Nezájem o hlas učících učitelů pokračuje

Usnesení Unie školských asociací ČR CZESHA je jasné: „opětovně nepodporujeme snahy a kroky vedoucí ke vzniku Pedagogické komory jako samosprávné profesní organizace pedagogických pracovníků…“

Reakcí na chybějící hlas učících učitelů byl před dvěma roky vznik neformálního Učitelského profesního sdružení, na které navázala iniciativa vedoucí ke vzniku spolku Pedagogická komora. Počtem členů je tento spolek dnes nejreprezentativnějším hlasem mezi všemi učitelskými spolky. A především je to spolek vznikající zdola.

CZESHA tuto iniciativu nepodporuje, protože jí vyhovuje prostředí mlčících učitelů, kdy se sama protlačuje do role toho, kdo hájí zájmy učitelů, a Jiří Zajíček sehrává roli šedé eminence postávající ve stínu střídajících se ministrů školství. „CZESHA je profesní sdružení, které zastupuje 16 školských asociací,“ přizvukuje Jiří Horecký.

Jenže za základní veřejné školy – tedy nejpočetnější segment – tam je pouze Asociace ředitelů základních škol, zastupující asi 2 % ředitelů. Unii zaměstnavatelských svazů ČR tak marginální zastoupení vyhovuje.  „Stejně tak se jakákoliv nová komora či asociace nestane nepominutelným připomínkovým místem,“ dodává navíc Horecký.

Vstřícně naopak reaguje zástupce Svazu průmyslu a dopravy ČR Miloš Rathouský: „Ale osobně vidím jako vhodné, aby tam byli i zástupci praktikujících učitelů, jelikož odbory se primárně (a většinou) zaměřují jen na otázky platů a pracovních podmínek.“ (S jakým úspěchem se naše odbory zaměřují na platy, to všichni sledujeme 20 let.)

Taková jsou pravidla velké hry. Vstup jen pro vyvolené. – Ale to neomlouvá tristní situaci, kdy učící učitelé nemají možnost se vyjádřit k podstatným věcem českého školství. A nepodpora CZESHY nově vznikající komoře je zjevně snahou hlas učících učitelů dále opomíjet. Tím více však trvá potřeba někoho, kdo může za učící učitele mluvit.

Autor: Zdeněk Sotolář | středa 29.11.2017 13:06 | karma článku: 18,26 | přečteno: 446x