Média ve službách inkluze a dvojí políček speciálním pedagogům

Stále opakovanou mantrou inkluze byla podpora učitelům při zavádění společného vzdělávání. Že budou problémy, to ministerstvo nechtělo slyšet. Ten veliký cíl se nebude přece zabývat nějakými hlasy zdola.   

 „Jak se v letošním školním roce projevuje společné vzdělávání? Panovalo kolem toho tady řada obav a řada diskusí, jak to nakonec dopadlo s přestupy dětí třeba s handicapem?“ Takovou otázku položila Čt v Interview 24 ministryni Valachové. Hodilo se ještě popřát dobré chuti, protože tohle bylo pro ni velice chutné soustíčko. Odpověď samozřejmě každý člověk tuto problematiku sledující očekával. 205!  – Byla to ještě velká novinářská hloupost, nebo už velká novinářská servilita?

Ono by se spíše hodilo zeptat (slovy náměstka Štecha), jak si ta inkluze „sedá“. Přitom záleží, zda na to koukáte z Karmelitské, nebo ze školy. Paní ministryně se blaženě opájí tím, že přestoupilo jen 205 žáků, ale učitelé jsou v mnoha sedajících „detailech“ v nejistotě, co inkluze přináší nejenom jim, ale především žákům. Certifikovaní školitelé čekají, jak si smlsnou na vzdělávacím byznysu, ale učitelé marně čekají nejen na reálnou podporu, ale i na obyčejné informace.  

Vlajkovou lodí inkluze pro ministryni byli od začátku kampaně asistenti pedagoga. Byla si totiž dobře vědoma toho, že na ně školy snadno dosáhnout nejenom ze státních prostředků, ale především z objemného balíku peněz OP VVV. Avšak na otázku, co ti asistenti vlastně budou dělat, ministryně odpovědět neumí. Asistenti pedagoga nemohou nahradit pomoc speciálních pedagogů a psychologů. Nemají k tomu ani vzdělání, ani pravomoc, ani odpovědnost. Při vší úctě.

Pokrytectví vyhlášky 27 si můžeme ukázat na předmětu speciálně pedagogická péče, který bude podpůrným opařením vyšších stupňů podpory. Že tento předmět by měli vyučovat speciální pedagogové, to je zcela vpořádku a je zcela žádoucí. Ale vyhláška uvádí, že předmět mohou vyučovat také učitelé s rozšířenou působností. Kdo to je? Prý proškolený učitel. Nikdo však neví, co to znamená. A může  krátkodobé školení nahradit znalosti a dovednosti speciálního pedagoga?

Aby tato absurditka dostala ještě třešničku... Když ředitel školy do čtyř měsíců žádného speciálního pedagoga nesežene – a to nesežene, protože prostě nejsou, a ti, co jsou, se do škol na krátké úvazky nepohrnou – poradna může předmět speciálně pedagogické péče prostě vyměnit za tzv. pedagogickou intervenci. A ta už zůstává na hřbetě učitelům! Jak si tohle bude sedat? A do kdy to bude sedat? Opravdu si, paní ministryně, myslíte, že přinášíte učitelů a žákům potřebnou pomoc?

Autor: Zdeněk Sotolář | pátek 7.10.2016 23:29 | karma článku: 29,23 | přečteno: 749x