- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Svoje teorie a praxi založil na tvůrčím individualismu, popírajícím klasické, tradiční a univerzální architektonické formy té doby. Vzepřel se nekompromisním utvářením stavby volně pojímanou skladbou masívních hmot, využívající jako stavebního materiálu hlavně betonu, ale i jiných materiálů. V konstrukční kompozici budov jsou přiznávány jenotlivé funkční části a prvky, které rozčleňují hmotu objektu. Ze západu se tento směr rozšířil do celého světa.
Byla to v podstatě "rána na ránu". Téměř univerzálně používaný, ale také značně šablonovitý "funkcionalismus" je nahrazován individuálně použitelným a tradici potírajícím - "brutalismem". Existují i lepší projevy tohoto směru, ale většinou jsou to monstrózní stavby, možné jen jako samostatně stojící objekty ve volném prostoru. Jejich uplatnění v tradiční městské a zejména v historické zástavbě je problematičtější. Bývají to kontroverzní architektonické kombinace.
Ve stylu "brutalismu" se tento proud sebestředného individualismu moderní architektury dále vyvíjí často do stále bizarnějších forem již v komerčním duchu. Každá původní idea nějakého stylu je časem spotřebována a nahrazována laciným formalismem.
"Brutalismus" na "brutalismus"? Když je něco důležitého potíráno, může se stát, že se to i otočí a v novém tvůrčím vzedmutí se to potloukané zase pustí do svého hubitele. Proti nespoutané extravaganci a individualismu nová architektura v čisté klasické formě.
Le Corbusier, Kaple Notre Dame du Haut v Ronchamp, Francie, 1955
(Umění 19. a 20.století, N.Lynton, Artia Praha, 1981).
Studie chrámové architektury - syntéza historických slohů s modernou (J.S.).
F.R.Wrieght, Solomon R.Guggenheim Museum, New York, projekt 1943-46, postaveno 1956-59
(zdroj viz výše).
J.Gowan a J.Stirling, Budova techniky Leicesterské univerzity, 1962-63
(zdroj viz výše).
P.Rudolph, Škola umění a architektury Yaleské univerzity, New Haven /USA/, 1958-63
(Umění nové doby, Larousse, Odeon Praha, 1974).
Studie správní budovy - syntéza moderního funkcionalismu s tradiční architekturou (J.S.).
F.O.Gehry, V.Milunič, "Tančící" dům na Rašínově nábřeží v Praze, 1996
(Architekt, 14-15/96).
Návrh na přestavbu TD - moderní tradice do historické tradice (J.S.).
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!