Selekcí ke společnému vzdělávání? Budou si žáci selektivních škol rozumět?

Prý je naším ideálem společné vzdělávání, říkávala Valachová. Děti by se měly učit žít společně, bez rozdílu. Říkat to v situaci, kdy na víceleté gymply odchází v Praze a v Brně čtvrtina žáků, je drzost. Ale selekce pokračuje dál.

Pomineme-li soukromé školy a rodičovské trucškoličky, máme tu další „příspěvek“ k tzv. společnému vzdělávání po česku. Třídy pro talentované budou v Brně i v Břeclavi, hlásá titulek brněnského deníku.cz. Co bude tím sítem? Přijímačky a… 1 500 KČ měsíčně. Za to budou děti trávit ve škole o hodinu déle každý den, přibydou jim tři angličtiny, matematika a osobnostní rozvoj. Selektivní školství se tak propadá až do prvních tříd.

Takže talentované děti raději utečou ze společného vzdělávání, ale budou se rozvíjet v osobnostním rozvoji? Namísto přirozeného společenství jakýsi učební předmět, ve kterém se mají učit chápat svět kolem sebe? Selektivní svět? Dává to někomu smysl?

A jako vždy rozjásaný plakátek láká na 22-24 žáků ve třídě. Zatímco ti ostatní - pravděpodobně i se speciálními vzdělávacími potřebami - ti se mohou utopit ve třídě třeba třicetihlavé. Tam stačí podpůrná opatření a nekvalifikovaný asistent. Dává to někomu smysl?

A aby bylo jasno i halasným obhájcům: když někdo chce platit, tak ať si platí. Má právo. Ale v těch normálních třídách, inkluzívních, veřejná škola nesmí vybrat ani korunu podobající se školnému. A není těch 1 500 vlastně skryté školné?

Za vším stojí projekt spolku Svět vzdělání, „který nabízí rozšířenou výuku pro talentované děti od první do páté třídy.“ Přípravka na víceletý gympl, připouští ředitel školy. „Když jde třída rychleji, žáky to nutí, aby se více soustředili a zabrali. Naučí se víc než v klasické třídě, která musí tolerovat i průměrné či podprůměrné,“ míní psycholožka. Tolerovat průměrné či podprůměrné? Fuj, rychle pryč! - Ale budou si žáci takových škol navzájem ještě rozumět?

Autor: Zdeněk Sotolář | pondělí 12.3.2018 19:25 | karma článku: 25,34 | přečteno: 1007x