Symetrie a asymetrie v průčelích domů

Souměrnost či nesouměrnost patří k základním kompozičním principům, uplatňovaným při tvorbě průčelí budov.

Podle typu a charakteru domu architekt rozmísťuje v jeho průčelí různé architektonické články a prvky, např. okenní a vstupní otvory, balkóny, arkýře atd. Jejich uspořádání volí podle kompozičních zásad přísně nebo volněji symetricky, nebo také asymetricky. Vždy podle dané situace také v návaznosti na dispoziční, interiérové řešení budovy.

Průčelí řadového štítového domu mívá zpravidla souměrné uspořádání článků a prvků ve štítu i v podlažích. To ale nemusí být vždy přísně dodrženo, některé části budovy mohou mít prvky i volněji či nevázaně uspořádané.

Přiložil jsem zde několik takových příkladů symetricko-asymetrického řešení fasády štítových domů.

Budova se třemi samostatnými symetrickými fasádami, kde vstup je umístěn do prostřední části mimo její osu souměrnosti /renesanční radnice s fasádami z 18.století v Kašperských Horách/,

(zdroj: Poklady minulosti, K.Neubert, J.Royt, B.Tykva, Odeon Praha, 1990). 

 Zde vidíme nesoulad mezi pravidelnými prvky štítu a nesouměrným uspořádáním otvorů v obou podlažích průčelí /renesanční - Rozacínovský dům - v Sušicích/,

(tentýž zdroj - viz výše).

A ty renesanční na náměstí ve Slavonicích. Cik cak všelijak a vadí to snad někomu?

(tentýž zdroj - viz výše).

Opět nesouladně řešené pravidelné průčelí, souměrné podle osy v patrech a ve štítu, se vstupními otvory /od dob románských přestavovaný dům s barokní fasádou - U Červených dveří - na Staroměstském náměstí/, (-)

Přísná symetrie celého průčelí domu, umístění prvků za loubím již nevázané na tuto souměrnost. Což vzhledem k tomu, že tyto prvky již nejsou přímo kompoziční součástí průčelní architektury domu, není nutné /také od dob románských přestavovaný dům - U Červené lišky - na Staroměstském náměstí s barokní fasádou, upravovanou ještě v 19.století/, (-)

A nakonec podobná situace pravidelného a souměrného uspořádání jednoho z navržených domů pro západní stranu SN, kde za ztemnělým loubím jsou nevázaně řešené vstupy a výkladce (hloubka od líce 3,5m). Zde ale byla tato asymetričnost řešená v kompoziční vyváženosti a v tvarových a proporčních vztazích k fasádním prvkům. Navíc se jedná o nutnou vazbu na dispozici interiéru. V žádném případě se nejedná o chybné uspořádání (dle názoru jednoho z diskutérů v minulém článku).

-

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jiří Stratil | pátek 18.8.2017 7:23 | karma článku: 10,47 | přečteno: 582x