Američan – osamělý zabiják Clooney v úchvatném pohoří Abruzza

Natočit film jako sled překrásných fotografií si může dovolit pouze fotograf a pokud k tomu dodá krásnou hudbu inspirovanou Ennio Morriconem a půvabné chytré tajemné ženy může zasáhnout i diváky, kteří do kina běžně nechodí.

Pohoří Abruzza

Zasněžená severská krajina. Dřevěný srub, z kterého vychází příjemné světlo ohně. Muž (George Clooney) a žena uvnitř srubu prožívají intimní chvíle. Střih. Pár jde na procházku mrazivou krajinou, když žena upozorní na stopy ve sněhu. Muž znejistí a strhne jí z planiny do úkrytu. Několik výstřelů mu dají za pravdu, že je důvod k obavě. Najednou k ženině údivu vytáhne zbraň a po přestřelce útočníka zastřelí. Zděšená žena stále nic nechápe. Muž jí pošle na policii a když se důvěřivá žena otočí, bez milosti jí střelí do týla.

Není to totiž žádný romantický hrdina, ale nájemný vrah Jack, který porušil základní pravidlo své profese – zamiloval se a nechal se najít. Přemístí se do Itálie, kde kontaktuje svého šéfa a požádá ho jednak o další zakázku, ale také o vysvětlení situace ve Švédsku. Ten ho pošle do Castel Vecchio do oblasti v pohoří Abruzzo, nádherné horské krajiny s půvabnými městečky a čarokrásnou panenskou přírodou. Zároveň tam ale přijme zakázku - má sestavit zbraň pro záhadnou ženu Mathildu (Thekla Reuten). Na maloměstě se však nelze utajit, brzy se s ním začne bavit kněz Benedetto (Paolo Bonacelli) a jelikož Jack není mnichem, ale muž v plné síle, začne navštěvovat místní nevěstinec, kde podlehne svodům krásné Clary (Violante Placido).

 

Přestože režisér snímku Američan Anton Corbijn natočil kritikou ceněný, avšak u nás nepříliš známý film Control, je důležité zmínit jeho životní profesi a to je fotograf. Pokud jste namlsáni trailerem (horní video u článku), který Američana inzeruje jako akční drama v téměř Bourneovském duchu, tak je zásadní hned v úvodu zmínit, že to tak opravdu není. A minimálně pro mě je to dobrá zpráva.

Corbijn drží film v úchvatném statickém vizuálním provedení. Každý záběr je dokonale koncipovaná a promyšlená oživlá fotografie. A troufám si tvrdit, že kdyby tomu bylo jinak, pak by ten snímek absolutně nefungoval. Scénář je totiž kombinací neskutečných stokrát viděných klišé a Corbijn, který dokonce sám dodává, že v životě viděl jen pár filmů, dokazuje to, že filmová režie je pro něj dosud spíše výzva než promyšlená kariéra. O tom také svědčí kniha fotografií, kterou Corbijn připravil v průběhu natáčení.

 

Divák si přesto přijde na své. Film je zřetelně vystavěný v žánru westernu, hudební skladatel Herbert Grönemeyer filmu složil nádhernou hudbu (dolní video u článku), inspirovanou Ennio Morriconem, režijně je film pak poctou Sergio Leonovi a Clintu Eastwoodovi, ale jestli film s něčím stojí a padá, pak jsou to nádherně vybrané lokace. Italská vláda, která filmu dala štědré finanční pobídky jistě nebude tratit, protože po tomto snímku se do pohoří Abruzzo vypraví tisíce turistů. Já mezi nimi rozhodně nebudu chybět.

Mezinárodní koprodukci pak kromě tvůrčích profesí doplňují také herecké veličiny národních kinematografií, z nichž někteří si zde odbývají svou premiéru na světovém trhu. Těch pár herců, co se ve filmu objeví se vám okamžitě zapíše do paměti. Herečky nejsou pouze dobře vybrané typy nebo ozdoby, ale skutečně zajímavé charaktery, skvělý je představitel kněze Benedetta a vyžilý belgický herec Johan Leysen jako Pavel je ztělesněním absolutního zla, který je pro mě v jeho 60 letech objevem roku a rád bych ho viděl ještě v nějakém zajímavém filmu.

