Odbornice vysvětlila, v čem spočívá online marketing

„My pouze produkty propagujeme," řekla specialistka na online marketing z agentury Projekt MySEO.cz Eva Vinklerová. „ Ve finále opravdu záleží na jejich kvalitě," upozorňuje Vinklerová. Online marketing je mezi firmami populární forma propagace, ale široká veřejnost o ní zatím moc neví, i když se s ní denně setkává. 

Co je to online marketing?

V kostce, je to způsob, jak zviditelnit sebe a své podnikání na internetu, ale je to hodně široký pojem. Jeden člověk v podstatě ani nedokáže obsáhnout celou sféru online marketingu. Vždycky na něm pracuje více specialistů na jednotlivá odvětví. Zahrnuje optimalizaci webových stránek, všechny druhy reklam na internetu, propagaci na sociálních sítích a vytváření různých virálních materiálů včetně videí.  

Je vhodný pro jakoukoli firmu?

Samozřejmě. Nevím, jaký produkt by se tímto způsobem nedal propagovat. Jistě, u některých komodit jako jsou tabákové výrobky nebo alkohol, Google zakazuje placenou formu reklamy, takže je u nich marketing složitější. Můžete je ale propagovat i jiným způsobem. Zrovna Seznam.cz takto propagovat alkohol dovoluje. Další formou je samozřejmě optimalizace webů a e-shopů nebo propagace na sociálních sítích.

Jaký je vztah mezi online a offline marketingem?

Online marketing je veškerá aktivita na internetu za účelem propagace, offline je takový tradičnější způsob, jak se zviditelnit. Je důležité tyto dvě sféry propojit, aby se doplňovaly a naopak zabránit tomu, aby se křížily. Když vedete kampaň na internetu, tak zároveň dáte lidem vědět reklamou na billboardech nebo v novinách. Sféry online a offline marketingu už jsou tak propojeny, že když má firma marketing, tak by se měla starat jak o tradiční propagaci, tak o internetovou. Rozhodně nehrozí, že by offline marketing vymizel.

Existují rizika online marketingu?

Existují. Online marketing je pořád ještě marketing a v této oblasti nelze nic na sto procent garantovat. Mnoho reklamních agentur se snaží firmy nalákat na to, že když nesplní předpokládaný cíl, nedostanou zaplaceno. V praxi to ale moc nefunguje. Firmy, které se rozhodnou investovat do online marketingu, by si měly uvědomit, že my pouze produkty propagujeme a ve finále opravdu záleží na jejich kvalitě. Je důležité, aby se samy sebe zeptaly, jestli opravdu ten kvalitní produkt mají, jestli se o něj budou lidé zajímat i online a pak z toho můžou vyvodit, zda pro ně plynou nějaká rizika.

Co dalšího by firmy měly vědět před konzultací s marketingovou agenturou?

Fakt, že marketing není jednorázová záležitost. Po optimalizaci stránek se podíváte na internet a ve vyhledávači jste na třetím místě. Podíváte se za nějakou dobu a už můžete být na pátém. Nikdo vám neřekne proč. Můžou za to faktory, které neovlivníte. Většina firem po nás chce také čísla. Jenže v online marketingu sice máte nějaké programy, které vám ukazují návštěvnost stránek, jenže zrovna jejich optimalizace je časově náročný proces. Problém je, když po nás firma chce analýzu a srovnává to s předcházejícím měsícem. Nemůžete srovnávat leden s březnem, protože lidé mají různé nákupní návyky. V lednu je po Vánocích a obecně se málo nakupuje, v březnu se zase situace změní. Takže pokud firmy chtějí relativně objektivní analýzu, tak je lepší srovnávat březen tohoto roku s březnem toho minulého.

Jak funguje propagace na sociálních sítích?

Sociální sítě jsou zrovna hodně populární téma. Facebook zažil velký boom, ale existují další kvanta jiných sociálních sítí, kde se dá dobře propagovat. Nejvíc se v poslední době firmy soustředí právě na ten Facebook, Twitter nebo Instagram. Populární začíná být taky YouTube. Na Facebooku je propagace jednoduchá. Založíte třeba stránky pro fanoušky nebo na něj umístíte placenou reklamu, která se dá výborně cílit podle toho, co uživatelé dávají na svůj profil.

 

Michaela Havlíčková

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Stisk Studentský deník | pátek 4.4.2014 23:36 | karma článku: 11,45 | přečteno: 584x