Formule 1 v čele s dědou Ecclestonem je dost podezřelá organizace

Patřím k těm, kteří naprosto horoucně sdílejí zanícení pro závody automobilů formule 1. Hledám všechno, co se jich týká, koukám na všechno, kvůli F 1 měním rodinný program. Teď fandím Ferrari (i když jsem fanouškem McLarenu) a FOTA v boji proti FIA a tomu nazrzlému zvrhlíkovi Maxi Mosleymu, co si rád hraje s prostitutkami na koncentrák a nechá se mlátit najatou šlapkou. Přišel se stupidním komunistickým nápadem (možná nebyl jeho) zavést rozpočtový strop 45 miliónů eur. Na F1 se jenom přiživuje a přitom je kladivem dědouška šéfa F1 Bernieho Ecclestona, který má kvůli tomu nápadu pořádně stažený svůj scvrklý zadek. Ferrari a další silné týmy se kvůli tomu nemíní přihlásit do MS 2010. Ale donedávna jsem ve svém zbožnění F1 vůbec netušil, jak je celá formule jedna vlastně dost podezřelá organizace. Všechny prachy se properou přes offshorovou firmu na ostrově Jersey a ve finančních tocích F1 se "ofšóry" vyskytují několikrát.

Max Mosley, prezident FIAarchiv

Finančníci a podnikatelé vědí, o čem je řeč, offshorové firmy jsou legálním nástrojem jak zneprůhlednit podnikání, utajit vlastníky a zdárně provádět tzv."daňovou optimalizaci".

Začal jsem se pozadí F1 věnovat kvůli tomu, že mě zajímalo, kdo může mít zájem na rozpočtovém stropu týmů v největším byznysu světového sportu v celé jeho historii. Kam se na F1 hrabou olympijské hry nebo mistrovství světa ve fotbale. Formule 1 bez těch obrovských peněz není tím magickým exkluzivním světem elity, jakou formule 1 vždy byla. Ferrari nebo McLaren mají rozpočet přes 300 miliónu eur a chtít po nich, aby šly na 45 miliónů (i když se do tohoto stropu některé položky nepočítají, například platy pilotů), je prostě blbost. Pro automobilové firmy je F1 obrovská reklama, marketingový nástroj, zdroj výzkumu, součást daňové politiky. Zavést rozpočtový strop je komunistický výmysl, aby do formule 1 mohli přijít i ti, kteří na to nemají a stejně budou dělat křoví. Týmy například jako Litespeed a USF1. Asi ve stylu - dělejme to všichni za málo, aby se uplatnili i žabaři, co na to normálně nemají, ale dáme jim technické výhody, aby na ty bohatší měli. To je totéž, jako kdyby mohli proti "čistým" sprinterům na stovku mohli běhat borci legálně "nasypaní" anaboliky či jinými podpůrnými látkami.

Nedospěl jsem k zjištění, kdo tlačí do F1 socialismus. Ale přes internet, britský obchodní registr, známý obchodní server ukdata.com a další zdroje jsem nějak dal dohromady, jak je to ve formuli 1 o penězích. Týmy formule 1 dostávají jenom 25% zisků, které jsou díky marketingu, televizním právům a poplatkům doslova šokující. Z televizních práv dostávají týmy 47%. Každý tým zaplatí před sezónou startovné 740 000 eur. Každý okruh, který chce mít formuli 1, zaplatí za zápis do kalendáře 23,7 miliónů USD. Týmová licence na sezónu stojí 125 000 eur. Jezdecká licence, tzv. superlicence, stojí každého pilota 10 400 € plus 500 € za každý bod, který získal v uplynulé sezóně. Takže mistr světa Lewis Hamilton ze stáje McLaren musel pro rok 2009 zaplatit 270 000 €, Timo Glock 62 900 € a podobně.

Za každý prohřešek jsou velké pokuty, které jdou do pokladny FIA, což platí i o pokutě pro McLaren ve výši 100 miliónů dolarů za špionáž proti Ferrari v roce 2008.

Hlavními investory F1 jsou banky JP Morgan, Lehman Brothers, Bernie Ecclestone a finanční skupiny CVC a Bambino Holdings. Nemíním podceňovat znalce formule 1, kteří to určitě všechno vědí, ale ti méně zasvěcení možná trochu osvěty přivítají.

Všechny peníze od investorů jdou do společnosti Delta Topco, která má sídlo na ostrově Jersey v průlivu  La Manche. Je to offshorová firma, která má na Jersey jenom kovový kastlík s deskami a placeného tajemníka, který vyřizuje poštu a jednání s místními úřady. Jersey patří mezi tzv. daňové ráje. Firma Delta Topco má dceřinnou firmu Alfa Topco se sídlem rovněž na Jersey. Ze společnosti Alfa Topco jde distribuce dat a finační toky do společností Delta 2 a Alfa D 1 se sídly v Lucembursku a Beta Topco 1 rovněž na Jersey (z ní ještě do Beta Topco 2 - samozřejmě rovněž na Jersey). Až odtud vedou toky dat a peněz do Velké Británie do společností Delta 3, Alfa D2, Beta D3 a Beta Holdings. Někde uprostřed tohoto složitého řetězce se nalézá firma Alfa Prema, která vlastní marketingová práva na formuli 1 a patří Bernie Ecclestonovi. A tak to pokračuje dále, míhají se další firmy se sídly v Irsku, Nizozemí, Švýcarsku, nechci unavovat.

Řetězec končí v přímé linii ze společnosti Formula One Holdings na Formula One Administrations (obě mají sídlo ve V. Británii), která už je označována za prodělečnou. Slouží jako důvod pro zvyšování poplatků, např. taxa za superlicenci se zvedla v roce 2008 o více než 500%. Filtrem je společnost Petara na Jersey a z ní pokračuje podřízenost na společnost Formula One Management v Británii, která de facto řídí celý svět mistrovství světa F1.

I tohle je tedy formule 1.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Skramlík | pátek 22.5.2009 21:32 | karma článku: 16,36 | přečteno: 1554x