Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Předseda Dělnické mládeže: Chceme opravdovou demokracii

Rozhovor s předsedou brněnské Dělnické mládeže Erikem Lamprechtem o české společnosti, Janově a o Romech.

Erik Lamprecht, predseda brnenske Delnicke mladezeHana Klaskova

Erik Lamprecht (*1988) vystudoval střední školu potravinářskou v Brně. V současné době pracuje jako dělník v oboru elektrotechniky. Předsedou brněnské Dělnické mládeže se stal v březnu 2009. Současně působí také jako její tajemník.

Po nedávném rozpuštění Dělnické strany se spekulovalo také o možném zákazu Dělnické mládeže, odnože rozpuštěné strany. Její brněnský předseda Erik Lamprecht se ale nebojí. Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu považuje za snůšku domněnek a polopravd. Nesouhlas s jeho verdiktem dal také nedávno najevo pomocí mlčenlivého happeningu v brněnských ulicích.

Co vás přimělo vstoupit do Dělnické mládeže?

Můj vstup vyplynul z mé předchozí činnosti v Dělnické straně. Když vznikala pobočka Dělnické mládeže, vyprofilovala se z mladších lidí ve straně. A já dostal důvěru být předsedou.

 

Mohl byste zkratce shrnout základní body vašeho programu?

Hlavním cílem je kulturní náprava národa. To znamená odpoutání se od materialismu, návrat ke kulturním hodnotám a morální náprava výchovou.

 

Nešlo by to konkrétněji?

Program v současné době upravujeme. Původní verze byla vystavěna na pilířích celkové morální nápravy národa. Nyní se v programu dělají úpravy ohledně apelu na výchovu nových členů.

 

Ale to ještě pořád není moc konkrétní. Mohl byste jmenovat nějaké základní body programu?

My nemáme vyloženě politický program, protože nejsme politické uskupení. Jsme jen občanské sdružení.

 

V předchozím programu jste konkrétní body měli.

Jistě. Například tam bylo, že místní půdou můžou disponovat jen místní lidé. Opravdu ale program neznám zpaměti. Je to určitá jednotná ideologie.

Je v podstatě totalita

 

Co je podle vás největším problém české společnosti?

Podle mě spočívá problém spíše v řízení společnosti. Což znamená problém systému. My usilujeme o jeho zcela zásadní změnu.

 

Změnu demokracie?

Ano.

 

V co?

V opravdovou demokracii.

 

Jak by vypadala taková opravdová demokracie?

Demokracie znamená vládu lidu. Lidé se mají podílet na vládě.

 

Teď se nepodílí?

Ne, teď určitě ne. Teď systém funguje tak, že lidé volí neustále ty samé kandidáty. Současná vládnoucí skupina předem určuje ty, kteří budou zvoleni. Lidé automaticky volí ODS nebo ČSSD a nenapadne je, že mohou volit i ostatní. Vláda se o to účelně stará. To znamená, že je v podstatě totalita.

 

A jak byste tuto situaci řešili?

Představujeme si stát, který funguje na principu skutečné demokracie, který lpí na národních hodnotách a má silnou sociální politiku.

Romy neznevýhodňujeme

 

Jaký je váš postoj k Romům?

Jako celek na mě nepůsobí dobrým dojmem. Ale to neznamená, že bych je automaticky odsuzoval od pohledu.

 

Ani vaše ideologie Romy neznevýhodňuje?

Myslím si, že rovné podmínky pro všechny nejsou znevýhodňováním vyloženě Romů, ale všech nezodpovědných individuí. Romové do české společnosti nezapadají. Celkově mají jinou národní kulturu a mentalitu, takže se chovají odlišně od místních lidí.

 

Máte nějaký recept na řešení takovéto situace?

Jednou z našich hlavních priorit je sociální politika, která by měla být nastavena pro všechny rovně. Tudíž by měla řešit i tento problém.

