Služby pro zdravotně postižené jsou v Brně dobré, Praha se propadla
Brno – Organizace spojených národů v únoru přijala úmluvu o právech osob se zdravotním postižením. S tím, jak na úmluvu bude reagovat české ministerstvo školství a jaké konkrétní změny chystá, se svěřila vedoucí úseku speciálního vzdělávání ministerstva školství Lenka Felcmanová. Jednou z probíraných otázek je také úroveň českých pedagogů v oblasti speciální pedagogiky nebo to, jaké jsou rozdíly v úrovních speciálních služeb v krajích.
Jak bude ministerstvo školství reagovat na úmluvu OSN o právech postižených?
Ministerstvo připravilo národní akční plán inkluzivního vzdělávání, který by měl být uskutečněn v následujících třech letech. Bude v něm uvedeno, co všechno je potřeba ve školském systému změnit.
Plán budou připravovat odborníci v oblasti vzdělávání. Budeme spolupracovat i s dalšími ministerstvy a se zástupci organizací hájících práva osob se zdravotním postižením a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Po těch třech letech by pak měl být tento plán úspěšně zrealizován. Dále jsme ve spolupráci s vládním výborem pro zdravotně postižené občany připravili nový plán pro vyrovnávání příležitostí občanů se zdravotním postižením. Prioritou je podpora konkrétních úkolů, ke kterým se ministerstvo školství zavázalo, a to zejména na základních, ale také na vysokých školách.
Můžete popsat některé konkrétní změny?
Potřebná je úplně zásadní změna, a to jak legislativy, tak financování. Dále je třeba posílit vzdělání pedagogů, aby byli schopni i běžní učitelé na běžných základních školách pracovat s žáky se zdravotním postižením. Ministerstvo připravilo novou vyhlášku o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kde je jejich začlenění do běžných tříd uvedeno jako preferovaná varianta. Je tam také snížen počet žáků ve speciálních třídách, aby s nimi mohli učitelé pracovat více individuálně.
Jaká je podle vás současná úroveň učitelů?
Obecně nelze říct, že by byla špatná. Ale přece jenom oblast speciální pedagogiky ještě pořád není natolik zastoupena v přípravě běžných učitelů, jak by bylo potřeba.
Jaká je úroveň České republiky v porovnání s jinými zeměmi?
Myslím, že nelze říct, že by český vzdělávací systém byl na špatné úrovni. Určitě je ale co zlepšovat, jak v profesní přípravě, tak v mezioborové spolupráci, která u nás hodně vázne, a také v komplexnosti služeb. Přístup ke službám a jejich kvalita se totiž hodně liší region od regionu. Je proto potřeba vytvořit celostátní koncepci pro školství, kterou by se kraje řídily. Pracovníci krajského úřadu by pomocí ní zjišťovali, jaké služby jsou nabízeny, které chybí, co je potřeba posílit, co je neefektivní a podobně.
Který region si vede nejlépe?
Určitě Jihomoravský kraj je na tom v porovnání s ostatními relativně dobře. Hodně to vázne v Libereckém kraji. Z informací, co máme, nás vyděsilo, že je tam pouze osm asistentů pedagoga na celý region, čemuž se mi ani nechce věřit. Teď paradoxně Praha výrazně zhoršila přístup k žákům se zdravotním postižením, takže se propadla hodně hluboko.
Myslíte, že je lepší, když jsou děti se zdravotním postižením vzdělávány ve speciálních třídách, nebo když se zapojují do běžného kolektivu?
Pokud jsou učitelé běžných škol připraveni a ví, jak s těmito žáky pracovat, tak je individuální integrace vždycky tou lepší volbou, protože dítě zůstává ve svém přirozeném prostředí. Speciální školy jsou často daleko, žák musí dojíždět nebo tam dokonce bydlet a vzdaluje se tak vlastní rodině. V běžných školách ale musí být neustále vytvářeny a zlepšovány podmínky tak, aby tito žáci mohli být úspěšní. Ze studií plyne, že žáci, kteří prošli běžnou školou, se dostali vždycky dál. I pro budování přirozených vztahů ve společnosti je lepší, aby děti byly pohromadě. Ve chvíli, když začneme někoho vyčleňovat už od začátku, tak zůstane vyčleněn napořád. Není ale možné úplně zrušit speciální školy, protože jsou děti s tak závažnými postiženími, že pro ně bude speciální škola vhodnější.
slovník: inkluzivní pedagogika - vychází z myšlenky, že školy mají vzdělávat a vychovávat všechny děti společně, a to bez ohledu na jejich předpoklady a handicapy (tělesné i duševní)
Ukázka z rozhovoru s vedoucí úseku speciálního vzdělávání ministerstva školství Lenkou Felcmanovou:
Kristina Kolovrátková
Stisk Studentský deník
Velitel četníků Aleš Medek: Jsme parta kamarádů, nápad to byl můj
Četnická stanice v Kuřimi funguje nově čtyři roky. Dům ale pochází z období první republiky. Před deseti lety se v domě opravovala střecha a ve vojenském kufru na půdě našli zedníci četnickou výstroj. Tím vše začalo.
Stisk Studentský deník
Norsko je ideální zemí pro duševní zdraví, říká studentka univerzity v Oslu
Po tříletém bakalářském studiu žurnalistiky na Univerzitě Komenského v Bratislavě se Tereza Szalaiová rozhodla pro pokračování v Norsku. V září nastoupila na magisterský program na Univerzitu v Oslu.
Stisk Studentský deník
Neustále se snažíme vymýšlet něco navíc, říká ředitel festivalu BRNO16
Brno16 je festival krátkých filmů, který se v Brně koná bez přestávky již od roku 1960. Letošní ročník proběhne od středy 12. října do neděle 16. října v kinech Art a Cit. Návštěvníci zde mohou zhlédnout filmy z celého světa.
Stisk Studentský deník
Jet na mistrovství světa byla odměna, vzpomínala Denisa Pavlíková
Český výběr svedl na světovém šampionátu konaném v Nizozemsku a Polsku zápasy s těmi vůbec nejlepšími reprezentacemi na světě.
Stisk Studentský deník
Popáleniny vás poznamenají taky na duši, říká ředitelka organizace Popálky
Lékaři ročně ošetří přes 100 tisíc popálených a tři tisíce z nich musí kvůli popáleninám hospitalizovat. O tom, jak z se z minuty na minutu může změnit život, ví z vlastní zkušenosti zakladatelka organizace Popálky Jana Lacinová.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Poslanci omezí prodej půdy cizincům, změní zákon po havárii na Bečvě
Sněmovna má v pátek na programu vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy, novelu vodního zákona...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
- Počet článků 2823
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1121x
Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Katedra žurnalistiky FSS MU Brno
- Magazín M, časopis Masarykovy univerzity
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Facebooku
- Stisk online, studentský zpravodajský online deník (plná verze)
- Atrium, časopis Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity
- Muni TV, studentská televize Masarykovy univerzity
- Humans of FSS
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Twitteru
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Instagramu
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na YouTube