Na konci tunelu je tma aneb Kariérní řád pro učitele po xté

Ministerstvu školství se daří nejlépe v mediální masáži veřejnosti. Jak víme, redaktorku Čt zblbla ministerská masáž natolik, že vidí pouze 205 inkludovaných žáků. Podobně tomu bude i s kariérním řádem.

Podle ministerstva je nejdůležitější učitelskou profesi zatraktivnit. „A to jak lepším odměňováním, tak doplněním kariérní perspektivy (zavedením kariérního řádu učitelů). Po změně politického režimu v demokratickou společnost je volba povolání i přípravy k němu svobodná,“ uvedla mluvčí resortu Jarmila Balážová.

Zopakujme si základní fakta o připravovaném kariérním řádu. Kariérní řád má tři kariérní stupně. První je pro absolventy učitelských fakult, druhý pro učitele po atestaci ukončující dvouleté zkušební období. Na dalších 40 let učitelského života zbývá ten třetí stupeň. Může v tom opravdu někdo soudný vidět skutečnou kariérní perspektivu? Sotva.

Samozřejmě, že jde o peníze. Ale budou-li narovnány učitelské platy na srovnatelnou úroveň se srovnatelnými zeměmi, pak můžeme zavádění kariérního řádu poslat k ledu. Pozor! Něco úplně jiného je profesní rozvoj, ale ten nemá s předloženým návrhem mnoho společného. Kariérní perspektivou není ani zavádění nových pozic mentorů a koordinátorů.

Jako jsou v případě inkluze lákavou vějičkou asistenti, aniž je úplně jasná jejich kvalifikace a odpovědnost, tak v případě kariérního řádu teď ministryně představila vějičku uvádějícího učitele (s příplatkem 3000 korun). Že na škole jsou už dnes neohodnocené pozice – jako například metodik prevence nebo koordinátor ICT – o tom ministryně nemluví.

Popravdě řečeno: vytýčit skutečnou kariérní perspektivu pro učitele je spíše nemožné. Podstata práce je totiž stále stejná, neboť učitel zůstává učitelem i po těch čtyřiceti létech. Tady se nehraje na rychlý postup od hranolků k hamburgerům. Označkovat učitele parádním štítkem s kariérním stupněm nemá pro skutečnou kariérní perspektivu žádný význam.

Ačkoliv je o kariérním řádu mnoho pochybností jak mezi učiteli, tak mezi akademiky, chápe ministryně Valachová prosazení kariérního řádu jako svůj politický úkol. Po mnoha odkladech chce v září s kariérním řádem do vlády, aniž by 100000 učitelů vědělo, co se jim nasype na hlavu. Vyslovit pochopení pro učitele ještě neznamená je opravdu respektovat.  

Autor: Zdeněk Sotolář | čtvrtek 1.9.2016 15:46 | karma článku: 21,78 | přečteno: 428x