Inkluze jako příležitost k rautu

Po sklizni přicházejí dožínky, po vítězném boji triumfální pochod. A po dvojitém protlačení inkluze konference. Tak tomu bylo v univerzitním brněnském kině Scala na konferenci s názvem Vzděláváme společně.

Ještě lepší než raut byla pečlivá dramaturgie a režie celé podívané. Hned s příchodem nás vítal pohled na skupinku dětí hrajících si na jevišti. Souvislost? Věcně žádná. Ale koho by takový pohled pohoršil? Koho by nedojaly dětské odpovědi na dětské otázky moderátorské dvojice univerzitních gondíků?

„Cílem konference je informovat a diskutovat s učiteli ...a širokou veřejností o vývoji českého školství s důrazem na současnou vizi a budoucí směřování vzdělávací soustavy včetně tématu společného vzdělávání a umožnit tak diskusi s odborníky z akademické sféry a praxe.“  Otevřená diskuse?

Nemělo by se s širokou veřejností o vizi a budoucím směřování vzdělávací soustavy diskutovat především předtím? Tohle už byl jen vítězný tanec ministryně Valachová (navzdory tomu, že se osobně nemohla účastnit), vítězný tanec, ke kterému si strůjci pečlivě vybrali tanečníky z akademické sféry i praxe.

Z celé konference stojí za pozornost především věcná prezentace doktorky Strakové. Naše vzdělávací soustava je nemocná. Je postižená vleklou a hlubokou diferenciací. Já bych spíše řekl, že až brutální selektivností. Navzdory názvu celé konference, v ČR rozhodně NEVZDĚLÁVÁME SPOLEČNĚ.

Pohledu z praxe konference věnovala celou jednu část, ta však byla nesena jedním jediným úhlem pohledu. Že se najdou příklady úspěšné inkluze, o tom přece nikdo nikdy nepochyboval. Ale odvahu pozvat odborníky z praxe, kteří mají jiné zkušenosti, přinejmenším rozporuplné? Na to chyběla odvaha.

Na otázku, zda někdy u nás pomine segregované vzdělávání, jsme slyšeli nemastné neslané odpovědi. Pouze děkan Němec upozornil, že se možná objeví segregace jiná. Segregace žáků do soukromých exkluzívních škol. Dodávám, že taková segregace nabývá u nás stále větších a hrozivějších rozměrů.

Sem ovšem úsilí MŠMT o společné vzdělávání nedosahuje, stejně jako se na další vlády odkládá řešení odchodu žáků na víceletá gymnázia. Letos se hlásilo o několik tisíc více. (Náhoda? Ozvěna inkluze?) Náměstek Štech si problém VG dobře uvědomuje, ale kde je ministerská vize a budoucí směřování?

Autor: Zdeněk Sotolář | pátek 27.5.2016 23:09 | karma článku: 26,46 | přečteno: 615x