Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Podmínky pro herní průmysl se v Česku zlepšují, říká zakladatel iniciativy GameDev Area

O českém herním průmyslu jsme hovořili s Jakubem Bedecsem, zakladatelem iniciativy GameDev Area, která se snaží dostat tuzemské vývojáře mezi světovou špičku.

Pokud jste nedávno zaregistrovali čtyřdenní vývojářskou herní konferenci Game Access, s takovými jmény jako Chris Avellone (designér, pracoval například na hře Fallout) nebo Mateusz Tomaszkiewicz (designér příběhu herní série Zaklínač), tak vězte, že za ní stáli lidé z GameDev Area, kteří se od roku 2014 snaží pomáhat českým herním vývojářům. O tom, co chybí českému hernímu průmyslu a jak se jej snaží zlepšovat, jsme mluvili se zakladatelem iniciativy Jakubem Bedecsem.

GameDev Area pochází z iniciativy vývojářů s několikaletou praxí, kteří dokázali definovat, co odvětví chybí. Co tedy přesně českému vývojářství chybělo či stále chybí?

Chybí tu především lidé. Ačkoli každý rok přibude několik nových schopných vývojářů, poptávka po mladém talentu je mnohonásobně vyšší. To souvisí s tím, že výuka herních oborů stále není příliš rozšířená a zarytých nadšenců samouků, kteří jsou ochotní obětovat několik let života učení se na menších projektech, není tolik jako na začátku minulé dekády.
Chyběla tu ale také užší spolupráce. To bylo dáno tím, že, jako v mnoha odvětvích spolu jednotlivá studia a lidé, kteří byli jejich součástí, příliš nekomunikovala, protože o sobě mnohdy vůbec nevěděla. To samozřejmě není něco, co by mohla změnit jakákoli nezávislá iniciativa, to musí chtít změnit každý jeden z nás. My se alespoň snažíme připravit co nejideálnější podmínky, aby měli lidé chuť s tím něco dělat. A zatím se nám to dle ohlasů ze všech stran daří.
Máte také několik projektů, které mají za cíl vývojáře rozvíjet, jako jsou setkání, vzdělávací semináře nebo třeba konference. Který z nich hodnotíte jako nejpřínosnější?

Právě naše projekty jsou tím, co ony příznivé podmínky vytváří. Přínosnost jednotlivých akcí je těžké hodnotit, jsou-li vytržené z kontextu. Každá přináší něco trochu jiného a jen díky jejich kombinaci je možné docílit toho, co jsme si vytyčili.
A kromě těchto projektů, jak ještě podporujete herní průmysl?

Vším, co nás jen napadne a máme na to jen sebemenší kapacity. Mimo projektů jako jsou meetupy, gamejamy, konference herních vývojářů či sportovní události, jsme také my sami vývojáři. To samo o sobě herní průmysl samozřejmě také podporuje, ať už ve smyslu, že tu v Jihomoravském kraji vzniká další velký a doufejme i zajímavý projekt, tak v tom, že je zase o pár pracovních míst víc.
Do hry se ale dostávají i dílčí vyjednávání například s Jihomoravským Inovačním Centrem, městem Brnem či Jihomoravským krajem. Nejenže s nimi jednáme o zviditelnění a přímé podpoře herního průmyslu v regionu, ale už samotná jednání přenáší do mysli zastupitelů veřejné správy větší povědomí o tom, co to herní průmysl vlastně je a jak velký má význam.
Nedávno jste také pořádali mezinárodní vývojářskou konferenci Game Access. Kolik dorazilo návštěvníků? A byli to především lidé z praxe, nebo i studenti?

Konference Game Access pro nás byla velkou událostí a jsme rádi, že dopadla tak dobře. Chceme ještě jednou poděkovat všem, kteří se přišli podívat i všem, kteří nás podpořili. Celkem jsme měli lehce přes šest set návštěvníků, takže jsme zase o kus vyrostli. Byli to především lidé z praxe, ať už začínající či velmi zkušení vývojáři. Studentů jsme čekali více, a i když se samozřejmě na konferenci také ukázali, doufáme, že se nám jich příští rok podaří nalákat mnohem větší počet. Přeci jen je mladý talent jednou z věcí, kterou teď herní průmysl kriticky potřebuje.
Podařilo se vám do Brna dostat atraktivní speakery, jako například Mateusze Tomaszkiewicze, který pracoval na atraktivní herní sérii Zaklínač. Který řečník se nejvíce líbil vám a proč?

Jsme opravdu moc rádi, že se nám letos do Brna podařilo nalákat velká jména. Bylo by asi trochu nefér hodnotit, která z přednášek byla z našeho osobního pohledu nejlepší, neboť jako organizátoři jsme měli možnost vidět jen několik málo přednášek a ani jednu od začátku do konce. Těšíme se, až budou zpracované záznamy.
Přípravě programu jsme ale věnovali hodně času i úsilí, sledovali jsme předchozí výstupy všech řečníků a skládali rozvrh tak, aby si pokud možno každý mohl vybrat, co ho zajímá a výklad si vychutnal. Podle ohlasů se nám to do velké míry podařilo.
O který z workshopů byl největší zájem?

Zájem byl velmi vyrovnaný. I trochu dražší workshop Nicholase Lovella byl prakticky vyprodán. Jedná se totiž o skutečnou kapacitu v oboru a i ti, co sami vedou workshopy pro začínající či lehce pokročilé, se od něj mají co naučit.