Scénář k filmu napsal Rowan Joffe podle románu Martina Boothe A Very Private Gentleman z roku 1990 a Corbijn ho chtěl zfilmovat již v době kdy ho četl, tedy před 10 lety. Když bylo jasné, že se věci dají do pohybu po mezinárodním úspěchu Control oslovil Corbijn George Clooneyho, který zde poprvé v životě hraje značně rozporuplnou postavu. Clooney je ovšem mimořádně přesvědčivý. Člověk ho musí obdivovat jednak za maximální nasazení při výrobě a následné propagaci filmu, ale také za zvládnutí své postavy.

Fyzická proměna do postavy šlachovitého zabijáka mu podle jeho slov dala významně zabrat a troufám si tvrdit, že se to projevilo na jeho bezchybném hereckém výkonu. Jen skutečně brilantní herec zvládne zahrát takovou roli s minimem dialogů, aby nepůsobil trapně. U nás byl v tomto druhu herectví geniální Rudolf Hrušínský a v Americe ho zvládá nejlépe Bill Murray (zvláště Zlomené květiny a Ztraceno v překladu). Clooney, který dokonce osobně vybíral lokace pro natáčení, jelikož má trvalé bydliště v Toskánsku, dal na radu místních přátel, aby film natočil právě v pohoří Abruzza a po ničivém zemětřesení před startem filmování, inicioval humanitární pomoc se svým přítelem Billem Murraym. Že by došlo v pauzách charity k přátelské herecké pomoci ohledně uchopení postavy mezi dvěma hereckými bardy?

 

Clooney není žádný profesionální zabiják - rošťák. Je to dravec, zmítaný pochybnostmi, zbabělec a užírá ho svědomí. Díky úvodní scéně také nemůže mít zcela sympatie publika, protože jeho ledové chování vzbuzuje odpor. Nicméně i jeho postava prochází vývojem a z jeho gest a skutků je jasné, že to není bezcitný stroj na zabíjení. Stejně jako kněžka lásky není jen zprostředkovatelkou potěšení.

 

Nebudu vám tady psát o překvapivých zvratech, všechny pokusy o ně zkušený divák odhalí po pár záběrech, ale některé dialogy a úvahy o dobru a zlu nejsou trapné, řada scén je napínavá, v jedné scéně nadskočíte stoprocentně ze sedadla a romantická linie funguje naprosto dokonale. Film bych doporučil spíše staršímu publiku, ale vzhledem k tomu, že na imdb.com film nejpozitivněji hodnotí mladší diváci, tak se raději nebudu pouštět na tenký led.

Erotika ve filmu je skutečně mimořádně působivá a troufám si tvrdit, že takhle dobře a vkusně natočené sexuální scény ve filmu dlouho chyběly. Na Clooneyho se velmi dobře kouká a na herečky jakbysmet. U Violante Placido se navíc nelze zbavit dojmu, že si intimních scén s Clooneym opravdu užívá, ale soudě podle výrazu divaček v sále nebyla jediná. Pokud u filmu nepotřebujete zběsilou akci a dáváte přednost rafinovaně promyšleným obrazům a upřednostňujete spíš vnitřní svět před okázalými expresivními projevy je Američan filmem pro Vás. Já osobně jsem si film velmi užil a určitě se na něj ještě někdy podívám. V kině je Američan skutečným zážitkem.

 

 

Američan (2010)

The American, USA/VB/Německo/Itálie 2010, režie: Anton Corbijn, scénář: Rowan Joffe podle románu A Very Private Gentleman Martina Boothe, kamera: Martin Ruhe, střih: Andrew Hulme, hudba: Herbert Grönemeyer, hrají: George Clooney, Irina Björklund, Lars Hjelm, Johan Leysen, Paolo Bonacelli

 

105 minut,  2.35:1, 35 mm, barevný, rozpočet: 40 milionů dolarů

Autor: Ondřej Slanina | pondělí 13.12.2010 11:55 | karma článku: 12,27 | přečteno: 2268x