Inkluze aneb Kejkle s výkladem vyhlášky 27

Že k takovým kejklům dojde, to jsme samozřejmě věděli.  MŠMT nedokáže zajistit školám skutečně odbornou podporu a vše se bude odehrávat na bázi kutilství Přemka Podlahy, v duchu „udělej si sám“.

Názorně to předvedl NÚV při „výkladu“ předmětu speciálně pedagogická péče.  „Je třeba rozlišovat v souladu s Přílohou č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb., zda předmět speciálně pedagogické péče je „předmětem“ například český znakový jazyk, alternativní a augmentativní komunikace- pak je realizován speciálním pedagogem nebo pedagogem, který vystudoval kombinovaný obor například český jazyk-speciální pedagogika a nebo se jedná o speciálně pedagogickou péči- například kroužek pro žáky s SPU – kde může se žáky pracovat pedagog s rozšířeným vzděláním pro tuto oblast.“  

Nic takového Příloha1 neobsahuje. Jde o názornou ukázku překrucování vyhlášky, která nikde neuvádí, že bychom za speciální pedagogickou péčí měli hledat nějaký „kroužek“.   Cituji z Přílohy 1: „Intervence ve druhém stupni zahrnuje podpůrná opatření spočívající v zajištění předmětu speciálně pedagogická péče a v zajištění pedagogické intervence. (….) Pedagogická intervence slouží zejména k podpoře vzdělávání žáka ve vyučovacích předmětech, kde je třeba posílit jeho vzdělávání, případně ke kompenzaci nedostatečné domácí přípravy na výuku. Současně je možné využít tuto dotaci pro práci s třídou nebo skupinou žáků“.  Žádná speciálně pedagogická péče v Příloze 1 definována není. Buď předmět speciálně pedagogická péče, nebo pedagogická intervence.  Výklad NÚV je matoucí.

Co je však cílem těchto pojmologických kejklů? Podstata je v tom, kdo bude intervenci zajišťovat. „Předmět speciálně pedagogická péče je zajišťován pedagogickými pracovníky školy s rozšířenou kompetencí pro oblast speciální pedagogiky, speciálními pedagogy školy nebo školského poradenského zařízení.“  Speciální pedagogové nejsou a nebudou navzdory tomu, že v šablonách na ně jsou třeba i peníze. Důležité je, kdo je však ten pedagog s rozšířenou kompetencí. Učitel. Samozřejmě. Jenomže nikde není jasně vysvětleno, jak tu rozšířenou kompetenci získá. Bude stačit jedno odpoledne? Nebo 150hodinový kurz? To je oč tu běží. Proženeme učitele DVPP a máme vyhráno. MŠMT má vyhráno. Ne školy – ne učitelé – a především – ne děti. Vlastně žáci. Ti si však zaslouží speciálního pedagoga.

Toho „rozšířeného pedagoga“ opravdu zatím nikdo řádně nevysvětli. Když jsem tuto otázku položil naší pedagogicko-psychologické poradně, předvedli mi doslova kouzlo. Zázrak, jak z vína udělat vodu. Když škola do čtyř měsíců opravdu speciálního pedagoga nesežene, a to nesežene, tak poradna předmět speciálně pedagogická péče prostě vyhandluje za pedagogickou intervenci. A ta už samozřejmě zůstane na krku učitelům. Možná dokonce zaplaceným. Ale namísto podpory speciálních pedagogů, profesionálů, bude pokračovat jen jakési speciálně pedagogické kutilství. Toť realita inkluze po Česku.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zdeněk Sotolář | pondělí 17.10.2016 20:58 | karma článku: 28,33 | přečteno: 1118x