Jizerské hory a trošku Krkonoše na kole a malinko vlakem s třemi

fotoaparáty. Hory příroda formovala přímo pro cyklisty. Jen informace, že stačí vyjet na hřebeny a budeme jezdit jako u Kolína se ukázala lichou. Kořením cyklistiky jsou však kopce. Bez nich se nesvezete ani nepohlédnete do krajiny. Neměli jsme však na zádech batoh s vodou a hadičku zavedenou do úst ani kanylu do žaludku. Nejeli jsme na kilometry, ale na pohodu a panoramata.

V přepravní fázi jsme využívali služeb Českých drah a měli štěstí na nesmyslná nařízení, která kompenzoval vstřícný personál. Cesta nám ubíhala příjemně a spolucestující jsme nenudili.

Naši základnou byl Kořenov. Kdysi tam z Tanvaldu jezdila elektrická a ještě nedávno ozubnicová železnice. Přímo na kořenovském nádraží o tom mají muzeum. Občas potěší milovníky kolejí nostalgickou jízdou. Neni nad to, když do sebe všechno zapadá a rozměry souhlasí.

Hned po ubytování jsme šlápli do pedálů směr Zlatá Olešnice a už po prvním stoupání se kochali.

I na vrcholech bylo s kým pohovořit

nebo kde se zastavit.

Časový plán však bylo třeba dodržet. Čekala nás exkurze do vodní elektrárny, a tak jsme zastavili jenom na stylový na oběd

a nezdrželi se dlouho.

Vodní elektrárna Pod Spálovem je ukázka šikovnosti našich předků. Je v provozu od roku 1926 a sloužila bez větších komplikaci až do roku 1997 kdy byly původní Francisovy turbíny nahrazeny Kaplanovými. Přežila i padesátá léta, komunistům asi vadilo, že nepříspívá k plánované spotřebě uhlí a nemá komíny. Exkurze potěší i návštěvníky bez elektrotechnického vzdělání, například lustrem vyrobeným místnímí skláři. Pietné k našim předkům jsme si odpustili rafinované poznámky.

Naštěstí zpět nám jel z blízké zastávky vlak. Někteří z nás si totiž začali pohrávat s myšlenkou využít k pohonu kol vystaveného exponátu.

Další den nás kola svezla nejdříve do Harachova a místní proslavené sklárny. Tavit a tvarovat sklo neni jen tak, pitný režim je třeba dodržet stejně jako na kole. Možná ještě víc. Proto sklářům postavili pivovar a turistům restauraci. Mnohé návštěvníky to potěší a osvěží, jen početná skupina holandských turistů si toho dne do jednoho objednala...kapucino. To je skoro rouhání.

Pak na řadu přišla láhůdka. Stoupání kolem Mumlavských vodopádů.

Místy s krátkým odpočinkem.

Na vrcholu byly cesty upravené a zastávky na panoramata, odpočinek a občerstvení vítané.

Museli jsme však být stále ve střehu, díky promyšlené politice ochránců přírody se udržela původní fauna a nebezpečí číhalo skoro za každým smrkem.

Na základnu jsme dorazili hladoví. Naštěstí jsme si předem prozíravě objednali nabídnutou večeři. Z jídelníčku sportovce jakoby vypadla a k tomu byla ještě famózní, jako od manželky, maminky a babičky dohromady. Usínali jsme plni zážitků. Druhý den nám narostla křídla a

s kuropěním jsme obklíčili hory vlakem od severu. Bylo 24 června, svátek měl Jan a po několika kilometrech jsme to oslavili svatojánským. Bylo červené a excelentní.

Zbytek kalorií jsme doplnili po pár metrech v Hejnicích. V pekařství s pozoruhodným názvem Šumava, nešlo odolat ničemu. Dokonce i posila přispěchala. Navíc oznámení nám mluvilo z duše,

nebo promlouvalo k naši hotovosti.

Pak už se stačilo jen naproti pomodlit a vystoupat na Smědavu.

Po daných rozestupech jsme se tam sjeli a okouzlující cestou začali po vrstevnici pomalu klesat.

U panoramat se nám přestaly otáčet pedály.

I to nejkrásnější však jednou končí a protože ne všude vedou koleje, nezbylo nám, než se vydat na cestu domů opět po silnici.

fotky jsou společným dílem všech zúčastněných fotografů. Text velitel.

Autor: Jaromír Šiša | pondělí 12.7.2010 9:06 | karma článku: 32,99 | přečteno: 2139x

Evropa v područí islámu.

Demografové a statistické modely říkají, že v roce 2100 může většina evropského obyvatelstva vyznávat proroka Mohammeda. Na půdě starého kontinentu se v rodinách průměrně rodí

9.11.2023 v 13:35 | Karma: 40,87 | Přečteno: 1614x | Diskuse| Společnost

Jaromír Šiša

Sukně žen, dokonalá zbraň na muže aneb genderově nevyvážený článek.

Můžeme se před volbami i po nich vzrušovat jakkoliv, ale už od dob, kdy o demokracii nikdo nic nevěděl, to pravé vzrušení číhá jinde. Ano, žena. Byla stvořena géniem pro potěšení mužských očí. Má sice jenom jednu zbraň,

26.10.2023 v 9:36 | Karma: 40,79 | Přečteno: 6334x | Diskuse| Společnost

Jaromír Šiša

O báječném srazu lokomotiv aneb elegance v kříšťálové podobě.

Stalo se tak v Dolní Lipce, v souvislosti 150 let od zprovoznění Moravské pohraniční dráhy z Dolní Lipky přes Hanušovice do Šternberka. Do místa oslav se sjely tři historické kouřící vlaky. Z České Třebové, Pardubic a Olomouce.

9.10.2023 v 10:14 | Karma: 40,69 | Přečteno: 6773x | Diskuse| Fotoblogy

Jaromír Šiša

Dnes má svátek každý Jaromír, tedy i nešťastný kníže přemyslovský.

Ještě před knížetem pár obecných informací. Jméno má slovanský původ a sahá až k staročeskému „jaryj“ s významem bujný, silný a "mír", klidný. Něco jako klidná síla. Horoskop mu přisuzuje neodolatelný šarm s úspěchem u žen a také

24.9.2023 v 9:10 | Karma: 36,48 | Přečteno: 880x | Diskuse| Společnost

Jaromír Šiša

O tom, jak jsem si žil na zámku Loučeň a coural po okolí.

Vyzkoušet si, jak se žilo v v podzámčí, by jistě bylo fajn, ale pohodlný život šlechty je lákavější. Pač to je samá hostina, taneček, procházka a někdy šíření osvícenských myšlenek.

19.9.2023 v 9:02 | Karma: 38,92 | Přečteno: 1191x | Diskuse| Fotoblogy

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

68 let, ve volných chvilkách pro vlastní potěšení cestující, fotící a píšící.