Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Branná výchova, ano či ne?

Co si z tohoto předmětu pamatuji? Nemyslím si, že jsme v ní dostávali nějak výjimečné dávky o vlastenectví, neučili se o revolučních včerejšcích, a už vůbec ne o zítřcích.

Jako žák kdysi základní školou povinný, tedy v době, kterou jeden z mých rodičů charakterizoval rčením, jako „dobou hlubokého míru“ si na předmět branná výchova dobře pamatuji. Co si z tohoto předmětu pamatuji? Nemyslím si, že jsme v ní dostávali nějak výjimečné dávky o vlastenectví, neučili se o revolučních včerejšcích, a už vůbec ne o zítřcích. Spíš to byla hodina, kterou jsme mívali vždy v úterý jako odpolední vyučování a po ní následovala tělesná výchova. Branná výchova probíhala za mého mládí jako přečtení (u těch protřelejších z nás převyprávění) tzv. aktuality (nejlépe z Rudého práva, deníku Rovnost, občas se objevilo Svobodné slovo či Lidová demokracie, také Zemědělské noviny) o dění domácím, zahraničním z předešlého dne (není nad aktuálnost včerejšího tisku, řeklo by se dnes, ale my jsme v té době, pravda, nebrouzdali internetem. To jen pro doplnění.). Šlo přitom o to, příslušnou zprávu z novin vystřihnout a nalepit do sešitu. Ti, zdatnější, jsme stíhali zprávu skutečně nalepit v den branné výchovy, a to navzdory jiným snaživým, kteří zase poukazovali na to, že děláme domácí úkol ve škole, a to by se nemělo. Paní učitelka nejdříve „protestovala“, poté mlčky ignorovala a nakonec se řeklo – prostě udělejte úkol. Hodiny byly jedna jako druhá. Nepanovalo žádné nadšení, ale vysvědčení mohla zhoršit i horší známka právě z branné výchovy. Proto se většina z nás učila o bojových látkách, jejich použití v té které válce, o zemích socialismu, které byly pořád v právu a těch západních, co zase v právu nebyly nikdy. Přesto jsme si mohli někteří zapamatovat, a myslím, že i tzv. pasivní příjem dění sehrál i pro ty nejvíce znuděné pozitivní roli, něco o tom, co je zlomenina, naraženina, bodnutí hmyzem a jak je při prvním kontaktu ošetřit, si přeci jen do dalších let určité poznání odnesli. Proč nepodávat tekutiny při podezření na vnitřní zranění, i když o ně postižený žádá atd. Stejně jako, že lhostejnost nás odpovědnosti nezbavuje a pomoc druhým není ztrátou času, ani projevem slabosti, ale projevem vztahu a účasti k jinému člověku, protože nikdy nevíte, kdy se sami v podobné situaci ocitneme, a pomoc budete potřebovat.

S odstupem času, přes veškerou ironii a možná i smích, budu zřejmě patřit k těm, kteří si myslí a budou myslet i dál, že předmět, jehož obsahem by bylo učení se základům zdravotní techniky a některým poznatkům o úrazech a jejich ošetření, což nás může potkat třeba právě o prázdninových pobytech a cestách na dovolenou, není vůbec od věci. Jak pomoc zavolat a umět vysvětlit charakter situace. Vzhledem k bezpečnostním rizikům, včetně teroristických je zcela určitě na místě poučení o tom, že ne každý muslim je terorista, stejně jako že ne každý terorista je muslim. Určitě to vědí i na Hradě… A že znalost rizik, stejně jako pomoc lidem v nouzi je na místě bez ohledu na jazyk a náboženství.

S ohledem také na zahraniční zkušenosti, např. z Japonska a Izraele, si dovolím tvrdit, že školy samy by měly těmto aktivitám věnovat pozornost a vybízet k organizované účasti v projektech, ale i např. vyučovacím hodinám v určitém počtu a charakteru, které by nejen žáky a studenty, ale i jejich učitele školily pro situace, kdy a jak je třeba se umět rozhodnout a to tak, aby oběť měla větší šanci než násilník, rizika se zmenšila nebo aspoň vyrovnala a panika nepřevážila, i když je tím nejelementárnějším projevem v emočně vypjatých situacích.

Přesto se přimlouvám, že slušet takto koncipovanému předmětu jistě bude lépe více než výchova k vlastenectví, např. kvalitativní hledisko o tom, jak zachránit lidský život, včetně toho svého, jak pomoci někomu, koho sice už v životě nepotkáte, ale má stejně jako vy, právo na život, komu sice třeba (zatím) nerozumíte, protože mluví jinou řečí, ale bolest vnímá podobně jako vy apod.

