Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Blogy: místo pro vlastní názory, nebo levný reklamní prostor?

Úspěšné tuzemské i zahraniční blogerky se stávají čím dál více součástí propagační politiky mnoha firem. Publicita, které se tak produktům  dostane, totiž mnohonásobně převyšuje jeho výrobní hodnotu. 

Blogování je fenoménem dneška. Kdo blog nepíše, nebo aspoň nečte, jako by nebyl. Můžete se na něm vyjadřovat k politické situaci, vypisovat se z pocitů po smrti dítěte, nebo jen ostatním radit s vhodnou barvou rtěnky či představit nejaktuálnější trendy v oblasti módy. A pokud nevládnete psaným projevem, stačí vzít kameru a začít s video podobou blogu, tedy vlogováním. Že jsou blogy skvělým místem, kde se dá téměř zadarmo vytvořit reklama na jakýkoliv výrobek, brzy objevila i propagační oddělení mnoha tuzemských i světových značek. 

Představme si to takhle. Chcete, aby se o vašem novém výrobku, pro zjednodušení například řasence, dozvědělo co nejvíce členů cílové skupiny. Jak postupovat? Natočit reklamu je určitě fajn, ale kdo dnes ještě věří tomu, že řasy budou po nanesení vypadat stejně jako ty modelčiny? Málokdo. Lidé si chtějí všechno vyzkoušet, osahat. Už nevěří mediální masáži, photoshop dávno prokoukli. Co s tím? Začít rozdávat vzorky na ulici? Přidávat je k nejčtenějším časopisům? Určitě funkční, ale ekonomicky dost nevýhodné. V tuto chvíli přichází na scénu, tedy do mysli propagátorů, blogosféra. Co takhle poslat řasenku několika slečnám, které o ní napíšou článek? Ten si následně přečtou tisíce potencionálních zákaznic. Finanční náročnost minimální, úspěch obrovský. Stačí se podívat jen na český rybníček. Stránky Petry Vančurové, která píše pod pseudonymem Petra Lovely Hair a již podruhé obhájila post Blogerka roku, mají jen za měsíc říjen neuvěřitelných 363 679 návštěv. Blogerka navíc často k popisu řasenky, který se můžeme dozvědět i z televizní reklamy, přidá několik fotek před a po, tedy nejdříve bez a potom už s nánosem recenzovaného produktu na řasách.

A to je to, co lidé potřebují. Vidět reálný výsledek, kterého dosáhne jeden či jedna z nich. Žádná kouzla a čáry. A tak se své příležitosti chopily reklamní oddělení a začla fungovat vzájemná symbióza. Postupem času se ale blogerky tuhle reklamní hru naučily hrát a diktují si pravidla. Přišly totiž na to, že pokud už mají výrobek zadarmo v ruce a neváže je žádná smlouva, nejsou nucené svůj názor nijak poupravovat, ať už z vděčnosti či z jiných pohnutek. Můžeme se proto celkem často setkat s tím, že po naprosto zdrcující recenzi najdeme krátkou větičku, v níž blogerka či bloger děkují za zaslání produktu oné firmy. Ale známe to, špatná reklama, taky reklama. Proto nabídek na spolupráci zdaleka neubývá. Naopak, autorky nejčtenějších blogů spolupráci ve velkém odmítají. Třeba v případě, že jim místo nové palety očních stínů přijde ke zhodnocení kartáček na zuby. Ano, příležitosti už dnes využívají opravdu všichni.

Blogerkám se spolupráce určitě vyplácí. Samozřejmě, že si pod článkem musí přečíst několik komentářů, které je obviňují z neobjektivnosti a zaujatosti a můžou být doprovázené i závistivými útoky. Pokud se ale slečny rychle zorientují, mění pravidla a zůstávají bez problémů nestranné. Rozbouřené vody diskuzí pak navíc uklidní pravidelné soutěže pro čtenáře, pro které se vžilo anglické označení giveaways. Do těch firmy často nějaký ten dárkový balíček poskytnou. Tím si opět téměř zadarmo udělají dobré jméno. A symbióza funguje úspěšně dál.