 

Teď není nastavena rovně?

Nemám dojem, že je nastavena rovně. S troškou nadsázky si myslím, že kdybychom měli moc tady rozhodovat my, ten problém vyřeší sám. Spousta cikánů by odtud odešla raději sama.

Bitva o Janov byla vyprovokována policisty

Na sjezdech neonacisté vystupují tak, že u širší veřejnosti vzbuzují strach. Jaký z toho máte pocit?

Vyhradil bych se vůči označení neonacisté. To je dost škatulkující. Třeba označení příznivci Dělnické strany by bylo vhodnější. Co se strachu týče - zcela logicky za něj mohou především represivní orgány, které atmosféru strachu organizují. Je sice pravdou, že se na našich manifestacích vyskytují lidi, kteří vypadají opravdu odpudivě a název neonacisti by si zasloužili. Jsou oblečení v maskáčích nebo ve vojenském oblečení, což je odpudivé, agresivní a absolutně se příčící jakýmkoliv našim ideálům. K těmto lidem nemám žádné sympatie, nejraději bych se s nimi ani nebavil. Černé oblečení je na té samé úrovni, naprosto nedůstojné pro naše myšlenky. Ale na druhou stranu jsem v životě neviděl, že by na našich demonstracích spontánně docházelo k nějakým výtržnostem, k ohrožování bezpečnosti veřejnosti.

 

A co třeba Janov?

To nebylo ohrožování. V Janově prvotní příčinu střetu vyprovokovali policisté. Potom tam už byla spousta nažhavených lidí.

 

Podle prohlášení Nejvyššího správního soudu byla akce cíleným pokusem o pogrom. Souhlasíte s tímto vyjádřením?

V celém prohlášení Nejvyššího správního soudu je řada domněnek a polopravd, to pro mě není.

 

Nejvyšší správní soud by jistě nevystavěl své rozhodnutí o rozpuštění Dělnické strany na domněnkách.

V dnešní době bych se ani nedivil, kdyby rozhodnutí vystavěli na takových věcech.

 

A máte pro své tvrzení nějaké důkazy?

Určitě je můžu zpětně dodat.

 

Vraťme se ale k Janovu. Co by se podle vás stalo, kdyby policie nezasáhla?

Takovou situaci nemůžu a nedokážu předvídat. Nevím, jak by to v Litvínově potom vypadalo.

 

Chcete tím říci, že že demonstrace nemusela být dokončena pokojně?

Opravdu nevím. Třeba ano, třeba ne.

 

Kdybyste předpokládali pokojnou demonstraci, proč jste u sebe měli tolik zbraní?

Já jsem u sebe neměl žádné zbraně, dělobuchy ani nože. Ale spousta lidí u sebe nosí nůž jen tak.

 

 

Hana Klašková


Erik Lamprecht (*1988) vystudoval střední školu potravinářskou v Brně. V současné době pracuje jako dělník v oboru elektrotechniky. Předsedou brněnské Dělnické mládeže se stal v březnu 2009. Současně působí také jako její tajemník.

Po nedávném rozpuštění Dělnické strany se spekulovalo také o možném zákazu Dělnické mládeže, odnože rozpuštěné strany. Její brněnský předseda Erik Lamprecht se ale nebojí. Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu považuje za snůšku domněnek a polopravd. Nesouhlas s jeho verdiktem dal také nedávno najevo pomocí mlčenlivého happeningu v brněnských ulicích.

