Na břehu Mississippi. Jak se krotí veletok

Deště na středozápadě USA spojené s táním sněhu na severu zvedly hladinu Mississippi. Pár obrázků z oblasti západně od New Orleans ukazuje, jak vodohospodáři regulují řeku, aby neohrozila město a fabriky mohly v klidu fungovat.   

Hráze chránící město jsou navržené tak, aby bez poškození ustály průtok přes New Orleans hlavním korytem na hodnotě 1,5 miliónu kubických stop za vteřinu, tedy asi 42.500 m3/s (čtyřicet dva tisíce pět set metrů kubických za sekundu neboli 42,5 miliónů litrů za sekundu). Před městem je vytvořena odbočka, která odvádí při vyšších průtocích část vody do velkého jezera Pontchartrain na sever od města.

Porovnání s průtoky našich řek:

Vltava v Praze 24.3.2018: 72 m3/s  
Povodeň 2002: 1.800 m3/s

Labe v Ústí nad Labem normál: 300 m3/s
Povodeň 2002: 4.700 m3/s

Mississippi normál u New Orleans: 17.000 m3/s
Mississippi 19.3.2018: 48.000 m3/s (podle tabule rangera)

Ale teď už slíbené obrázky. Kolem řeky vedou bažinami dálnice na nožkách a mosty.

Při velkém průtoku je dobře, že město a fabriky chrání hráz s cyklostezkou.

U hráze při velké vodě asi berou.

A tam, kde zůstal ostrůvek pro racky...

...je normálně malá cesta. 

Na řece kotví nákladní lodě "zaparkované" proti proudu. Vpravo je zatím suchá odbočka do jezera Pontchartrain, která se používá pro odklon velké vody. Hráz vpravo má 350 otvorů, které vodohospodáři otevřou podle požadovaného průtoku vody odklonem.

Když je odbočka potřeba, tak ji řeka použije.

A ranger vodě otevře potřebný počet stavidel tak, aby maximální průtok hlavním korytem nepřekročil stanovenou hodnotu.

U hráze se stavidly...

Kolik je vody tam, kde je normálně sucho? Měřák ukazuke 20,5 stop, tedy něco přes 6 metrů. Vzadu na druhém břehu se rýsuje silueta dómu jaderného reaktoru. Odolnost proti nárazu dopravního letadla otestovali na tomto místě skutečným nárazem stíhačky, po které prý zůstalo na zdi dómu "razítko".

Druhá strana průtoků, je jich otevřena asi polovina. Průtok hrází odklonem je kolem 5.000 m3/s, tedy asi tolik, jako byl průtok Labe v Děčíně při povodni v roce 2002. Průtok hlavním korytem odklon reguluje tak, aby nepřesáhl 42.500 m3/s.

Za hrází asi také berou... Odcházející rybáři se ale moc nadšeně netvářili, radši jsem se na úlovek neptal.

Cesta je dočasně použitelná jen pro obojživelná vozidla.

Domek rangera a tabule se záznamy průtoků hrází a počty otevřených průtoků.

Kolesovým výletním lodím hodně vody vyhovuje. Koleso této krasavice je pochopitelně jen na parádu.

Přijeli zvědavci jako já i místní...někteří si neodpustí tu vlajku a neodpustí... V pozadí fabrika, kde pracujeme na projektu.

Když už jsme u té práce, tak i kancelář vhodně doplní trofeje a chřestýší kůže.

 A pak je třeba přečerpat náklad ke zpracování do rafinérie. Řeka je zde široká něco přes 1 km, od hráze k hrázi asi 1,5 km.

Hráze rafinérii, která leží mezi řekou a odklonem, ochrání... Momentálně všechno za hrází leží níže než hladina řeky. 

A nakonec po práci, po procházce kolem řeky, vynikající louisianské brambory "red hots" a famózní žebírko "prime rib".

Foto: Karel Stryczek

Autor: Karel Stryczek | pondělí 26.3.2018 10:14 | karma článku: 31,62 | přečteno: 633x