Padesát let od smrti Jochena Rindta

Zítra, v sobotu 5. září, to bude 50 let, co se na závodním okruhu v italské Monze zabil 28letý Rakušan Jochen Rindt. Jediný závodník formule 1, který se stal mistrem světa in memoriam.

V cíli Grand Prix Německa 2. srpna 1970 na Hockenheimringu stojí šéfkontruktér Lotusu Colin Chapman a radostně vyhazuje do vzduchu svou čapku. Dělá to vždycky, když jeho vůz vítězně projede cílem. Tentokrát je za jeho volantem Jochen Rindt a je to ve čtvrté Velké ceně v řadě za sebou.  A popáté v sezóně 1970.

Následující velká cena Rakouska znamená pro Rindta nejen domácí prostředí, ale v případě vítězství i šanci definitivně si potvrdit titul mistra světa formule 1 pro rok 1970. Rindt získává díky nejrychlejšímu tréninkovému kolu "pole position", tedy 1. místo na startu. Avšak v průběhu závodu jeho motor Ford Cosworth postihne porucha a korunovace se odkládá. Vítězí tehdejší největší Rindtův konkurent, Belgičan Jacky Ickx na Ferrari.

Vše ale může napravit o tři týdny později Velká cena Itálie v Monze. Závod na jednom z nejrychlejších okruhů. Rindt i jeho Lotus se zdají být ve skvělé formě. Postavení na startu je v nedělním závodě samozřejmě důležité a k tomu jsou potřeba superrychlé časy v sobotním oficiálně měřeném tréninku.

Rindtův Lotus tak v sobotu 5. září, stejně jako další monoposty, opakovaně krouží Monzou. Když však se v jednu chvíli vřítí do zatáčky Parabolica, podivně se stočí nejprve na jednu stranu, pak na druhou, a poté v obrovské rychlosti čelně narazí do svodidel.

Těžce zraněný Jochen Rindt při převozu do nemocnice umírá. Za příčinu havárie je označený zlomený brzdový hřídel. V nedělním závodě, poznamenaném sobotní tragédií, vyhrává nová vycházející hvězda, Švýcar Clay Regazzoni, který je vedle Ickxe druhým jezdcem Ferrari.

Následující Velkou cenu Kanady vyhrává Jacky Ickx a aby bodově předstihl Rindta potřebuje vyhrát i oba zbývající závody, velké ceny USA a Mexika. Je těžké odhadnout, co se odehrává v Ickxově hlavě. Na jedné straně jako absolutní profesionál ví, že je týmu Ferrari zavázán odevzdáním nejlepšího výkonu. Na druhé straně se asi objevují morální zábrany.

Ale vše se vyřeší už za další dva týdny na okruhu Watkins Glenn v USA. V závodě vítězí další vycházející hvězda, Brazilec Emerson Fittipaldi, pilotující druhý Chapmanův Lotus. Jacky Ickx později přiznává, že si po tomto závodě oddechl. Potom už si jen střihne vítězství v závěrečné Velké ceně Mexika.

A tak pohár pro mistra světa 1970 přebírá na konci roku ovdovělá finská modelka Nina Rindtová za přítomnosti jejich dvouleté dcerky Nataši. Jochen Rindt se stává jediným mistrem světa v historii formule 1, který se svého titulu nedožil.

Jezdci té doby si o dnešní bezpečnosti při velkých cenách mohli nechat jen zdát. Např. jen v roce 1968 přišli o život čtyři piloti formule 1. Riziko, že ten který závod je jejich poslední, podstupovali při každém výjezdu na trať. Mnozí z nich byli nejen vynikající závodníci, ale i velké osobnosti. Jochen Rindt patřil mezi ně. Stejně jako Jacky Ickx. Stejně jako nedávný návštěvník naší republiky Emerson Fittipaldi. A pro mě v klukovském věku to byli nedostižní hrdinové.

A zítra, stejně jako před 50 lety, je zase sobota, a opět je oficiálně měřený trénink na velkou cenu Itálie v Monze, která se pojede v neděli.

Autor: Jiří Strádal | pátek 4.9.2020 20:18 | karma článku: 22,79 | přečteno: 459x
  • Další články autora

Jiří Strádal

Jak naše armáda jela na Polsko

11.12.2020 v 21:33 | Karma: 23,40

Jiří Strádal

Paradoxy naší doby

27.11.2020 v 21:12 | Karma: 23,14

Jiří Strádal

Dvakrát na břehu řeky (povídka)

13.11.2020 v 22:26 | Karma: 10,54

Jiří Strádal

Víra, normalizace a Bílá Hora

6.11.2020 v 22:44 | Karma: 15,67