Co vás přimělo vstoupit do Dělnické mládeže?
Můj vstup vyplynul z mé předchozí činnosti v Dělnické straně. Když vznikala pobočka Dělnické mládeže, vyprofilovala se z mladších lidí ve straně. A já dostal důvěru být předsedou.
Mohl byste zkratce shrnout základní body vašeho programu?
Hlavním cílem je kulturní náprava národa. To znamená odpoutání se od materialismu, návrat ke kulturním hodnotám a morální náprava výchovou.
Nešlo by to konkrétněji?
Program v současné době upravujeme. Původní verze byla vystavěna na pilířích celkové morální nápravy národa. Nyní se v programu dělají úpravy ohledně apelu na výchovu nových členů.
Ale to ještě pořád není moc konkrétní. Mohl byste jmenovat nějaké základní body programu?
My nemáme vyloženě politický program, protože nejsme politické uskupení. Jsme jen občanské sdružení.
Ale v předchozím programu jste konkrétní body měli.
Jistě. Například tam bylo, že místní půdou můžou disponovat jen místní lidé. Opravdu ale program neznám zpaměti. Je to určitá jednotná ideologie.

Je v podstatě totalita
Co je podle vás největším problém české společnosti?
Podle mě spočívá problém spíše v řízení společnosti. Což znamená problém systému. My usilujeme o jeho zcela zásadní změnu.
Změnu demokracie?
Ano.
V co?
V opravdovou demokracii.
Jak by vypadala taková opravdová demokracie?
Demokracie znamená vládu lidu. Lidé se mají podílet na vládě.
Teď se nepodílí?
Ne, teď určitě ne. Teď systém funguje tak, že lidé volí neustále ty samé kandidáty. Současná vládnoucí skupina předem určuje ty, kteří budou zvoleni. Lidé automaticky volí ODS nebo ČSSD a nenapadne je, že mohou volit i ostatní. Vláda se o to účelně stará. To znamená, že je v podstatě totalita.
A jak byste tuto situaci řešil?
Představujeme si stát, který funguje na principu skutečné demokracie, který lpí na národních hodnotách a má silnou sociální politiku.

Romy neznevýhodňujeme
Jaký je váš postoj k Romům?
Jako celek na mě nepůsobí dobrým dojmem. Ale to neznamená, že bych je automaticky odsuzoval od pohledu.
Ani vaše ideologie Romy neznevýhodňuje?
Myslím si, že rovné podmínky pro všechny nejsou znevýhodňováním vyloženě Romů, ale všech nezodpovědných individuí. Romové do české společnosti nezapadají. Celkově mají jinou národní kulturu a mentalitu, takže se chovají odlišně od místních lidí.
Máte nějaký recept na řešení takovéto situace?
Jednou z našich hlavních priorit je sociální politika, která by měla být nastavena pro všechny rovně. Tudíž by měla řešit i tento problém.
Teď není nastavena rovně?
Nemám dojem, že je nastavena rovně. S troškou nadsázky si myslím, že kdybychom měli moc tady rozhodovat my, ten problém vyřeší sám. Spousta cikánů by odtud odešla raději sama.

