Od vzdálené výuky k blízkému chaosu

Tak nějak vypadají plány MŠMT na další období. Podle harmonogramu chaos vypukne v pondělí 25. května.

Nejdříve do školy vstoupí žáci prvního stupně. „U školních skupin do 15 žáků bude rodinám odlehčeno, které to potřebují nejvíce,“ uvedl ministr. A které rodiny to jsou? Bude slibovaný manuál obsahovat nějaký klíč k identifikaci rodin, které to potřebují nejvíc? A co když bude mít zájem víc jak 15 žáků? Z jedné třídy rázem vzniknou dvě skupiny, které budou potřebovat dvě učebny a dva učitele. Plaga to nepředpokládá. Ale co když to nastane?

„Zákonný zástupce bude muset podepsat prohlášení, že dítě nesplňuje kritéria rizikovosti a v rodině není nikdo, kdo by takové riziko představoval - tedy jde například o chronické onemocnění nebo oslabenou imunitu.“ A rodinou je myšleno co? Rodiče a děti, nebo všichni ve společné domácnosti, nebo širší rodina, která se (byť omezeně) stýká? Řada dětí po rozchodu rodičů žije vlastně ve dvou rodinách. Koho bude prohlášení vlastně zahrnovat?

„Školní jídelny budou obnovitelné pouze v případě splnění epidemiologických kritérií.“  Ale už teď Plaga mluví o tom, že žáci přejdou z učební skupiny do jakési družiny, kterou povedou vychovatelky nebo asistentky. Vlastně daleko nepřejdou, protože budou muset zůstat ve stejné třídě. Kde jinde? Aby to pomohlo rodičům nastoupit do práce, musely by družiny končit pozdě odpoledne. Bez oběda? Bez možnosti, aby děti vyzvedávali prarodiče?

„Roušky podle něj by ideálně měly mít všichni, ale v lavici v dostatečném odstupu od ostatních a za souhlasu pedagoga bude moci žák sundat. Povinné bude nošení roušek ve veřejných prostorech a na toaletách.“  (Hrubku ponechávám jako pozdrav deníku.cz) Za souhlasu pedagoga? Jakoby tu někdo šikovně přehazoval odpovědnost na učitele. A kdo bude kontrolovat žáky na toaletách? Kdo bude kontrolovat, jak je používaná rouška uložena?  

Ministerstvo školství přichází s pěkně barevným plánem, ale ten plán spíše připomíná cedník. Je stejně děravý. Otázek, nejasností a nejistot se z něj sype víc než smysluplných odpovědí. Proto očekávejme spíše chaos. A hlavně se ptejme, zda bude mít takový návrat do škol vůbec nějaký smysl. Jako by na nás z oken Karmelitské vykukovala chytrá Horákyně. Učení – neučení, rouška – nerouška, přítomnost – nepřítomnost… Plán -  neplán?

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zdeněk Sotolář | středa 15.4.2020 14:20 | karma článku: 36,27 | přečteno: 3596x