Registr vozidel se bouří. Potřebujeme registrovat svá auta?
Hlavně že pánové Kalousek, Nečas a Schwarzenberg neustále tvrdí, že je EU pro nás strašně finančně výhodná, protože platí rozhledny, bazény a financuje vyvolené firmy a že výsledné saldo je kladné. Opět jsme si museli i díky EU pořídit nějaký nový systém za desítky milionu v době, kdy stát hospodaří s obrovským dluhem a právě i díky takovýmto vedlejším nákladům saldo kladné není.
Všech lidí, kteří dnes čekali mnoho hodin na zaregistrování svého auta (tedy svého majetku) na úřadě, je mi samozřejmě líto. Věřím tomu, že mnoho lidí ani nepostřehlo, že nějaký nový systém za miliony nefunguje. Pravděpodobně se stále mnoho lidí do poslední chvíle domnívalo, že úřad pracuje ve standardním tempu a že je čeká mnohahodinová fronta, jak je na registru vozidel běžně zvykem. Vzpomínám si, že když jsem registroval vozidlo já, mohl jsem si vyzvednout lístek s pořadovým číslem a v klidu se ještě vrátit na pár hodin do práce. Když jsem se odpoledne vrátil na úřad, stále jsem nebyl na řadě.
Určitě mnoho lidí, kteří dnes čekali ve frontě na úřadě, napadla stejná myšlenka jako mě. Proč potřebujeme registrovat svá vozidla? Zajistí stát po zaregistrování auta jeho větší ochranu před odcizením nebo poškozením? Pomůže nám stát snad s údržou vozidla? Ne. Stát auta registruje primárně z toho důvodu, aby měl nad nimi kontrolu a vědel, kdo má jaký majetek a mohl pohodlněji rozdávat pokuty, zejména po zavedení odpovědnosti majitele vozidla za přestupky. Jinými slovy lze říct, že si lidé chodí registrovat auta proto, aby je stát mohl efektivněji zdaňovat (pokuty, poplatek za převod auta, STK a emise, silniční daň) a mít nad nimi větší kontrolu.
Scénář bez registru vozidel mi připadá naprosto realistický. Půjdu si koupit auto, zaplatím ho na základě kupní smlouvy nebo faktury (což je zaroveň doklad o tom, že jsem nabyl auto do svého majetku) a auto prostě používám. Stejně tak to funguje například u mobilních telefonů a také je (zatím) nemusíme nikde evidovat. Žádný registr k tomu nepotřebuji.
Mnozí odpůrci individuální přepravy budou jistě argumentovat tím, že auto je vlastně zbraň a zbraně je potřeba evidovat. Jsem přesvědčen o tom, že mě žádný registr neochrání před tím, aby mě na ulici přejelo auto a především registr neeviduje řidiče, který i například s ústním souhlasem vlastníka auto zrovna řídil a spáchal přitom trestný čin. Stát zatím naštěstí nemá technologii k tomu, aby evidoval řidiče a k němu seznam aut a přesné časy, kdy a která auta řídil. Pokud by taková technologie existovala, určitě by se už zaváděla do praxe. Ne kvůli bezpečnosti (argument, že mě žádný registr nezachrání před tím, aby mě na ulici přejelo auto, je stále platný), ale kvůli ještě efektivnějšímu výběru daní a větší kontrolou nad pohybem lidí.
Petr Dvořák
Praha by neměla mít veřejnou půjčovnu kol
Dopravní výbor zastupitelstva hlavního města Prahy včera projednával petici za veřejné půjčovny kol na území hlavního města Prahy. Myšlenka je založena na tom, že město začne dotovat vedle MHD další dopravní prostředek (tedy kolo) a vytvoří síť automatických stojanů na kola, která si mohou obyvatelé půjčovat a v libovolné části města je zase vracet. Autor petice nazývá tuto záležitost „bike sharing“ a prý je to „cool“ záležitost, protože ji provozují v některých městech „západní Evropy“.
Petr Dvořák
Prodáváte u metra hrušky? Jednáte v rozporu s tržím řádem Prahy!
Začetl jsem se dnes do novelizovaného pražského tržního řádu, který byl přijat usnesením Rady hl. m. Prahy č. 1187. Jako odůvodnění magistrát uvádí: „Důvodem je zájem hlavního města Prahy umožnit v co nejkratší době rozšířit i formou stánkového prodeje nabídku zboží typického pro letní sezónu.“ Opravdu jsme v Praze tak hloupí, že potřebujeme, aby nám byrokrat z magistrátu řekl, kde si co "chceme" koupit?
Petr Dvořák
Jak magistrát v Praze vráží klín mezi cyklisty a motoristy
V minulém článku jsem se zabýval uzavírkou Smetanova nábřeží, o které si myslím, že omezuje část uživatelů veřejných komunikací na úkor jiných. Obdržel jsem řadu reakcí. Většina z nich byla pozitivních, někteří však se mnou nesouhlasili (vč. primátora Tomáše Hudečka, regionálních zástupců Strany zelených apod.). Jak tedy vnimám vztah mezi cyklisty a motoristy? Jsem zaujatý motorista?
Petr Dvořák
Uzavřené Smetanovo nábřeží z pohledu chodce
Rada hlavního města Prahy zavřela tuto sobotu Smetanovo nábřeží v Praze pro auta. Omezení se ale reálně týkalo bohužel všech. Média nás informovala, že to byla vydařená akce a všichni z ní byli nadšení. Jak to bylo ve skutečnosti? Na závěr článku přikládám i několik necenzurovaných fotografií.
Petr Dvořák
Obsazování domů bez souhlasu majitele nelze obhájit ničím
Jednou ze základních úloh státu je beze sporu ochrana majetku jeho obyvatel. Nelze ničím obhájit obsazování nemovitostí cizími lidmi bez souhlasu majitele objektu. Jsem rád, že policie konala a okupanty z domu vyhnala a podle zájmu médií usuzuji, že celkem nekompromisně.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině
Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...
Názor, že Paroubek parazituje, nestačil. Podle soudu může iniciály ČSSD použít
Volební senát Nejvyššího správního soudu (NSS) zamítl návrh Sociální demokracie (SOCDEM) na zrušení...
- Počet článků 65
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2939x