Český knižní trh je totálně pokrytecký. A co elektronické knihy?

Jsem skutečně zvědavý na to, za jak dlouho převálcuje trh elektronických knih (e-Knih či e-Books, abych byl moderní) konzervativní trh tištěných papírových knih. Bude to mít stejný drajv jako souboj vinylových desek a CD? Na rozdíl třeba od USA v Čechách neexistují naprosto vůbec přesné, přibližné či relevantní statistiky o tom, kolik se prodá klasických knížek. Kolik výtisků konkrétního titulu. Neexistují žebřičky bestsellerů podle prodaných kusů. Všechno se tají přesně dle pravidla, že "ne-informace", utajení či lež jsou vždy lepší než pravda. V politice, v ekonomice, tedy i v literatuře, pokud jde konkrétní čísla. I minivesmír české literatury je totálně prolhaný. 

Vstup elektronických knih na český trh je zatím údajně zanedbatelný, neboť český fetiš milovníků literatury listovat v papírových stránkách konkrétní publikace, potom ji vložit do regálu a kdykoliv ji znovu vzít do ruky, má jasnou tradiční legitimitu. Držet v ruce papírovou knihu je v Čechách stále úctyhodnou konzervativní hodnotou. Já to hluboce ctím a přeji si, aby tato hodnota přetrvala věčně. Kniha je prostě kniha a Guttenbergův vynález knihtisku bude stejně věčný jako objev, že Slunce je zdrojem života pozemského.

Zatím panuje mínění, že papírové knihy a e-Knihy si nekonkurují. Naopak se podporují. Čtenář papírové knihy si většinou nekoupí elektronickou knihu a naopak - čtenář e-Knih si nekoupí papírovou. Rozšiřuje se tak publikum dotyčných knih. Je to v pořádku. Jenže za jak dlouho se to změní? V Čechách žádné statistiky nejsou!

Ve svém věku jsem živoucí pamětí své doby a dobře si pamatuji debaty o tom, za jak dlouho budou nahrazeny klasické vynilové desky muzikou na "cédéčkách". Panovalo mínění, že vynilové desky jsou klasikou, kterou nahradit nelze. Výsledek? Vynilové desky jsou dnes jen výstřelkem, CD, DVD a blue-ray je už převálcovaly. Za kolik let to bylo?

Jsem účastníkem procesu, za jak dlouho vytěsní internetová média tištěná. Limitní čas neznám, ale náklady tištěných papírových médií neustále klesají a nahrazují je internetové portály rychlostí, jakou vymírají čtenáři papírových novin a časopisů. Nezřídka hloupost vydavatelů, vlastnících současně internetové i tištěné tituly, likviduje ty vlastní tištěné. Zapomnělo se na výlučnost tištěného a internetového, na exkluzivitu mediálních komodit. Tato debilita je zcela unikátní! Za kolik let tištěná média zhynou úplně?

Jiný příklad - před časem se debatovalo o tom, za jak dlouho vytěsní tzv. chytré telefony ty klasické, byť už měly barevné displaye s různými utilitami. Vítězí smart telefony, už je mají i důchodci. O kolik let jde? O tři, o čtyři?

Nebo za jako dlouho přebil trh s digitálními foťáky ty mechanické s celuloidovými filmy? 

Ty intervaly se neustále zkracují. Za jak dlouho tedy porazí e-Knihy ty tištěné, které se stanou možná postupně relikviemi literárního světa? Osobně si myslím, že tištěné knihy budou pro svět IT tím nejtužším oříškem. Tištěné noviny a časopisy zhynou dříve než papírové knihy, které zůstanou v pozici tradiční žulové, čedičové či bronzové skulptury vůči ostatnímu mediálnímu "vykslajvantu".

Elektronické knihy, pokud zcela nezvítězí, však alespoň odstraní pokrytectví literárního trhu. Ze statistického hlediska šlo zatím jenom o kecy.

Jenže tak jako IT technologie přesně mapují počty vstupů, unikátních návštěvníků, čtených stránek a kliků, budou samozřejmě mapovat prodej e-Knih. Se stále vyšší relevancí. Půjde mimo jiné o ceny.

