Blogy: místo pro vlastní názory, nebo levný reklamní prostor?
Blogování je fenoménem dneška. Kdo blog nepíše, nebo aspoň nečte, jako by nebyl. Můžete se na něm vyjadřovat k politické situaci, vypisovat se z pocitů po smrti dítěte, nebo jen ostatním radit s vhodnou barvou rtěnky či představit nejaktuálnější trendy v oblasti módy. A pokud nevládnete psaným projevem, stačí vzít kameru a začít s video podobou blogu, tedy vlogováním. Že jsou blogy skvělým místem, kde se dá téměř zadarmo vytvořit reklama na jakýkoliv výrobek, brzy objevila i propagační oddělení mnoha tuzemských i světových značek.
Představme si to takhle. Chcete, aby se o vašem novém výrobku, pro zjednodušení například řasence, dozvědělo co nejvíce členů cílové skupiny. Jak postupovat? Natočit reklamu je určitě fajn, ale kdo dnes ještě věří tomu, že řasy budou po nanesení vypadat stejně jako ty modelčiny? Málokdo. Lidé si chtějí všechno vyzkoušet, osahat. Už nevěří mediální masáži, photoshop dávno prokoukli. Co s tím? Začít rozdávat vzorky na ulici? Přidávat je k nejčtenějším časopisům? Určitě funkční, ale ekonomicky dost nevýhodné. V tuto chvíli přichází na scénu, tedy do mysli propagátorů, blogosféra. Co takhle poslat řasenku několika slečnám, které o ní napíšou článek? Ten si následně přečtou tisíce potencionálních zákaznic. Finanční náročnost minimální, úspěch obrovský. Stačí se podívat jen na český rybníček. Stránky Petry Vančurové, která píše pod pseudonymem Petra Lovely Hair a již podruhé obhájila post Blogerka roku, mají jen za měsíc říjen neuvěřitelných 363 679 návštěv. Blogerka navíc často k popisu řasenky, který se můžeme dozvědět i z televizní reklamy, přidá několik fotek před a po, tedy nejdříve bez a potom už s nánosem recenzovaného produktu na řasách.
A to je to, co lidé potřebují. Vidět reálný výsledek, kterého dosáhne jeden či jedna z nich. Žádná kouzla a čáry. A tak se své příležitosti chopily reklamní oddělení a začla fungovat vzájemná symbióza. Postupem času se ale blogerky tuhle reklamní hru naučily hrát a diktují si pravidla. Přišly totiž na to, že pokud už mají výrobek zadarmo v ruce a neváže je žádná smlouva, nejsou nucené svůj názor nijak poupravovat, ať už z vděčnosti či z jiných pohnutek. Můžeme se proto celkem často setkat s tím, že po naprosto zdrcující recenzi najdeme krátkou větičku, v níž blogerka či bloger děkují za zaslání produktu oné firmy. Ale známe to, špatná reklama, taky reklama. Proto nabídek na spolupráci zdaleka neubývá. Naopak, autorky nejčtenějších blogů spolupráci ve velkém odmítají. Třeba v případě, že jim místo nové palety očních stínů přijde ke zhodnocení kartáček na zuby. Ano, příležitosti už dnes využívají opravdu všichni.
Blogerkám se spolupráce určitě vyplácí. Samozřejmě, že si pod článkem musí přečíst několik komentářů, které je obviňují z neobjektivnosti a zaujatosti a můžou být doprovázené i závistivými útoky. Pokud se ale slečny rychle zorientují, mění pravidla a zůstávají bez problémů nestranné. Rozbouřené vody diskuzí pak navíc uklidní pravidelné soutěže pro čtenáře, pro které se vžilo anglické označení giveaways. Do těch firmy často nějaký ten dárkový balíček poskytnou. Tím si opět téměř zadarmo udělají dobré jméno. A symbióza funguje úspěšně dál.
Ve světě se však pohybujeme na jiné úrovni. Spolupráce blogerů či vlogerů a firem zde funguje již zcela automaticky. Aby ne. Anglicky píšící či mluvící autorky si najdou mnohem širší základnu příznivců. Nejznámější americká youtuberka, tedy autorka krátkých videí, která umisťuje na portál YouTube, Michella Phan se díky více než sedmi milionům pravidelných odběratelů dostala až ke své vlastní kosmetické řadě. A co bylo prvním krokem této úspěšné podnikatelky? Rozeslala svou kolekci mezi ostatní členky YouTube komunity, které ji pro své sledovatele zhodnotily, a tak přišla další poměrně levná reklama produktu.
Ano, mluvím jen o části spektra, které blogy pokrývají. Nechci se vůči jiným vymezovat, ale ty s nálepkou fashion (o módě) či beauty (o kosmetice) jsou dle mého na spolupráci nejplodnější. Navíc mám pocit, že pokud blogerovi, který publikuje vegetariánské recepty, přijde zadarmo bedýnka bio mrkve, nebudí to takové pozdvižení jako dárkový balíček od Rimmelu. Musím tedy nesouhlasit s nepřejícími komentáři, které se dobře fungující kolo spolupráce snaží zastavit, či aspoň negativními ohlasy vychýlit z dráhy. Reklamu výrobek potřebuje. V dnešním světě je to zcela bez debat. A pokud má honorář místo modelky, která třicet sekund špulí rty a mhouří oči do kamery, dostat někdo, kdo mi popravdě ukáže, co výrobek umí, jsem jedině pro. I pokud dostane místo jedné rtěnky rtěnek dvacet, nechává mě to chladnou. Pokud vás ne, směle sedněte k počítači, piště jako o život a čekejte na svůj první sponzorský balíček. Držím palce!
Zuzana Richtrová
Článek můžete číst také na munimedia.cz
Stisk Studentský deník
Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit
Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.
Stisk Studentský deník
Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová
Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.
Stisk Studentský deník
Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku
V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.
Stisk Studentský deník
Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu
Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.
Stisk Studentský deník
Recenze: Hlavní hrdina přepere tygra. To je bollywoodský trhák RRR
Bollywoodský film RRR, který se odehrává v koloniální Indii, nenechá diváka ani na chvíli usnout. Emoce, zpěv, boje. Film plný adrenalinu a nebezpečí.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Hádka o školních absencích skončila vraždou v rodině, hoch za ni dostal 7 let
Ve čtvrtek u Krajského soudu v Liberci při neveřejném jednání padl sedmiletý rozsudek nad mladíkem,...
Muž ve Francii se pokusil podpálit synagogu, policisté ho zastřelili
Policie v Rouenu na severu Francie v pátek ráno zastřelila muže, který se pokoušel podpálit...
U izraelské ambasády ve Stockholmu se ozývala střelba, policie uzavřela okolí
Policejní hlídka ve Stockholmu v noci na pátek kolem 02:00 slyšela nedaleko izraelské ambasády...
KOMENTÁŘ: Politika, kde se nemluví, ale střílí. Jak zamezit, aby přešla i k nám
Středeční atentát na slovenského premiéra Roberta Fica je bolestným symptomem nemocné doby. A...
Prodej, 1+1, 60 m2 - Praha - Lysolaje
Dolina, Praha 6 - Lysolaje
3 184 000 Kč
- Počet článků 2823
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1121x
Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Katedra žurnalistiky FSS MU Brno
- Magazín M, časopis Masarykovy univerzity
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Facebooku
- Stisk online, studentský zpravodajský online deník (plná verze)
- Atrium, časopis Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity
- Muni TV, studentská televize Masarykovy univerzity
- Humans of FSS
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Twitteru
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Instagramu
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na YouTube