Vánoční dětské perličky - řísek a pramborový salád

Dostal jsem překvapivě krásný předvánoční dárek. Najednou jsem se ocitl ve světě pohádek a dětských vět, které nádherně používal Karel Poláček v knížce "Bylo nás pět." Neočekávaně jsem zastupoval kolegyni při psaní a slohu ve 3.třídě, kde jinak neučím. Narazil jsem na mile neumělé věty ve slohové práci o Vánocích. Titulek blogu není vymyšlený, ale jen převzatý z písemné práce žáka 3. třídy ZŠ. Ano, opravdu třetí třída je přesně věk, kdy žáci Mach a Šebestová používají kouzelné sluchátko. Dnes děti bohužel velmi málo čtou a nevidí vzory, jak správně psát slova. Pokud nemají předlohu píšou tak, jak slova slyší. Nejen dospělí, ale i děti dělají chyby při opisování textu. Jedna paní učitelka, která je na další úvazek i babičkou, si stěžovala, že vnoučata nechtějí, aby jim četla knížky, protože si raději pustí film z DVD. Koupila jim knížku Mach a Šebestová, ale obává se, že ji vnoučata už nikdy číst nebudou. Každý z nás někdy četl knihu, kterou viděl i zfilmovanou. V knize si vytváříme vlastní obrazy o popisovaném prostředí, ale to bohužel u televize a filmů odpadá. Naše představy při čtení se většinou výrazně liší od filmového zpracování. Když děti nečtou knížky, tak se ochuzují o fantazii představivosti. Chtělo by to kouzelné sluchátko, aby malé děti více četly a nedívaly se jen pasivně na televizi, filmy a do počítačů. Ale to není možné jen nařídit. To musí děti chtít.

Číst nebo nečíst - být či nebýt ?Adolf Born

Úmyslně neopravené  části textů

Některé části slohových prací jsem záměrně nechal neopravené a můžete jako učitelé najít i další chybičky, které děti při psaní udělaly. Buď z nepozornosti, nebo z nedostatku čtenářských zkušeností. Představme si žáčky, jako malé kybernetické stroječky, které musí přečíst tištěný text. Krátkodobě si ho zapamatovat a rukou přepsat do psacího písma.  Občas zapomenou doplnit háčky a čárky. Jindy vynechají některá písmenka ,v zápalu psaní. Každý z nás se kdysi učil psát. A víme, jak to bylo těžké. Ještě dnes jsou v Evropě milióny lidí, kteří neumějí číst ani psát.

 

Když si  2x kliknete na předchozí obrázek, tak se vám zvětší, aby byl text čitelnější.  Na konci najdete zatím neopravené chybičky žáčka - řísky a bramboro(vou)u kaší. Věty na konci slohu doplňovali žáčci sami !

Některé děti k textu z knížky a vzorovém příběhu z Vánoc připsaly jen jednu větu. Jiné psaly rychleji a měly větší slovní zásobu a napsaly vlastních vět mnohem víc. Pochopitelně děti rády vyzdobují svá dílka kresbami.

Jeden malý devítiletý žáček napsal navíc : "U nás doma jíme krevetovou polívku. A kapra. Já se ségrou rádi zdobíme stromek. Já s maminkou obalujeme řízky a kupujeme pohledy. A suvenýry. Pak jdeme do pokoje oblíknout se. A jdeme jíst pak jdeme zase do pokoje se schovat pak zazvoní zvonek a jdeme pro dárky. A to je konec mého vyprávění".

A to je konec i mého dnešního blogu. Hezké Vánoce všem.

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Miroslav Štorch | sobota 18.12.2010 14:32 | karma článku: 21,03 | přečteno: 4050x
  • Další články autora

Miroslav Štorch

Chceme v Česku domobranu ?

17.11.2016 v 19:40 | Karma: 19,51

Miroslav Štorch

Můj první kilometr v roce 1967

30.8.2016 v 15:46 | Karma: 21,02

Miroslav Štorch

Televizní perličky na OH v Riu

22.8.2016 v 21:46 | Karma: 25,27

Miroslav Štorch

Česká pošta mne štve.

8.5.2016 v 20:12 | Karma: 34,10