Byl protest slušných lidí jiná forma umění, aneb co je umění akční?

O důvodech protestu proti divadelní hře, kde Ježíš znásilňuje muslimku, a důvodech divadelní hry bylo napsáno dost. Mě osobně ale zajímá prostředek prezentace a projev umění jako takový.  

Divadelní hra, kde Ježíš znásilňuje muslimku, je bezpochybně kontroverzní dílo vzbuzující oprávněné pohoršení. Umělecký projev je skandální především proto, že je veřejností vnímán laickou, nikoli umělecky odbornou optikou.

Díky těmto optikám byl v minulosti akceptován a zároveň kritizován kontroverzní umělecký projev skupiny Ztohoven, který - zničením státního symbolu - také rozdělil širokou i laickou veřejnost na dva nesmiřitelné tábory. Jeden tvrdil, že šlo o projev umění a protest proti chování prezidenta. Druhý tvrdil, že šlo o výtržnictví a hanobení státního symbolu. Tento konkrétní příměr dávám proto, že je svým charakterem současnému sporu nejbližší, protože i zde dochází k hanobení symbolu.

Zde je nutné dodat co je umění akční? Z veřejně dostupných zdrojů jde především o umění, které je mladé (50.- 60. léta 20. století USA). Je prezentováno hlavně akcí, nemá hranice a může ho prakticky dělat kdokoli, což je na současné umělecké tvorbě očividné.

Na základě konkrétních specifických myšlenkových a uměleckých projevů se umění akční dělí na:

Happening - umělecký projev, tvořený náhodným rozvíjením děje za účasti herců i diváků.

Performance - živé předvádění před diváky, nebo za účasti diváků. Rozdíl od happeningu je, že divák nemusí být aktérem děje.

Bude - li současný spor mezi herci z Husy na provázku a slušnými lidmi hodnocen laickou optikou, tak zcela pochopitelně jeden tábor bude divadelní hru obhajovat jako projev umění a protest slušných lidí jako výtržnictví. A samozřejmě druhý tábor bude divadelní hru kritizovat jako hanobení náboženského symbolu a protest slušných lidí jako správnou reakci.

A teď je otázka do pranice:" Byl protest slušných lidí projev umění happeningu, performance, nebo jen výtržnictví? 

Bude - li tento spor hodnotit umělecký odborník. Měl by oba projevy hodnotit férově. Tedy buď jsou oba protesty( ano divadelní hra je protest, proti vykořisťování chudých zemí vyspělými zeměmi a důkazů je dost od starověku po současnost ) umělecké projevy, nebo jsou to projevy výtržnictví a hanobení symbolu, stejně jako zničení prezidentské vlajky!

Stejně férově by oba protesty měla hodnotit bývalá ústavní soudkyně Eliška Wágnerová. V opačném případě by měla veřejně vystoupit, že nectí ústavní právo na spravedlivý proces!!!

Ať spor dopadne jakkoli. Jsem rád, že divadelní hra proběhla, protože plíživým tempem se nám tu rozmáhá umění, které se chce svým specifickým charakterem tvářit, že je nadřazené platným zákonům a ústavě ČR!!! A pokud si umělci myslí, že umění akční je bez hranic, tak moci zákonodárné, soudní a výkonné by jim měli jasně a srozumitelně dát najevo, že tato legislativa je hranice.

http://www.artslexikon.cz//index.php?title=Um%C4%9Bn%C3%AD_ak%C4%8Dn%C3%AD

https://sk.wikipedia.org/wiki/Performance_Art

Autor: Michal Svoboda | středa 30.5.2018 10:22 | karma článku: 22,93 | přečteno: 576x