Bitva o Janov byla vyprovokována policisty
Na sjezdech neonacisté vystupují tak, že u širší veřejnosti vzbuzují strach. Jaký z toho máte pocit?
Vyhradil bych se vůči označení neonacisté. To je dost škatulkující. Třeba označení příznivci Dělnické strany by bylo vhodnější. Co se strachu týče - zcela logicky za něj mohou především represivní orgány, které atmosféru strachu organizují. Je sice pravdou, že se na našich manifestacích vyskytují lidi, kteří vypadají opravdu odpudivě a název neonacisti by si zasloužili. Jsou oblečení v maskáčích nebo ve vojenském oblečení, což je odpudivé, agresivní a absolutně se příčící jakýmkoliv našim ideálům. K těmto lidem nemám žádné sympatie, nejraději bych se s nimi ani nebavil. Černé oblečení je na té samé úrovni, naprosto nedůstojné pro naše myšlenky Ale na druhou stranu jsem v životě neviděl, že by na našich demonstracích spontánně docházelo k nějakým výtržnostem, k ohrožování bezpečnosti veřejnosti.
A co třeba Janov?
To nebylo ohrožování. V Janově prvotní příčinu střetu vyprovokovali policisté. Potom tam už byla spousta nažhavených lidí.
Podle prohlášení Nejvyššího správního soudu byla akce cíleným pokusem o pogrom. Souhlasíte s tímto vyjádřením?
V celém prohlášení Nejvyššího správního soudu je řada domněnek a polopravd, to pro mě není.
Nejvyšší správní soud by jistě nevystavěl své rozhodnutí o rozpuštění Dělnické strany na domněnkách.
V dnešní době bych se ani nedivil, kdyby rozhodnutí vystavěli na takových věcech.
A máte pro své tvrzení nějaký důkaz?
Určitě je můžu zpětně dodat.
Vraťme se ale k Janovu. Co by se podle vás stalo, kdyby policie nezasáhla?
Takovou situaci nemůžu a nedokážu předvídat. Nevím, jak by to v Litvínově potom vypadalo.
Rozumím tomu správně tak, že by demonstrace nemusela být dokončena pokojně?
Opravdu nevím. Třeba ano, třeba ne.
Kdybyste předpokládali pokojnou demonstraci, proč jste u sebe měli tolik zbraní?
Já jsem u sebe neměl žádné zbraně, dělobuchy ani nože. Ale spousta lidí u sebe nosí nůž jen tak. Třeba ve městě.
To myslíte vážně?
Já myslel třeba, když někdo jede na čundr.

Hana Klašková

Autor: Stisk Studentský deník | pátek 26.3.2010 20:12 | karma článku: 15,69 | přečteno: 2159x
  • Další články autora

Stisk Studentský deník

Velitel četníků Aleš Medek: Jsme parta kamarádů, nápad to byl můj

Četnická stanice v Kuřimi funguje nově čtyři roky. Dům ale pochází z období první republiky. Před deseti lety se v domě opravovala střecha a ve vojenském kufru na půdě našli zedníci četnickou výstroj. Tím vše začalo.

17.10.2022 v 13:45 | Karma: 7,51 | Přečteno: 157x | Diskuse| Hobby

Stisk Studentský deník

Norsko je ideální zemí pro duševní zdraví, říká studentka univerzity v Oslu

Po tříletém bakalářském studiu žurnalistiky na Univerzitě Komenského v Bratislavě se Tereza Szalaiová rozhodla pro pokračování v Norsku. V září nastoupila na magisterský program na Univerzitu v Oslu.

17.10.2022 v 8:25 | Karma: 7,49 | Přečteno: 86x | Diskuse| Cestování

Stisk Studentský deník

Neustále se snažíme vymýšlet něco navíc, říká ředitel festivalu BRNO16

Brno16 je festival krátkých filmů, který se v Brně koná bez přestávky již od roku 1960. Letošní ročník proběhne od středy 12. října do neděle 16. října v kinech Art a Cit. Návštěvníci zde mohou zhlédnout filmy z celého světa.

13.10.2022 v 10:56 | Karma: 9,85 | Přečteno: 644x | Diskuse| Kultura

Stisk Studentský deník

Jet na mistrovství světa byla odměna, vzpomínala Denisa Pavlíková

Český výběr svedl na světovém šampionátu konaném v Nizozemsku a Polsku zápasy s těmi vůbec nejlepšími reprezentacemi na světě.

11.10.2022 v 17:40 | Karma: 7,51 | Přečteno: 116x | Diskuse| Sport

Stisk Studentský deník

Popáleniny vás poznamenají taky na duši, říká ředitelka organizace Popálky

Lékaři ročně ošetří přes 100 tisíc popálených a tři tisíce z nich musí kvůli popáleninám hospitalizovat. O tom, jak z se z minuty na minutu může změnit život, ví z vlastní zkušenosti zakladatelka organizace Popálky Jana Lacinová.

8.10.2022 v 10:20 | Karma: 7,80 | Přečteno: 201x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

3. května 2024

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 2823
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1121x
Stisk online je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk online je k dispozici zde.

Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com