Lži o společně nespolečném vzdělávání

Kdekdo dnes hlásá společné vzdělávání. Inkluze má začlenit na základní školy děti s různým znevýhodněním. Na jedné straně proinkluzívní masáž, na druhé straně nedostatek informací. A poloviční pravda je vlastně lež. O čem se mlčí?

Hlasatelé společného vzdělávání (ať už z EDUinu nebo MŠMT) zcela opomíjejí skutečnost, že to společné vzdělávání je děravé jako cedník. Největší dírou jsou víceletá gymnázia. Tento c. a k. přežitek odvádí ze společného vzdělávání značné množství dětí, ale hlasatelé společného vzdělávání jsou k tomu kupodivu hluší a slepí. Na základky cení kdekdo zuby, ale všichni stahují ocas před víceletkami. Dokonce i milovníci srovnávání s Finskem.

Další dírou, kterou žáci opouštějí společné vzdělávání, jsou různé exkluzívní soukromé školy. Protrhl se s nimi pytel. Že právě v době inkluze? Na základky budou začleňovány děti i sociálně znevýhodněné, zatímco ty zvýhodněné budou utíkat do skleníkového luxusu soukromých a rodičovských škol. Hlasatelé společného vzdělávání jsou opět hluší a slepí, někteří dokonce těmto školám tleskají. Dokonce i milovníci srovnávání s Finskem.

Nevěřím, že všem těm hlasatelům společného vzdělávání jde opravdu o společné vzdělávání. Ta myšlenka je dobrá, ta myšlenka se dá uskutečnit. Děti by měly vyrůstat společně. Ovšem abychom myšlenku společného vzdělávání mohli začít brát vážně, musíme také zabránit, aby z něho děti odcházely. Jedněm budeme bránit, aby si mohli svobodně zvolit speciální nebo praktické školy, druhé však ještě popostrčíme k odchodu na víceletá gymnázia a exkluzívní soukromé školy? Vzdělání bude nakonec ještě více selektivní, nůžky ještě více rozevřené.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zdeněk Sotolář | sobota 26.9.2015 8:08 | karma článku: 22,15 | přečteno: 769x