- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Trocha historie na úvod
Nejprve se podívejme na historii plánů a výstavby dálničního propojení Ostravy s Brnem, resp. Prahou. Poprvé byl úsek dálnice D 1 Brno - Vyškov - Kojetín - Přerov - Lipník nad Bečvou - Ostrava - státní hranice v délce cca 140 km již v roce 1963. V průběhu 80. let 20. století byl zprovozněn úsek Brno - Vyškov, na který navazovala rychlostní silnice E 46 Vyškov - Olomouc. V roce 1987 došlo ke změně plánované trasy dálnice na trasu z Chropyně přes Lipník nad Bečvou, Ostravu a ke státní hranici s Polskem. V roce 1999 byla opět mírně pozměněna trasa této dálnice. Ať tomu člověk věří nebo ne, za těch 36 let se podařilo postavit pouze úsek Brno - Vyškov! Od roku 1999 se pak již započalo s přípravami na výstavbu úseku dálnice. Zřejmě z mediálních důvodů byl plánovaný úsek D 1 mezi Lipníkem nad Bečvou, Ostravou a polskou hranicí přejmenován na D 47 Via Moravica. V roce 2001 (tedy po 38 letech od prvního schválení trasy této dálnice!) byla započata výstavba úseku Vyškov - Mořice. V roce 2005 byly konečně uvedeny do provozu dva nové úseky dálnice D 1, které spojily Vyškov s Mořicemi, v následujících letech pak byly postupně uváděny do provozu další úseky D 1 a D 47.
Současný stav
Dnes byl slavnostně otevřen úsek dálnice D 1 Bělotín - Bílovec. V současnosti jsou v provozu tyto části dálnice D 1: Praha - Brno - Vyškov - Kroměříž-východ a úsek Lipník nad Bečvou - Ostrava - Bohumín, kdy část tohoto úseku je pouze dvouproudá. Stále však chybí dobudovat úsek mezi Kroměříží a Lipníkem a úsek Bohumín - státní hranice s Polskem. U obou úseků je předpokládaný termín jejich uvedení do provozu mezi lety 2010-2013, přičemž naplnění těchto termínů není vůbec jisté.
Jak je to tedy s dálničním propojením Ostravy s Prahou?
Pozorný čtenář si jistě v předchozím odstavci povšiml, že dálnice D 1 ještě není zdaleka celá dokončená a zprovozněná. Tak jak je to tedy s médií prezentovaným dokončeným dálničním spojením Ostravy s Prahou? Ostrava je v současnosti s Prahou propojena prostřednictvím úseku D 1 Ostrava - Lipník nad Bečvou, rychlostní silnicí R 35 Lipník nad Bečvou - Olomouc, rychlostní silnicí R 46 Olomouc - Vyškov a dálnicí D 1 Vyškov - Brno - Praha. Úsek dálnice D 1 Vyškov - Kroměříž tedy v současnosti nemá pro dálniční spojení Ostravy s Prahou žáden význam!
Zhodnocení současného stavu dálničního napojení Ostravska na zbývající část ČR
Lze tedy říci, že v současnosti lze konečně po mnoha desetiletích dojet po rychlostních silnicích či dálnicích z Ostravy do Prahy, což se jistě do budoucna pozitivně podepíše na rozvoji Ostravy a jejího okolí. Z hlediska tranzitní dopravy už tak jednoznačný přínos současný stav nemá. Při jízdě do Polska skončí auta těsně před Bohumínem a musí se proplétat po jeho dvouproudých a současné intenzitě dopravy nevyhovujících komunikacích. Ovšem tato situace je ještě dobrá při pohledu na situaci s tranzitním propojením směrem dále na Slovensko, k jehož rychlému dobudování se vláda ČR zavázala při podpisu smlouvy s automobilkou Hyunday. V současnosti stále ještě není toto spojení dokončeno a na mnoha úsecích se ještě ani nezačalo pracovat. Pokud chce tedy jet nyní někdo po kvalitních komunikacích například z Brna do Žiliny, pak má na výběr ze dvou možností - buďto sjet v Brně na dálnici D 2, dojet po ní do Bratislavy a z ní pokračovat po ještě ne zcela dokončené dálnici do Žiliny. Druhou možností je dojet po kvalitních komunikacích do Ostravy, zde se proplést městem a pokračovat po rychlostních komunikacích přes Frýdek-Místek do Českého Těšína, odkud již souvislé rychlostní komunikace směrem na Slovensko vybudovány zatím nejsou. Nebo je zde ještě třetí možnost, v Bělotíně sjet na dvouproudokou komunikaci vedoucí přímo do Frýdku-Místku. Jak jistě uznáte, ani jedna možnost není zdaleka optimální. A co více, pokud se nepovede dostavět rychlostní spojení Frýdku-Místku se slovenskou hranicí do data stanového ve smlouvě s Hyunday, bude stát platit této firmě nemalé odškodnění.
Co říci závěrem?
Jistě je pro celé Ostravsko velkým plusem, že bylo konečně napojeno na zbývající dálniční síť v ČR, ovšem zejména z pohledu tranzitní dopravy zůstává situace nadále ne zcela uspokojivá. Také využívanost některých úseků dálnice D 1 není a nebude do úplného jejího dokončení jistě bůhvíjaká. Týká se to zejména úseku Ostrava - Bohumín a zčásti i úseku Vyškov - Kroměříž, který má v součanosti jen regionální význam jako alespoň částečné urychlení spojení Brna se Zlínem. Aby došlo k plnohodnotnému napojení celé Ostravské aglomerace na dálniční síť v ČR, je nutno dobudovat zbývající úsek D 1 a pro vyřešení tranzitní dopravy směrem na Slovensku je nutno dobudovat silnici R 48 Bělotín - Frýdek - Místek a modernizace silnice I/68 a I/11, čehož se však patrně nedočkáme dříve než v roce 2012/2013. Závěrem lze tedy říci - Ostravě její napojení na dálniční síť jistě pomůže v ekonomickém rozvoji, pro ekonomický rozvoj ostatních částí rozsáhlé Ostravské aglomerace je však přínos této skutečnosti mnohem menší.
Další články autora |