Vtíravá reklama a kvalita našeho života...

Tak jsme se dnes z médií dozvěděli šokující zprávu - většina lidí nemá ráda reklamu. Vadí nám především ta televizní, ale ani reklamní letáky ve schránkách to příliš nevyhrály.

Z průzkumu vyplývá, že většina lidí považuje reklamu za věc špatnou, která s lidmi manipuluje. Přitom ale jen méně než třetina lidí připouští, že reklama ovlivňuje jejich chování. Celkově ale drtivou většinu lidí reklama obtěžuje. Je zajímavé, že jako společnost moc proti takové otravné věci nebojujeme. Důsledně válčíme proti kuřákům, znečišťovatelům životního prostředí, nebo vandalům. Ti všichni nám kazí život. Reklama má podobné důsledky, ale ochráněni před ní nejsme skoro vůbec. Málokde je zakázaná či jinak omezená.

A přitom škodlivost reklamy má hned několik rovin. Někdy je to i škodlivost neviditelná, ale ve svém důsledku nás poškuzuje také hodně. Možná víc, než se nám zdá a skoro jistě i více, než třeba ti kuřáci. 

 Tak za prvé, obtěžuje nás a to všude. Na Internetu, v televizi, v rádiu, v novinách, na hokeji, v poštovní i emailové schránce... a daly by se vyjmenovat desítky, stovky dalších míst, vstupuje až do našeho bytu, do našeho soukromí. A bude hůř, přátelé. Reklamní průmysl se začíná potýkat s problémem, že si lidé vytvářejí vůči reklamě stále větší otupělost. A tak musí být stále agresivnější, důmyslnější, skrytější, ale také hlasitější, větší a dotěrnější. Jsou na řadě nové cesty, jak se nám všem dostat pod kůži. Reklama nás možná čeká na toaletním papíru, nebo bude vyražená na banánech. Je už jen málo míst, kde se lze reklamním sdělením zcela vyhnout a těchto míst stále ubývá. Nenapádně se z nás stává v jistém smyslu štvaná zvěř, kdy nemáme šanci uniknout.

 Za druhé, reklama nám všechno prodražuje. To je ten skrytý důsledek. Že snad díky reklamě máme zadarmo televizi, levnější noviny nebo více peněz v rozpočtu našeho fotbalového klubu? Jen škoda, že všechny tyto přínosy jsme si už dávno předplatili v ceně zboží, na které ona reklama je. V ceně zboží musíme zaplatit celý reklamní průmysl od reklamních tvůrců přes až po distributora reklamních letáků. Papír na reklamní letáky taky není zadarmo, stejně jako postavení billboardu u silnice. Není to věru malá sumička, všechno dohromady.

Lidé by se možná divili, kolik procent z ceny známých výrobků kryje náklady na reklamu. Žádný výrobce to nepřizná, ale dá se předpokldádat, že některé výrobky by mohly stát třeba o třetinu méně, kdyby z nich nebyl placen marketing.

 Ve snaze dopřát si kvalitu často jen přispíváme dalšími korunkami do kapsy těm, kteří nás obtěžují. Tedy reklamnímu byznysu. Kupujeme to, co známe a co je nám prezentováno jako kvalitní. Čím vyšší je životní úroveň lidí, tím populárnější jsou dražší "exkluzivní" výrobky, které se přitom od těch obyčejných svou skutečnou kvalitou vůbec neliší, ba často jsou i dokonce horší. Lidé si tak nevědomky připlácejí za další porci reklamy navíc. V dobré víře, že kupují vysokou kvalitu, sahají do regálů pro "profláklé" výrobky, které znají z reklamy a které cenově vyčnívají.  Vyšší cena výrobků nám často určuje jen to, že tento výrobce na reklamě opravdu nešetřil. Nekupujeme kvalitu, kupujeme značku.

 Příklad? Nejpopulárnější česká piva nejsou o nic kvalitnější, než výrobky malých regionálních výrobců, to ví každý, kdo se o pivovarnictví zajímá. Ba naopak, právě velcí výrobci nejvíce šetří na nákladech a výrobu piva šidí jak mohou, aby ušetřili. Přesto jsou známé značky výrazně dražší - a lidé je více kupují, právě proto, že je znají z reklam. Vyšší cena jim navíc říká - pozor, toto bude asi kvalitní, když je to tak drahé, šup s tím do košíku, můžeme si to přece už dovolit... Tak to nefunguje jen u piva, ale i v mnoha, ale opravdu mnoha dalších věcech, ať už jde o oblečení, jogurty nebo jízdní kola...

Výrobci, kteří chtějí nabízet skutečnou kvalitu a na své výrobky nechtějí nasazovat reklamu, mají smůlu. Jejich výrobky by sice mohly stát třeba o třetinu méně a ještě být lepší, ale na trhu neuspějí - lidé se budou bát a dokonce stydět (!!!) kupovat něco, o čem neslyší denně z televize.  

 Ano, obecně máme stále více peněz, jak vyplývá ze statistiky. Ale co si za ně koupíme? Jogurt bez mléka, špekáčky bez masa, čokoládu bez kakaa, pivo bez chmele ? To všechno už se umí udělat a také se to dělá... protože čím silnější vliv na naše rozhodování bude mít reklama, tím menší díl vlivu logicky zbude na skutečný obsah výrobků. Skutečně kvalitní výrobky také existují - ale stojí hodně peněz, protože i u nich si musíme zaplatit onu vtíravou reklamu. 

 Až zase budeme hodnotit růst našeho HDP, tedy produktivitu ekonomiky, zkusme si uvědomit, že do něj jsou započítány i takové věci, jako je reklamní průmysl. Ano, reklama zvyšuje naše HDP, ale co dělá s naší kvalitou života? Dost brutálně jí snižuje! Takže až se budou ekonomové ukájet našimi hospodářskými výsledky, zkusme se na to dívat trochu střízlivěji. Tohle číslo v sobě zahrnuje i tu produkci, o kterou nikdo nestojí a která nám akorát škodí! 

 Na takový růst HDP vám, vážení ekonomové, upřímně kašlu!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Štros | středa 20.2.2008 21:54 | karma článku: 12,98 | přečteno: 1042x
  • Další články autora

Martin Štros

Vaječné pokrytectví

15.3.2012 v 19:37 | Karma: 12,36

Martin Štros

Doktorát jako sociální dávka

15.12.2011 v 9:50 | Karma: 22,72

Martin Štros

Učitel s praxí lepší nováčka?

19.3.2011 v 21:21 | Karma: 37,20