Jak se zbavit silničních pirátů a záměrných přestupků? Návrhy.

Silnice jsou bídné. Hlavní dálnice D1 otřesná. Kapacita hlavních tahů nestačí. Kamionů je přespříliš. Nové dálnice a rychlostní komunikace přibývají otřesně pomalu. Policie často stíhá relativní nesmysly a nevěnuje se dost hlavním problémům. Ale, teda podle mně, hlavní viníci jsou prostě řidiči. Situace je nějaká, s ní nezbývá, než se srovnat, aspoň do doby, než snad doufejme dojde k nějakému zlepšení. Ale řidiči aut, to je někdy kapitola sama pro sebe, ať je stav silnic jakýkoliv. Současný systém výchovy a restrikcí je prostě nedokonalý a řidiče nenutí dodržovat dopravní předpisy. Tady je pár návrhů, v čem systém změnit, aby se řidiči začali chovat normálněji, ohleduplněji a prostě se báli udělat nějaký zásadní přestupek ohrožující jiné řidiče pod vidinou těžkých restrikcí.

1. Řidičské průkazy vydávat na rok na zkoušku. Trvalé ŘP vydávat automaticky těm, co neměli žádný prohřešek či přestupek. Kdo měl přestupek, prodloužit ŘP na zkoušku o další rok. Po tomto dalším roce v případě přestupků znovu do autoškoly nejdříve za 1 rok.

2. Auto, které je řízeno řidičem s ŘP na zkoušku výrazně označit zepředu i zezadu.

3. Řidič vlastnící ŘP na zkoušku smí řídit auto pouze za přítomnosti řidiče vlastnícího řádný ŘP nejméně 10 let.

4. Pokud neřídí osoba s ŘP na zkoušku vůz v jeho majetku, musí mít u sebe doklad se souhlasem majitele vozidla, že vůz byl zapůjčen od - do tomuto konkrétnímu řidiči vlastnícímu ŘP na zkoušku.

5. ŘP na zkoušku bude odebrán řidiči za tři lehké přestupky proti dopravním předpisům nebo za jakýkoliv závažnější (alkohol, předjíždění zprava, jízda na červenou, překročení rychlosti kdekoliv o více než 20%, telefonování za jízdy bez HF, ap.).

6. Komu byl odebrán ŘP na zkoušku, je povinen znovu absolvovat celý řidičský kurz a to nejdříve za rok po odebrání ŘP na zkoušku. V opakovaném případě nejdříve za dva roky.

7. Řízení vozidla bez platného ŘP je posuzováno jako úmyslný trestný čin.

8. Zrušit stávající bodový systém a zavést přesný sazebník pokut za jednotlivé přestupky. Minimální taxa 10% příjmu, nejméně 1.000 Kč, maximální taxa zabavení auta bez ohledu na to, kdo je jeho vlastníkem (náhradu škody platí majiteli vozu viník). Při neschopnosti zaplatit stanovenou pokutu dočasně odebrat ŘP do doby zaplacení.

9. V případě opakování stejného přestupku během 1 roku odebrání ŘP s povinností kompletního absolvování řidičského kurzu, včetně ŘP na zkoušku.

10. Zásadní přestupky se škodou na zdraví kohokoliv (tedy včetně řidiče) podle bodu 4 projednávat soudně, prokázané případy trestat i přiměřenými nepodmíněnými tresty.

11. Zákonem stanovit do 3 roků povinnost vybavení všech automobilů nad 3,5 tuny a automobilů sloužících veřejnosti (nájemné vozy jakéhokoliv typu) "černou skříňkou". Manipulaci s daty v "černé skříňce" trestat odebráním ŘP na dobu 5ti let, v případě majitele firmy odebráním licence k provozování autodopravy a nájemných služeb na dobu 2 let.

12. Zákonem stanovit do 5 roků povinnost pro všechny majitele vozů vybavit auta ve svém vlastnictví "černou skříňkou". Manipulaci s daty v černé skříňce trestat odebráním ŘP na dobu 5ti let.

13. Zákonem stanovit povinnost majiteli i řidiči jakéhokoliv vozu vydat "černou skříňku", resp. data v ní obsažená, jakékoliv oprávněné instituci (Policie, Městská Policie, kriminalisté, soudy, správní orgány, atd.)

14. Každý řidič bez rozdílu je povinen se na žádost oprávněných orgánů podrobit orientační zkoušce na alkohol, drogy, léky omezující schopnosti, ap. Kdo odmítne, je posuzován jako by orientační zkouška byla pozitivní. Na základě pozitivní orientační zkoušky je řidič povinen absolvovat přesné zkoušky ve zdravotnickém zařízení bezprostředně po zjištění pozitivního nálezu orientační zkouškou.

15. Policie má v odůvodněných případech právo na místě odebrat ŘP jakéhokoliv typu a řidiči zakázat další jízdu s vozidlem. V případě, že tento postup se později ukáže jako neoprávněný, je Policie ČR povinna uhradit řidiči veškeré vzniklé škody související s odebráním ŘP.

16. Za nehody vlivem neočekávaného neoznačeného špatného stavu komunikace nese odpovědnost majitel komunikace.

 

Možná trochu kruté a tvrdé, ale věřte, že i třeba v tak opěvovaném Švýcarsku jsou místní řidiči tak ohleduplní, protože se jinak vystavují riziku až neuvěřitelných pokut a restrikcí a navíc právě třeba v tom Švýcarsku, je vidět Policajta na každém druhém rohu a na téměř každé větší městské křižovatce.

Prosím o názory......

Autor: Milan Soušek | neděle 30.3.2008 21:00 | karma článku: 13,46 | přečteno: 1877x