Ve světě se však pohybujeme na jiné úrovni. Spolupráce blogerů či vlogerů a firem zde funguje již zcela automaticky. Aby ne. Anglicky píšící či mluvící autorky si najdou mnohem širší základnu příznivců. Nejznámější americká youtuberka, tedy autorka krátkých videí, která umisťuje na portál YouTube, Michella Phan se díky více než sedmi milionům pravidelných odběratelů dostala až ke své vlastní kosmetické řadě. A co bylo prvním krokem této úspěšné podnikatelky? Rozeslala svou kolekci mezi ostatní členky YouTube komunity, které ji pro své sledovatele zhodnotily, a tak přišla další poměrně levná reklama produktu.  

Ano, mluvím jen o části spektra, které blogy pokrývají. Nechci se vůči jiným vymezovat, ale ty s nálepkou fashion (o módě) či beauty (o kosmetice) jsou dle mého na spolupráci nejplodnější. Navíc mám pocit, že pokud blogerovi, který publikuje vegetariánské recepty, přijde zadarmo bedýnka bio mrkve, nebudí to takové pozdvižení jako dárkový balíček od Rimmelu. Musím tedy nesouhlasit s nepřejícími komentáři, které se dobře fungující kolo spolupráce snaží zastavit, či aspoň negativními ohlasy vychýlit z dráhy. Reklamu výrobek potřebuje. V dnešním světě je to zcela bez debat. A pokud má honorář místo modelky, která třicet sekund špulí rty a mhouří oči do kamery, dostat někdo, kdo mi popravdě ukáže, co výrobek umí, jsem jedině pro. I pokud dostane místo jedné rtěnky rtěnek dvacet, nechává mě to chladnou. Pokud vás ne, směle sedněte k počítači, piště jako o život a čekejte na svůj první sponzorský balíček. Držím palce!

Zuzana Richtrová

Článek můžete číst také na munimedia.cz

Autor: Stisk Studentský deník | neděle 23.11.2014 20:54 | karma článku: 16,36 | přečteno: 1527x
  • Další články autora

Stisk Studentský deník

Rozhovor: Rusko vede s Ukrajinou válku nejen zbraněmi, ale i dezinformacemi

Když se jednadvacetiletý student Masarykovy univerzity Juraj Foltín dozvěděl, že může jet pomáhat na slovensko-ukrajinské hranice, ani chvíli neváhal a s dalšími čtyřmi spolužáky vyrazil.

13.4.2022 v 23:36 | Karma: 19,80 | Přečteno: 546x | Diskuse| Ostatní

Stisk Studentský deník

Písemné maturitní práce se po třech letech vrací. Nyní v režii škol

Poprvé od koronavirové pandemie jsou součástí jarního termínu zkoušky dospělosti i písemné práce. Na rozdíl od minulých let ale nejsou součástí společné státní části. O jejich podobě si tak každá škola rozhoduje sama.

13.4.2022 v 22:00 | Karma: 9,65 | Přečteno: 198x | Diskuse| Ostatní

Stisk Studentský deník

Rekonstrukce Arnoldovy vily odkrývá její historii. Nově tu vznikne kulturní centrum

V průběhu oprav Arnoldovy vily našli dělníci cenné věci, díky kterým se odkrývá příběh toho, jak se ve vile dříve žilo. Nově tu vznikne multifunkční sál, kavárna nebo Centrum dialogu. Opravy vyjdou na bezmála 150 milionů korun.

10.4.2022 v 19:51 | Karma: 11,11 | Přečteno: 260x | Diskuse| Brno

Stisk Studentský deník

Brněnská dětská nemocnice otevřela ambulanci pro ukrajinské děti

V brněnských Černých Polích Fakultní nemocnice Brno otevřela novou ambulanci pro ukrajinské děti. Ordinace má pomoct ulevit praktickým pediatrům především s administrativní činností.

7.4.2022 v 21:54 | Karma: 9,13 | Přečteno: 231x | Diskuse| Brno

Stisk Studentský deník

Návrat branné výchovy? Jen moderně a pod jiným názvem

Předmět branná výchova zmizel ze školních osnov před třiceti lety. Někteří poslanci ho ale zvažují znovu zavést.

30.3.2022 v 19:08 | Karma: 10,11 | Přečteno: 360x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

3. května 2024

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

  • Počet článků 2823
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1121x
Stisk online je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk online je k dispozici zde.

Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com