současné možnosti naší společnosti jsou právě otázkou diskuze.

Co mne však mrzelo a mrzí, je skryté pokrytectví, které je obsaženo, jak jsem ke svému překvapení zjistil, již v tak závažném dokumentu, jakým Listina základních práv a svobod je. Pokrytectví, které je dáno absencí práva na předškolní vzdělání. To nám kupodivu stát nezaručuje. Tak silně je vžit v naší společnosti přežitek, že školka je jen odkladiště dětí

Nyní jedna citace:

„Předškolní vzdělávání podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami.“

Ještě pořád máte pocit, že je školka pouze odkladištěm?

Ne, není. A nikdy nebyla. Zde se skutečně formuje osobnost dítěte, jeho sociální cítění, schopnost navázat mezilidské vztahy a rozvíjet je. Stejně tak i schopnost se prosadit ve společnosti. Jedná se o formu vzdělání, která by měla být garantována a zaručena zákonem. Sice zde dítě nezískává vědomosti empirické (byť poslední trend již i tuto oblast rozvíjí), za to má zde možnost rozvíjet hodnoty, které budou tvořit základ jeho společenského života.

 O prospěšnosti školek v rozvoji osobnosti dítěte a člověk toho bylo napsáno hodně. Děti, které školky nenavštěvovaly, jsou většinou po vstupu na základní školu izolované, hůře se seznamují a navazuji vazby s ostatními dětmi, velmi často mohou být i obětí šikany, protože se odlišují.

Současný trend k tomu přidává i skutečnost, že některé oblasti lidského vědění člověk nejsnáze a nejefektivněji vstřebává právě ve velmi raném věku. Jedná se o jazykové vzdělávání, kdy období mezi 4 až 9 lety dítěte je nejvhodnější pro položení základů jazykové vybavenosti. I proto některé školky umožňují výuku angličtiny.

Nutno dodat, že na toto vše zákon myslí pouze velmi stroze tím, že děti v roce předcházejícím zahájení povinné školní docházky, mají předškolní vzdělání zdarma.

Proč to vše píši?

Protože považuju za pokrytecké hlasy, které říkají, že je asociální platit za vzdělání na VŠ a že tím klesne vzdělanost v ČR. Přitom ale žádný z těchto hlasů nekritizuje dlouhodobý stav, kdy je nutné za školky platit. A platí zde všichni chudí i bohatí, hloupí i chytří. Platí všichni rodiče, kteří chtějí, aby se jejich dítě začalo více stýkat se svými vrstevníky a vytvořilo si tak základ pro své budoucí lidské vztahy.

Naprostou absurditou je pak skutečnost, že je státních školek nedostatek (zejména na malých městech, venkově, a nově i satelitech) a rodiče jsou pak nuceni dávat své děti do soukromých školek, pokud jim to finanční situace dovolí.  Aktuální koeficient dostupnosti školek se velmi liší. Průměr říká, že 22% dětí se nedostane na státní školku. Existují však oblasti, kde to není ani polovina. Cena na soukromých školkách jsou pak vyšší řádově.

Malé srovnání školného a školkovného:

Státní mateřská školka:                                200 Kč až 700 Kč měsíčně            2 400 Kč až 8 400 Kč ročně

Soukromá mateřská školka:       6 000 Kč až 20 000 Kč měsíčně    72 000 až  240 000 Kč ročně

Školné na státních VŠ:                   do 1 667 Kč měsíčně                      do 20 000 Kč ročně         

 

Školné na státních VŠ je tak uvažováno cca dvojnásobné než školkovné na státních mateřských školkách, přičemž poměr mezi náklady je drasticky odlišný.

Vím, že vysoké školy a mateřské školy spolu zase až tak nesouvisí. Jistě se najde dost těch, kteří mne ubijí tím, že srovnávám nesrovnatelné. Vždyť vysoká škola je znakem svobody a rovnosti v přístupu ve vzdělání a určuje budoucnost celého národa. Vždyť bez vědců a vzdělaných lidí budeme jen stagnovat.

Vidíte a já si myslím, že tím není jen vysoká škola. Ona i malá mateřská školka formuje osobnosti. Není třeba nárůst extremismu a zvýšený počet asociálů dán tím, že se bezhlavě rušili školky, a tak nyní dorůstá generace „dětí“, která v sobě nemá onen základ lidských hodnot? Nebo naopak, zda by školky, kde budou vyrůstat děti vedle sebe bez rozdílu ras a národností mnohem snadněji nevyřeší rasovou nesnášenlivost? Nejsem odborníkem na předškolní vzdělávání, takže nevím, zda by to pomohlo. Ale to, že právě školky formují značnou část naší osobnosti, zejména ve vztahu s ostatními lidmi, je fakt.

A tak se Vás ptám moji, moji milý odpůrci školného, proč Vám tolik vadí, že byste měli za vzdělání na vysokých školách platit, když Vám nevadí, že musíte platit, za to, že se Vaše děti naučí získávat kamarády, věřit jim, naučí se prosadit v kolektivu?

Proč by mělo být vysokoškolské vzdělání, které je investicí do sebe samotného, zdarma, zatímco vzdělání předškolní, která vytváří naprostý základ je zpoplatněno?

Dle mého názoru, je toto pokrytectví vůči našim vlastním dětem. Ve snaze jim dopřát titulu a společenské prestiže za každou cenu, dlouhodobě zanedbáváme to nejzákladnější, jejich citový život.

Za sebe říkám: Vadí mi poplatky v mateřských školkách a souhlasím se zavedením školného jako institutu na školách vysokých.

Poznámky pod čarou:

1)      Tímto článkem neobhajuji současný návrh školného, jak jej prezentuje koalice. S tímto návrhem nesouhlasím, ale ve článku „Školné 10 tisíc? Hezké ale nedostatečné! Měl bych jiné řešení“ jsem popsal jiný možný systém

2)      Domnívám se, že celé školství vyžaduje reformu a to velmi komplexní. Součástí této reformy by mělo být i zavedení školného na vysokých školách. Nemělo by tvořit a netvoří základ této reformy, spíše pouze jeden z podpůrných sloupů. Základní pilíře by měli být jiné.

3)      Údaje o školném a školkovné jsou údaje získané z internetu – ať z aktuálních nabídek mateřských škol, tak z obecných cenových průzkumů. Číslo 22% je číslo z roku 2007, kdy byl podobný průzkum naposledy proveden.

Autor: Tomáš Balvín | čtvrtek 17.6.2010 10:10 | karma článku: 16,36 | přečteno: 1532x
  • Další články autora

Tomáš Balvín

Demokracie vs. Demokraté

24.1.2023 v 11:58 | Karma: 17,37

Tomáš Balvín

Volíš Losnu nebo Mažňáka?

16.1.2023 v 17:42 | Karma: 20,27

Tomáš Balvín

Vláda národní katastrofy

5.10.2022 v 16:21 | Karma: 37,27

Tomáš Balvín

Závislost je opakem svobody

15.7.2022 v 11:32 | Karma: 16,62