Myslíte si, že stále platí, že je Brno "herním městem"?

Naprosto. V Brně je tradičně největší koncentrace herních vývojářů. Snad na tom má podíl i to, že je to město studentů, a to nejen českých, ale také mnoha slovenských, což v jiných městech tolik nevidíte. Svá sídla nebo pobočky tu mají jak čeští vývojářští obři, tak bezpočet menších a mnohdy velmi úspěšných studií. A vůbec nejdůležitější je, že tu funguje přátelsky naladěná vývojářská komunita.
Zlepšují se v Česku podmínky pro lidi, kteří by se chtěli věnovat některému z oborů souvisejícím s vývojem her, nebo platí, že za příležitostmi do zahraničí?

Podmínky se určitě zlepšují. Vnímání zahraničí jako něčeho bezpodmínečně lepšího je už spíše přežitek. Ano, v zahraničí je spousta vynikajících příležitostí, dost jich je ale i u nás. Možnosti jak profesionálního, tak finančního růstu jsou srovnatelné. Finančně možná ne absolutně, ale při přepočtu na životní náklady zcela určitě. Nevýhody tu samozřejmě jsou, ale spíše pro majitele firem, kteří se například zatím netěší žádné podpoře státu. Samozřejmě také záleží na tom, s jakou zemí chcete Česko srovnávat.

Nabývá podle vás herní průmysl na stále větší důležitosti?

Rozhodně. Nejenom že herní průmysl již tržbami dávno a vysoce předčil například ten filmový, ale lidé začínají vnímat hry jako plnohodnotnou součást kultury. Mluvíme tady nejen o aktivních či bývalých hráčích, ale i o lidech ze státní správy či různých kulturních institucích. Jsem proto rád, že například Muzeum Města Brna bude na přelomu roku na Špilberku pořádat výstavu Kouzelný svět počítačových her.
Michaela Lebedíková

Autor: Stisk Studentský deník | neděle 21.5.2017 15:00 | karma článku: 13,27 | přečteno: 218x
  • Další články autora

Stisk Studentský deník

Rozhovor: Rusko vede s Ukrajinou válku nejen zbraněmi, ale i dezinformacemi

Když se jednadvacetiletý student Masarykovy univerzity Juraj Foltín dozvěděl, že může jet pomáhat na slovensko-ukrajinské hranice, ani chvíli neváhal a s dalšími čtyřmi spolužáky vyrazil.

13.4.2022 v 23:36 | Karma: 19,80 | Přečteno: 546x | Diskuse| Ostatní

Stisk Studentský deník

Písemné maturitní práce se po třech letech vrací. Nyní v režii škol

Poprvé od koronavirové pandemie jsou součástí jarního termínu zkoušky dospělosti i písemné práce. Na rozdíl od minulých let ale nejsou součástí společné státní části. O jejich podobě si tak každá škola rozhoduje sama.

13.4.2022 v 22:00 | Karma: 9,65 | Přečteno: 197x | Diskuse| Ostatní

Stisk Studentský deník

Rekonstrukce Arnoldovy vily odkrývá její historii. Nově tu vznikne kulturní centrum

V průběhu oprav Arnoldovy vily našli dělníci cenné věci, díky kterým se odkrývá příběh toho, jak se ve vile dříve žilo. Nově tu vznikne multifunkční sál, kavárna nebo Centrum dialogu. Opravy vyjdou na bezmála 150 milionů korun.

10.4.2022 v 19:51 | Karma: 11,11 | Přečteno: 260x | Diskuse| Brno

Stisk Studentský deník

Brněnská dětská nemocnice otevřela ambulanci pro ukrajinské děti

V brněnských Černých Polích Fakultní nemocnice Brno otevřela novou ambulanci pro ukrajinské děti. Ordinace má pomoct ulevit praktickým pediatrům především s administrativní činností.

7.4.2022 v 21:54 | Karma: 9,13 | Přečteno: 231x | Diskuse| Brno

Stisk Studentský deník

Návrat branné výchovy? Jen moderně a pod jiným názvem

Předmět branná výchova zmizel ze školních osnov před třiceti lety. Někteří poslanci ho ale zvažují znovu zavést.

30.3.2022 v 19:08 | Karma: 10,11 | Přečteno: 360x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Koloběžkáře soudí, že zardousil motorkáře. Byl plný nenávisti, hájí se

30. dubna 2024  10:53

Na lavici obžalovaných dnes usedl Jan Navrátil, kterého státní zástupkyně viní z toho, že zardousil...

Riziko požárů platí až do čtvrtka. Pálení čarodějnic zkomplikuje i vítr

30. dubna 2024  9:49,  aktualizováno  10:36

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) prodloužil výstrahu varující před nebezpečím vzniku požárů...

Kandidát na ministra za TOP 09 Tuleja vedl univerzitu, dohlíží i na OKD

30. dubna 2024  10:24

Novým ministrem pro vědu, výzkum a inovace se má stát Pavel Tuleja, který ve vládě nahradí Helenu...

Rusové při smrtícím útoku na Oděsu zničili i „zámek Harryho Pottera“

30. dubna 2024  10:15

Sledujeme online Na pět vzrostl počet obětí pondělního ruského útoku na jihoukrajinskou Oděsu, jeden ze 32 zraněných...

  • Počet článků 2823
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1121x
Stisk online je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk online je k dispozici zde.

Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com