Náklady e-nakladatele jsou daleko nižší než u papírového nakladatele, jenž musí navíc financovat print. Z toho dovozuji, že rozvinutý trh e-knih se stane v budoucnu daleko větším byznysem než klasická knižní produkce, protože náklady na vytvoření e-knihy plus platby autorovi představují daleko nižší nákladové položky a vytvářejí větší prostor pro příznivější kalkulaci tržní ceny. Zřejmě z tohoto důvodu už americké  vydavatelství Amazon přímo zadává autorům požadavky na výlučné e-knihy s myšlenkou na tuto perspektivu. Obrátí se pořadí. Papírové knihy přijdou zřejmě až poté jako doplněk k elektronickým.

Tuhle vizi si dám ihned patentovat.

Čechy jsou malým trhem pro papírové knihy, ale v e-knihách se můžeme stát rovnocenným hráčem na světovém trhu, když investujeme do překladů. Český vydavatel e-knih např. s e-knihou v angličtině jakéhokoliv autora, pokud ho získá a nebo pokud si včas koupí licenci na vydání z italského, německého, mongolského, eskymáckého či jakéhokoliv originálu v jakémkoliv žádaném jazyce, na tom bude stejně jako americký nebo čínský či jakýkoliv jiný e-vydavatel. Literární trh se zglobalizuje jako všechny ostatní.

Knižní trh se změní v globální soutěž e-vydavatelů s nasazením kvality, cenové války, marketingu a všech dalších prostředků, jako kdyby šlo o obráběcí stroje nebo čokoládu. Autor už nebude umělec, ale soustružník, kopáč ve výkopu.

Budu se opakovat - když vezmu relace, za jak dlouho přebila CD trh vinylových desek, jak rychle digitální foťáky porazily mechanické s celuloidovými filmy, za jak dlouho internet začal vážně ohrožovat tištěná média, nebo jak rychle porážejí smart mobily normální mobily, tak to má jednoho společného jmenovatele: lhůty se zkracují. 

 

U elektronických knih není pokrytectví papírového literárního trhu. Funguje to stejně jako statistika návštěvnosti webů. Marketingově tlačené sračky na trhu bez statistik (naprosto neuvěřitelný úkaz, klasický pro mafiánskou idylu ČR) - což je typické v případě některých autorů či vydavatelů na českém trhu - přestanou být slavné. Možná.

Učinili jsme pokus. Teď to neberte jako reklamu - se svou paní, šikovnou advokátkou Klárou Samkovou, jsem založil vydavatelství BLINKR a děláme nějakou knižní produkci. V Luxoru 19. října pokřtila Klára, pop-legenda Helena Vondráčková a její manžel Martin Michal můj další román Kiosek na pláži (romány píšu pod pseudonymem Felix Boom). Co je však podstatné: odstartovali jsme ve stejný den s patřičným rizikem i e-Knihu na portálu wknihy.cz ve formátech pro naprosto nejrozšířenější čtečky Kindle (mobi. a epub.). Čili stejná startovní čára pro dvě mediální roviny. Je to vůbec první čin tohoto druhu v České republice, naprosto korektní, zatím vždycky jako e-Knihy vycházely starší tituly. Vše bude zaznamenáno systémem, skutečná kvalita se odrazí ve spotřebě. Nastane první přímá konfrontace mezi nákupem papírových knih a e-Knih a konkrétní čísla zveřejníme.

Vznikne tím první relevatní statistika, jak si stojí tištěné knihy proti e-Knihám v ČR. Zatím se totiž všechno tají. Ve stejném duchu budeme pokračovat i pokud jde o další naše další vydávané tituly. Prostě prodané tištěné výtisky proti elektronickým verzím. Výsledky budeme zveřejňovat na webu  našeho vydavatelství www.blinkr-knihy.com, ale dáme je k dispozici i dalším médiím. Myslíme si, že nic lepšího než tento test pro prostředí české literatury v této zlomové době nedokážeme učinit.    

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Skramlík | neděle 23.10.2011 9:00 | karma článku: 11,49 | přečteno: 1234x