A snad jen poznámku, možná bychom se divili, jak by šlo na některých školách tímto přístupem vylepšit celkové klima - morální i vztahové, i když – kromě výše platů - by to zase bylo o práci.

Jenže zkuste realizovat hru, aniž byste museli pracovat (duševně či fyzicky) anebo zkuste si hrát, abyste nemuseli hnout ani pověstným prstem! A možná by se nám tak nějak zase o něco lehčeji dařilo odvolávat se třeba na Komenského „školu hrou“.

Autor: Hana Svobodová | pondělí 10.7.2017 20:06 | karma článku: 8,93 | přečteno: 301x
  • Další články autora

Hana Svobodová

„Třetí cesty“ amerických prezidentských voleb, ...

aneb věnujme pozornost i tomu, co tzv. vyšumí Vnímáme a straníme především účinkům, kterým jsme schopni podlehnout, a dokonce činit z nich „sofistikované“ závěry.

24.10.2016 v 21:54 | Karma: 9,47 | Přečteno: 259x | Diskuse| Politika

Hana Svobodová

Zrušme senát, volme „Babišovo hnízdo“, aneb Orwellův odkaz 20..

Když v roce 1996 proběhly historicky první volby do senátu od doby, co otcové zakladatelé Československa v ústavě z r. 1920 umožnili volby do senátu, uplynula nějaká ta voda. Některé subjekty a někteří kandidáti se netajili tím...

16.10.2016 v 11:36 | Karma: 16,52 | Přečteno: 692x | Diskuse| Politika

Hana Svobodová

Čas dekretů nových?

A zatímco se jím svého času „favorizovaný vysokoškolský učitel Konvička s mírou nevkusu sobě vlastní pokouší s kadibudkou urazit svobodu vyznání jiných (před velvyslanectvím Saudské Arábie), ...

12.9.2016 v 18:02 | Karma: 12,64 | Přečteno: 370x | Diskuse| Politika

Hana Svobodová

Exit, trest smrti a Taggart. A nejde jen o detektivku.

Léto přeje dovoleným, prázdninám, nám... Každý je trávíme po svém. Těm, co příliš měnící se klima, s ohledem na sluneční žár, přemíra slunečních paprsků vadí, či dokonce škodí na zdraví, musejí spíše vyhledávat stinná místa.

29.7.2016 v 18:10 | Karma: 14,38 | Přečteno: 293x | Diskuse| Společnost

Hana Svobodová

O Mnichovu? Nejenom. Pár postřehů s odstupem.

Když umírají lidé, je to vždycky špatně. A nejen to, něco špatného je v nás. Nemám v úmyslu obhajovat střelce z Mnichova. Zabil či zapříčinil smrt a zranění několika dalším lidem. Způsobil psychické trauma nemálo dalším,...

24.7.2016 v 14:48 | Karma: 14,34 | Přečteno: 889x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Tuleja vzdal nominaci na ministra, připustil selhání. Fiala rozhodnutí vítá

3. května 2024  14:19,  aktualizováno  15:20

Pavel Tuleja se vzdal nominace na post ministra pro vědu, výzkum a inovace. Připustil selhání v...

Vagony po nehodě u Klínce odklidí dopravce. Policie zahájila úkony trestního řízení

3. května 2024  11:11,  aktualizováno  15:17

Policie prověřuje čtvrteční vykolejení osobního vlaku bez strojvůdce poblíž Klínce u Prahy pro...

Tramvaj srazila chlapce, který přebíhal přes ulici. Skončil v nemocnici

3. května 2024  15:03

Záchranáři převezli v pátek ráno do nemocnice šestiletého chlapce, kterého srazila v Plzni tramvaj....

Do školy v Litvínově vnikl muž. Policie ho zadržela poblíž kvůli jiné krádeži

3. května 2024  8:31,  aktualizováno  14:23

Desítky policistů, hasiči i záchranáři se ráno sjeli k litvínovskému gymnáziu. Důvodem bylo...

  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 541x
Člověk s názory na svět, na nichž trpělivě pracuji a konfrontuji je s jinými. S ochotou přiznat, že se mýlím. Čtu téměř vše. Nikoliv za každou cenu se přidávám k houfu, i když to může být v daný moment výhodné. Pragmatismus však ctím jako názor i školu, která dala světu podněty, jak v něm za určitých okolností přežít.

Seznam rubrik