Stojtě správa, prochoditě sléva

Po úspěchu v takzvaném velkém tranportu, kdy Evropská komise přinutila dopravce platit odškodnění cestujícím za zpoždění jak v civilní letecké přepravě, tak i na železnici, rozhodla se zasáhnout obdobným způsobem i v oblasti lokální dopravy.

Escalators at Amagerbro Metro Station in Copenhagen, Denmark.Stig Nygaard (Copenhagen, Denmark)

Zaměřila se na úzká místa prostupnosti dopravních tepen - pojízdná schodiště, zejména v podzemních drahách velkých evropských měst.
Evropská komise ve čtvrtek navrhla směrnici regulující stání a průchod na pojízdných schodech. Tato norma se v předběžném šetření setkala s velmi pozitivním ohlasem u obyvatelstva, neboť snad každý již někdy zažil eskalátory v metru zablokované stojícími spolucestujícími, zatímco ona/on velmi spěchala/spěchal. Do práce, domů, do kina, na rande, na vyvěšení vlajky.
"Podle našich odhadů se může zvýšit prostupnost schodišť až o 5,4%. Tím pádem se ušetří v celé Evropské unii až čtrnáct a půl miliardy euro ročně", oznámil komisař pro ekonomické záležitosti Olli Tampush. "To zvýší konkurenceschopnost a pomůže obnovit růst jak v eurozóně, tak i mimo ní. Zajistíme pracovní místa pro statisíce lidí."
Na námitku, že kvůli principu subsudiarity by měla být tato problematika ponechána na národní úrovni, nikoliv přenášena na tu evropskou, komisař pro transport Siim Sempull sdělil: "Samozřejmě, že ctíme princip subsidiarity. Ale žádná národní legislativa tento problém neřeší. Navíc svým rozsahem to určitě není problém pouze na národní úrovni. Naprosto ve všech státech Evropské unie cestující na pohyblivých schodech řeší ty samé potíže, ty samé nedostatky. Jen společným postupem vytvoříme Evropu, která zajistí růst."
Olli Tampush k tomu dodal: "Je určitě třeba přijmout dostatečně širokou legislativní normu založenou na vědeckém poznání - tak, aby nemusela být často novelizována. V nařízení pužíváme například i variabilní parametr gravitačního zrychlení. Náš návrh proto zahrnuje i potenciální budoucí umístění pojízdných schodů na základnách na kosmických tělesech v držení Evropské unie. Toto opravdu nemohou řešit jednotlivé vlády". Ubezpečil, že nové pravomoci budou využity výhradně na ochranu cestujících a spotřebitelů.
Legislativně budou pokryty jak technické záležitosti, tak i samotné neregulérní chování některých cestujících na pojízdných schodech.
Především musí být zaručena možnost obcházení stojících cestujících těmi spěchajícími. Pod pokutou budou muset stojící cestující zůstávat vždy při pravé straně eskalátoru, zatímco levá bude vyhrazena pro předcházení. To však také bude regulováno: předcházet bude povoleno pouze rychlostí větší než tři schody za sekundu. V normě neschází ani minimální rozestupy, aby byl na schodech zajištěn plynulý chod a mezi předcházejícími nedocházelo ke kolizím, které by činily schody neschůdnými.
Po technické stránce musí provozovatel schodiště zajistit jeho dostatečnou šíři, která by umožňovala předcházení. To znamená postupné výměny eskalátorů, které mají menší, než Komisí předepsanou šíři. Nejprve dojde k výměně eskalátorů s provozní šířkou pod 65 cm. Po roce se bude norma vztahovat na jezdící schody o šíři pod 75 cm a poté na méně než 85 cm. Za tři roky od počátku platnosti zákona pak bude nutná výměna všech ostatních eskalátorů s šíří menší než Komisí stanovených 95 centimetrů.
Tím dojde k rozložení nutných nákladů na výměnu do několika let. Přesto chudší státy Unie jako Bulharsko či Kypr nebudou mít zřejmě na povinné výměny v nejbližších letech dostatek prostředků, což by mohlo eskalovat sociální napětí. Z toho důvodu může komisař pro transport platnost eskalátorové normy na žádost Evropské rady posunout v určitém regionu Unie až o dva roky.  
Při povinné registraci všech pojízdných schodišť centrální úřad stanoví, která schodiště nejsou systémově důležitá a která jsou. Zdržení ve výměně těch druhých bude pokutováno více. Vyměněná schodiště také budou opatřena certifikačním štítkem deklarujícím kvalitu prostupnosti značkou od A do F. "Áčko mohou každopádně dostat jen schody s dvěma předjížděcími pruhy a s inteligentním řídícím systémem", prohlásil Siim Sempull a doplnil: "I ty schody, po kterých jste přijeli sem do patra, abyste vyslechli naše skvělé nápady, by dostaly nanejvýš Déčko. Přijdou také vyměnit."
Legislativní norma má zavést i v této transportní oblasti osvědčený princip - právo zákazníků a cestujících na odškodné od provozovatele za zdržení v případě poruchy pojízdných schodů. Zároveň nařízení stanoví, že pokuty pro provozovatele i cestující vzniklé v souvislosti s provozem eskalátorů budou příjmem rozpočtu Unie. V neposlední řadě evropský zákon zavede takzvanou transportní daň. Bude se platit v závislosti na nominální přepravní kapacitě schodů a i ta bude rozpočtovým příjmem Unie.
Očekává se, že pouze Velká Británie bude z navrženého nařízení požadovat opt-out s poukazem na opačné standardy provozu v Británii nežli na kontinentě. Dá se však předpokládat, že poté, co Londýn opt-out získá, nebude britský premiér bránit přijetí normy a ta vstoupí od příštího roku v platnost.
Na závěr tiskové konference vyjádřil komisař Tampush přesvědčení, že díky těmto a podobným systémovým opatřením se podaří vybudovat konkurenceschopnou Evropu naděje, pracovních příležitostí a blahobytu.

---

Apríl 2013

Autor: Pavel Strunz | pondělí 1.4.2013 0:22 | karma článku: 10,51 | přečteno: 387x