Klenoty českého filmu: Eva tropí hlouposti

Kultovní komedie, kterou ve své době doslova sestřelili kritici i po několika desetiletích baví ztřeštěných humorem. Haló!

Eva Norová (Nataša Gollová) je potřeštěná dospívající dívka, které žádná rošťárna není cizí. Do místnosti chodí oknem, neustále někam padá, o něco zakopává a ze všeho nejvíc má ráda svou tetičku Pa (Zdeňka Baldová). Její bratr Michal (Oldřich Nový) je sice o poznání starší a na první pohled vypadá jako uhlazený elegán. Ovšem i on má ze všeho nejvíce rád tetu Pa. Ta bude brzy slavit sedmdesátiny a oba přemýšlí, čím by jí potěšili nejvíce. Jenže tetička už všechno má. Jediné, o co by měla zájem je recept na Záhorské růže. Oba povedení sourozenci se vydají recept získat stůj co stůj. Kolotoč bláznivých situací, slovního humoru a nečekaných situací může začít.

 

Výrazným režisérem válečné éry byl Martin Frič (Císařův pekař a Pekařův císař, ), který v roce 1939 odstartoval neuvěřitelnou šňůru hitů skvělou crazy komedií Eva tropí hlouposti, která podle mého názoru dodnes může sloužit jako mustr pro úspěšnou komedii. Přitom byla ve své době rozcupována kritiky, a to ještě víc než Troškovy Babovřesky a byly jí vyčítány filmařské postupy, které měla přejímat ze západních vzorů.

Snímek Eva tropí hlouposti vznikl podle knihy Věry Němotové, kterou ale většina lidí dobře zná jako Fan Vavřincovou, tedy autorku seriálu Taková normální rodinka. Její otec byl úspěšný podnikatel a později také ředitel Pražské cukerní. Mladá autorka projevila svůj talent již v šestnácti letech, kdy začala publikovat v ženských časopisech. Svůj zřejmě nejkultovnější počin napsala v jednadvaceti a původně se odehrával v anglicky mluvícím prostředí. Nesmíme zapomínat, že Praha za první republiky byla otevřená světu a silně proamerická. Společnost AB byla navíc financována americkými investory, kteří v Praze pochopitelně prodávali i filmy z Hollywoodu.

 

Nikdo ovšem nemohl tušit, že se Němci pokusí obnovit nesmyslnou ideologii Prahy jako tisíciletého říšského města, kterou nikdy nebyla. Každopádně filmařům to stačilo nato, aby se crazy komedie přepsala do českého prostředí. Filmový publicista Jaroslav Sedláček tento snímek dokonce považuje za první pravou českou crazy komedii, která odstartovala celý úspěšný samostatný žánr.

Při vší úctě ke scénáristům a autorce předlohy, sebelepší text komedie často pokazí nešťastně zvolená realizace. To ovšem není tento případ. Martin Frič totiž své řemeslo ovládal dokonale. Než se pustil do kariéry filmového režiséra prošel si osmi dlouhými roky příprav. Vystupoval v kabaretu, maloval reklamy, stavby, pracoval v laboratořích, zkrátka osvojil si všechny filmové profese, takže mu nikdo nemohl věšet bulíky na nos a upřímně na takové průpravě vždy poznáte profesionála. Frič měl velmi dobrý přehled i v kinematografii světové a ve filmu nezapře americké vzory. Na druhou stranu bylo by nespravedlivé ho označit za plagiátora nebo kopistu. Fričova bláznivá komedie je svižná, vrší jednu komickou situaci za druhou a s tím jde ruku v ruce i technické provedení filmu. Dočkáme se tak rychlých jízd kamery, netypických záběrů a velmi rychlých přešvenků pochopitelně i za cenu rozostření obrazu, ale to není vůbec na škodu.

 

Oldřich Nový, který zde hraje roztomilého podvodníčka, kterému všechno projde, protože to dělá s čistými úmysly jednoduše nemá chybu, ale film bude navždy velkým sólem Nataši Gollové, kterou tímto snímkem Frič představil široké veřejnosti. Nataša Gollová pocházela z rodiny slavného historika Jaroslava Golla a dočkala se skutečně elitního vzdělání. Je celkem pochopitelné, že se od ní zřejmě očekávalo dramatické umění. Film Bezdětná, kde hrála dramatickou roli, za kterou ji kritici prohlásili přídomkem uslzená, však byla málem předčasným koncem její kariéry. Martin Frič jí však dal šanci, obsadil ji naprosto proti typu a nechal jí zahrát postavu o více než deset let mladší. A diváci byli nadšení.

Film Eva tropí hlouposti neslavil úspěch u kritiky, ale u diváků byl megahitem. Dobový kritik Svatopluk Ježek doslova napsal:,,Veselohra Eva tropí hlouposti je ovšem někdy dokonale smutná. Nestará se o logickou skladbu, je nedomyšlená a schematická, jak zákon káže.“

 

Po uplynulých desetiletích víme velmi dobře, že film má spoustu logických lapsů. Ten největší, co jsem tam našel je, že v jedné scéně teta slaví sedmdesátku a v další šedesátku, ale to ve finále vůbec nevadí. Strhující energie, nadšení a hravost z této komedie zkrátka dělají nestárnoucí podívanou.

ČR, režie: Martin Frič, scénář: Vladimír Peroutka podle knihy Fan Vavřincové Eva tropí hlouposti, kamera: Václav Hanuš, hudba: Václav Běhounek, Jiří Traxler, střih: Jan Kohout, hrají: Nataša Gollová, Oldřich Nový, Zdeňka Baldová, Ella Nollová, Gustav Hilmar

 

90 minut, černobílý, 35 mm

Autor: Ondřej Slanina | pondělí 9.3.2015 9:25 | karma článku: 23,13 | přečteno: 1968x