- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Honem se dozvědět, co je nového. Rychle se pobavit nebo rozčílit. Ještě rychleji zformulovat a vyjádřit názor. “Fast food zprávy” ukojí touhu mozku po rychlých a snadno zpracovatelných informacích stejně jako hamburger a hranolky dodají rychlé kalorie zbytku těla. Hlavní deníky a televizní stanice servírují mozkům čtenářů a diváků ekvivalent smažených jídel zapíjených přeslazenými bublinkovými nápoji.
Nemyslím ale, že jsou na vině zdroje. Je to hlavně poptávka, která si žádá své.
Káráme média za vysílání vyvolených pořadů z vyvolených zemí, žádáme různorodější zábavu a informace z méně známých zdrojů. A když už se požadovaný kvalitní příběh objeví, sleduje ho desetina lidí v porovnání se spolehlivým tahákem z dílny na rychlé mentální občerstvení.
Původní produkce je drahá a výsledek je nejistý. Přebrání zpráv či umělěckých děl je jednodušší a pravděpodobnost sledování a příjmů z reklam vyšší. Anebo alespoň je sledovatelnost předvídatelná, stačí se kouknout na sledovatelnost původního zdroje.
V politice se používá slovo populismus, když se jednotlivec snaží využít vlny popularity určitého tématu nebo názoru k upoutání pozornosti na vlastní osobu. Konzumace rychlého občerstvení mozku davem na svůj jednoslovný popis ještě čeká, ale brzy se asi nějaký najde a rychle se vžije.
Tak jako máme rádi bůček a libujeme si v nezdravých jídlech, čteme a vyhledáváme rychlé povrchní předžvýkané informace ve zprávách a filmech. Jako bůček po průchodu trávicím ústrojím způsobuje ukládání tuku v oblastech, které to nejméně potřebují, tak škvár vytěsňuje normální zdravé myšlení a selský rozum. Tak jako neupřednostňujeme vitamíny ve stravě, hromadně přepneme na blbost s mnohonásobnou sledovaností, než na kvalitní film či publicistický pořad, nad kterým je nutné trochu přemýšlet.
Pro ilustraci uvedu konkrétní příklad z vlastní krátké zkušenosti ze zdejšího blogu. Malá pracovní “reality show” Můj šéf je muslim byla napsaná asi za 30 minut. Cestopisný článek o řece Cuyahoga zabral řádově dny dát dohromady fotky a text, aby to dávalo smysl a aby byl aspoň trochu zachycen charakter popisovaného kraje.
Píšu pro radost, takže mám stejně rád oba články a plánuji dále psát na rozmanitá témata. Přátelům se článek o řece Cuyahoga líbil daleko více. Pokud bych se ale psaním živil a servíroval zprávy anonymní čtenářské klientele, tak výpočet návratnosti mojí investice je následující: 10 krát více přečtení článku Můj šéf je muslim za 10 krát méně práce (času) v porovnání s cestopisným blogem o řece Cuyahoga. Bylo by jasné, o čem je třeba aspoň čas od času napsat, aby bylo i další den jídlo na stole.
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!