Pravost Starého zákona V

Starý zákon už několik staletí dopředu ohlásil komu, kde a kdy se má Mesiáš narodit. Tato proroctví byla známa i pohanům.

Ve Starém zákoně se nachází asi 60 velkých proroctví o Mesiáši a přes 3000 menších proroctví a předobrazů. SZ dopředu přesně oznamuje KOMU, KDE A KDY se Mesiáš narodí.

Přitom je historickým faktem, že sz knihy obsahující tato proroctví existovaly a byly všeobecně pokládány za posvátné spisy židovského náboženství mnoho staletí před Kristem (viz předchozí články. Všechny okolní i mnohé vzdálenější národy věděly, že Izrael očekává příchod Mesiáše a proroctví o něm byla známa i pohanům.

 

1. KOMU

a) Z ŽENY: Gn 3,14-15: „I řekl Hospodin Bůh hadovi: ... Mezi tebe a ženu položím nepřátelství, i mezi símě tvé a símě její. Ono ti rozdrtí hlavu a ty jemu rozdrtíš patu.“

b) Z POTOMSTVA ABRAHÁMOVA: Gn 22,15-18: 15: „Hospodinův posel zavolal pak z nebe na Abrahama podruhé: ‚Přisáhl jsem při sobě, je výrok Hospodinův, protože jsi to učinil a neodepřel jsi mi svého jediného syna, jistotně ti požehnám a tvé potomstvo jistotně rozmnožím jako nebeské hvězdy a jako písek na mořském břehu. Tvé potomstvo obdrží bránu svých nepřátel a ve tvém potomstvu dojdou požehnání všechny pronárody země, protože jsi uposlechl mého hlasu.“

c) Z POKOLENÍ JUDOVA: Gn 49,10-12: „Juda nikdy nebude zbaven žezla ani palcátu, jenž u nohou mu leží, dokud nepřijde ten, který z něho vzejde; toho budou poslouchat lidská pokolení. Své oslátko si přiváže k vinné révě, mládě své oslice k révoví. Oděv svůj vypere ve víně, háv knížecí v krvi hroznů. Oči bude mít tmavší než víno, zuby bělejší než mléko.“

d) Z RODU DAVIDOVA: 1 Par 17,3,10-13: „Jdi a řekni mému služebníku Davidovi: Toto praví Hospodin: ty mi nebudeš budovat dům ... Oznamuji ti, že Hospodin vybuduje dům tobě. Až se naplní tvé dny a ty odejdeš ke svým otcům, dám po tobě povstat tvému potomku z tvých synů a upevním jeho království. Ten mi vybuduje dům a já upevním jeho království navěky. Já mu budu otcem a on mi bude synem.“

f) Z PANNY: Iz 7, 13-14: „Slyšte dome Davidův ... sám Hospodin vám dá znamení: panna počne a porodí syna a dají mu jméno Emanuel, to je Bůh s námi.“

 

2. KDE

BETLÉM V JUDSKU V PALESTINĚ: Mich 5,1-2: „A ty Betlémě efratský, ačkoli jsi nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde ten, jenž bude vládcem v Izraeli, jehož původ je od pradávna, ode dnů věčných.“ Z evangeliia Mt 2,6 víme, že tato Micheášova slova byla dobře známa židovským starším, kteří na Herodovu otázku, kde se má Mesiáš narodit, uměli pohotově odpovědět: V Betlémě. Věděl to i prostý lid, který v J 7,42 řekl Ježíšovi: „Neříká snad Písmo že z potomstva Davidova a z Betléma, odkud byl David?“

 

3. KDY

Podle Dan 9,24-25 má být Mesiáš obětován po uplynutí 490 let od vyjití příkazu o navrácení přesídlenců a znovuvybudování Jeruzaléma. (V překladech máme "sedmdesát týdnů", ale v hebrejštině se týden řekne "ševua", doslovně přeloženo "sedmice". U židů byli sabatické: každý sedmý den, každý sedmý rok a každý padesátý rok - 7x7=49 - ; může tedy jít o 70 týdnů, 70 sedmiletí nebo 70 padesátiletí; tradičně se mluví o sedmdesáti sedmiletích: 490 let.) Příkazů o vybudován Jeruzaléma bylo vydáno několik. Podrobně tyto události popisují knihy Ezdráš a Nehemiáš. Tyto biblické knihy zdůrazňují příkaz vydaný králem Artaxerxem. Právě jemu sloužil kněz Ezdráš, kterému se s Artaxerxovým dovolením podařilo dokončit jeruzalémské hradby. Městské hradby výslovně vzpomíná i Dan 9,25. Podle Ezdr 7,7-8 byl tento příkaz vydán králem Artaxerxem v 6. roce jeho vlády. Šlo o Artaxerxe I., který vládl v letech 465 až 424 př. Kr. Šestý rok jeho vlády byl v r. 459 př. Kr. Když k tomuto roku připočteme oněch 490 let, dostaneme r. 31 po Kr. Z tohoto Danielova proroctví, které mimochodem uznávají za kanonické i židé, je tedy jasné, že Mesiáš musel už dávno přijít, ba co víc, proroctví říká, že přesně r. 31 po Kr. uplynula lhůta, po níž mělo dojít k zproštění vin a pomazání svatého svatých.

 

 

 

Autor: Stanislav Cigánek | pátek 3.2.2017 9:47 | karma článku: 11,70 | přečteno: 353x