Bylo dřív vejce, nebo Paroubek?

Blíží se volby a je nadmíru zajímavé sledovat, jak se vyvíjí kampaně jednotlivých politických stran. Podle volebních preferencí vede ODS, klesá avizovaná volební účast... ale mne nejvíc zaujala spontánní vajíčková antikampaň a role Jiřího Paroubka a jeho poradců v její neustávající eskalaci.

Dříve ČSSD v předvolebních kampaních prezentovala několik tváří, z nichž alespoň jedna byla vždy přijatelná pro určité spektrum socdem voličů. Plakáty se Zemanem, Buzkovou a Grossem dnes ale vystřídal dominantní Paroubek a zejména mladí voliči začali být vůči ČSSD obezřetnější, protože šéf ČSSD velké části z nich nijak zvlášť sympatický není. Tradičně vedená kampaň navíc ignoruje moderní komunikační prostředky, které jsou doménou právě nastupující generace.

Spontánní reakce na předvolební kampaň ČSSD na FaceBooku, tedy právě na té především „mládežnické platformě", vykrystalizovaly v i z tradičních médií dobře známou skupinu „Vejce pro Paroubka v každém městě!", která má téměř 40.000 členů. A podcenění této iniciativy se Paroubkovi začíná hrubě nevyplácet. Podrážděné reakce, šlapání po platech s vajíčky, jejich rozkopávání (jakkoli bylo mediálně nadnesené), vyvádění protestujících účastníků shromáždění a všechny podobné aktivity mají za následek jediné - neutuchající pozornost tradičních médií. Z předvolební kampaně se tak do popředí dostal jediný symbol, a to vajíčko pro Paroubka. Z ponejprv víceméně recesistické akce omezené na jeviště FaceBooku se tak opět stalo celostátní mediální téma, podobně jako dříve s Kaplického blobem nebo na truc kojícími matkami.

Ten model je přitom pokaždé stejný a snadno pochopitelný. FaceBook už ze své podstaty sdružuje lidi, kteří jsou aktivní, sdílní, zajímají se o společnost a společenské dění a k tomu jim dává do rukou nesmírně silnou komunikační platformu, kde je sdílení myšlenek, znalostí nebo výzev strašidelně rychlé a jednoduché. Mimořádně dynamická komunikace ohledně atraktivního celospolečenského tématu v určitý moment přeroste rámec FaceBooku a vybublá na scénu tradičních médií, která téma rozvíjí.

Ke své škodě nezvládl Paroubek a jeho poradci ani ta „tradiční" média a zabředá do celé kauzy stále hloub jen díky represím a vlastní agresivní podrážděnosti. Ke škodě všech se pak předvolební kampaň smrskla na pár špatně mířených vajíček, což se dost možná projeví na nízké účasti ve volbách.


P.S. Íránská vláda zablokovala měsíc před prezidentskými volbami přístup na Facebook. Dost možná, že dnes už Paroubek lituje, že k podobnému kroku nemůže sáhnout rovněž.

Autor: Rostislav Starý | úterý 26.5.2009 19:52 | karma článku: 25,17 | přečteno: 1223x
  • Další články autora

Rostislav Starý

Bártovy tanečky na Facebooku

25.1.2011 v 14:44 | Karma: 11,16

Rostislav Starý

Moje máma je na Facebooku

20.6.2010 v 19:10 | Karma: 7,54