Ostrava konečně spojena dálnicí s Prahou - hurá, hurá, hurá

Nebo se snad člověk nad touto zprávou radovat nemá? Odpověď není úplně tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát na první pohled.

Trocha historie na úvod 

Nejprve se podívejme na historii plánů a výstavby dálničního propojení Ostravy s Brnem, resp. Prahou. Poprvé byl úsek dálnice D 1 Brno - Vyškov - Kojetín - Přerov - Lipník nad Bečvou - Ostrava - státní hranice v délce cca 140 km již v roce 1963. V průběhu 80. let 20. století byl zprovozněn úsek Brno - Vyškov, na který navazovala rychlostní silnice E 46 Vyškov - Olomouc.  V roce 1987 došlo ke změně plánované trasy dálnice na trasu z Chropyně přes Lipník nad Bečvou, Ostravu a ke státní hranici s Polskem. V roce 1999 byla opět mírně pozměněna trasa této dálnice. Ať tomu člověk věří nebo ne, za těch 36 let se podařilo postavit pouze úsek Brno - Vyškov! Od roku 1999 se pak již započalo s přípravami na výstavbu úseku dálnice. Zřejmě z mediálních důvodů byl plánovaný úsek D 1 mezi Lipníkem nad Bečvou, Ostravou a polskou hranicí přejmenován na D 47 Via Moravica. V roce 2001 (tedy po 38 letech od prvního schválení trasy této dálnice!) byla započata výstavba úseku Vyškov - Mořice. V roce 2005 byly konečně uvedeny do provozu dva nové úseky dálnice D 1, které spojily Vyškov s Mořicemi, v následujících letech pak byly postupně uváděny do provozu další úseky D 1 a D 47.

 Současný stav

Dnes byl slavnostně otevřen úsek dálnice D 1 Bělotín - Bílovec. V současnosti jsou v provozu tyto části dálnice D 1: Praha - Brno - Vyškov - Kroměříž-východ a úsek Lipník nad Bečvou - Ostrava - Bohumín, kdy část tohoto úseku je pouze dvouproudá. Stále však chybí dobudovat úsek mezi Kroměříží a Lipníkem a úsek Bohumín - státní hranice s Polskem. U obou úseků je předpokládaný termín jejich uvedení do provozu mezi lety 2010-2013, přičemž naplnění těchto termínů není vůbec jisté.

Jak je to tedy s dálničním propojením Ostravy s Prahou?

   Pozorný čtenář si jistě v předchozím odstavci povšiml, že dálnice D 1 ještě není zdaleka celá dokončená a zprovozněná. Tak jak je to tedy s médií prezentovaným dokončeným dálničním spojením Ostravy s Prahou? Ostrava je v současnosti s Prahou propojena prostřednictvím úseku D 1 Ostrava - Lipník nad Bečvou, rychlostní silnicí R 35 Lipník nad Bečvou - Olomouc, rychlostní silnicí R 46 Olomouc - Vyškov a dálnicí D 1 Vyškov - Brno - Praha. Úsek dálnice D 1 Vyškov - Kroměříž tedy v současnosti nemá pro dálniční spojení Ostravy s Prahou žáden význam!

Zhodnocení současného stavu dálničního napojení Ostravska na zbývající část ČR

   Lze tedy říci, že v současnosti lze konečně po mnoha desetiletích dojet po rychlostních silnicích či dálnicích z Ostravy do Prahy, což se jistě do budoucna pozitivně podepíše na rozvoji Ostravy a jejího okolí. Z hlediska tranzitní dopravy už tak jednoznačný přínos současný stav nemá. Při jízdě do Polska skončí auta těsně před Bohumínem a musí se proplétat po jeho dvouproudých a současné intenzitě dopravy nevyhovujících komunikacích. Ovšem tato situace je ještě dobrá při pohledu na situaci s tranzitním propojením směrem dále na Slovensko, k jehož rychlému dobudování se vláda ČR zavázala při podpisu smlouvy s automobilkou Hyunday. V současnosti stále ještě není toto spojení dokončeno a na mnoha úsecích se ještě ani nezačalo pracovat. Pokud chce tedy jet nyní někdo po kvalitních komunikacích například z Brna do Žiliny, pak má na výběr ze dvou možností - buďto sjet v Brně na dálnici D 2, dojet po ní do Bratislavy a z ní pokračovat po ještě ne zcela dokončené dálnici do Žiliny. Druhou možností je dojet po kvalitních komunikacích do Ostravy, zde se proplést městem a pokračovat po rychlostních komunikacích přes Frýdek-Místek do Českého Těšína, odkud již souvislé rychlostní komunikace směrem na Slovensko vybudovány zatím nejsou. Nebo je zde ještě třetí možnost, v Bělotíně sjet na dvouproudokou komunikaci vedoucí přímo do Frýdku-Místku. Jak jistě uznáte, ani jedna možnost není zdaleka optimální. A co více, pokud se nepovede dostavět rychlostní spojení Frýdku-Místku se slovenskou hranicí do data stanového ve smlouvě s Hyunday, bude stát platit této firmě nemalé odškodnění.

Co říci závěrem?

   Jistě je pro celé Ostravsko velkým plusem, že bylo konečně napojeno na zbývající dálniční síť v ČR, ovšem zejména z pohledu tranzitní dopravy zůstává situace nadále ne zcela uspokojivá. Také využívanost některých úseků dálnice D 1 není a nebude do úplného jejího dokončení jistě bůhvíjaká. Týká se to zejména úseku Ostrava - Bohumín a zčásti i úseku Vyškov - Kroměříž, který má v součanosti jen regionální význam jako alespoň částečné urychlení spojení Brna se Zlínem. Aby došlo k plnohodnotnému napojení celé Ostravské aglomerace na dálniční síť v ČR, je nutno dobudovat zbývající úsek D 1 a pro vyřešení tranzitní dopravy směrem na Slovensku je nutno dobudovat silnici R 48 Bělotín - Frýdek - Místek a modernizace silnice I/68 a I/11, čehož se však patrně nedočkáme dříve než v roce 2012/2013.  Závěrem lze tedy říci - Ostravě její napojení na dálniční síť jistě pomůže v ekonomickém rozvoji, pro ekonomický rozvoj ostatních částí rozsáhlé Ostravské aglomerace je však přínos této skutečnosti mnohem menší.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Šiřina | středa 25.11.2009 14:41 | karma článku: 11,53 | přečteno: 1399x
  • Další články autora

Jan Šiřina

CHKO Poodří - voda na 100 způsobů

21.3.2012 v 18:55 | Karma: 11,34

Jan Šiřina

Krásy Dolomit

25.8.2011 v 18:00 | Karma: 17,32

Jan Šiřina

Dolomitská krása

5.10.2010 v 20:40 | Karma: 13,52

Jan Šiřina

kamenné koule v lokalitě Megoňky

18.8.2010 v 15:10 | Karma: 14,90