- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Nadužívání mocenských metod se uplatňovalo hlavně v minulosti, v podobě křižáckých válek, inkvizice, korupce a podobně, avšak katolická církev vždy celkem dobře odhadovala, co si za dané situace a v daném dějinném období může dovolit. Zmýlila se ovšem za renesance (a dala tím dala vzniknout protestantství a reformaci), a mýlí se i dnes - tím, že se nepřizpůsobuje překotnému vývoji a globalizaci novodobého světa. V obojím příadě je možno hovořit o usnutí na vavřínech.
Příliš spoléhá na "věčnost" svého dvoutisíceletého vývoje. Je v něm jistě obrovský potenciál, ale nelze ho přeceňovat. (Podobně usnula na vavřínech i mnohá jiná učení: tvářila se a myslela si, že jsou zde navždy, ale nakonec se jakoby z ničeho nic zhroutila.)
Jesliže je každé náboženství založeno na citu a rozumu, současná katolická církev pozapomíná již delší dobu na rozum. Chce si udržet stále racionálnějšího euroamerického člověka, stejně jako o poznání primitivnějšího a emocionálnějšího člověka rozvojového světa. Avšak jak se říká, sedět na dvou židlích se nevyplácí. Kromě toho i rozvojový svět se mění.
Jak se ovšem zdá, katolická církev nevidí, neslyší. (Svého času neviděl a neslyšel ani údajně největší Čech Karel IV. Reformace se ohlašovala již za jeho doby, aby nedlouho po jeho smrti vypukla jako masové hnutí - u nás, takříkajíc pod jeho okny.)
Katolická církev svou nenapravitelností kazí vše dobré, co může udělat pro současný potřebný, ideově poloprázdný svět.
Potenciálně toho může udělat stále ještě velice mnoho.
Další články autora |
Smetanovo nábřeží, Vyškov - Vyškov-Předměstí
14 000 Kč/měsíc