Proč naposledy vyjel princ Bajaja v modrém?

Pokus o mytologické zamyšlení nad známou českou pohádkou. Při nedávné četbě knihy Železný Jan od amerického básníka, spisovatele a znalce mužské duše Roberta Bly, který starodávnou pohádku vykládá jako příběh mužského zasvěcení, a náhodném poslechu pohádky princ Bajaja jsem si uvědomil, že tahle česká pohádka je verzí nebo modifikací pohádky bratří Grimmů Železný Jan.

Stručný obsah původní pohádky Železný Jan je tento: v království je chycen divý muž - Železný Jan a vsazen do klece na nádvoří zámku. Malý princ, kterému do klece spadne míč, pustí divého muže na jeho naléhání ven, aby získal míč zpět. Protože se však bojí trestu rodičů, odejde s ním ze zámku. V temném lese, domovu divého muže, třikrát selže při svěřeném úkolu - hlídání, aby kouzelnou studnu nic neznečistilo (vše, co do studny spadne, se pozlatí - i princovy vlasy, které se mu tam namočily). Divý muž jej za trest posílá do světa, aby okusil chudobu. Dává mu však možnost, až mu bude nejhůře, přijít k lesu a zavolat jej na pomoc. Princ nachází službu v cizím království. Musí však skrývat svoje zlaté vlasy, proto má na hlavě neustále klobouk nebo šátek. Nejprve pracuje v kuchyni, pak jako pomocník zahradníka a seznamuje se s královou dcerou. Ta vytuší, že se nejedná o obyčejného pomocníka. Krátce poté musí království čelit útoku nepřátel. Král sbírá vojsko do války a také pomocník zahradníka se hlásí do armády s tím, že už je dospělý. Vojáci se mu však vysmějí a ponechají mu ve stáji chromého koně. Princ na něm dojede k lesu a požádá o pomoc Železného Jana. Ten mu vyhoví, dá mu silného koně a oddíl vojáků. Princ se vrátí na bojiště a podaří se mu již téměř prohranou bitvu zvrátit a dopomoci k vítěztsví. Po boji však neprozradí svoji totožnost, vrátí se k lesu, odevzdá Železnému Janovi koně i válečný houf, vezme si svého chromého koně a na něm dojede zpět do zámku. Král mezitím všem vypráví o pomoci cizího rytíře. Když se vrací zahradníkův pomocník, všichni se mu smějí a vyptávají se ho kde byl: "Udělal jsem to nejlepší, co jsem udělat mohl, beze mne by bylo bývalo zle, " odpoví princ (je zajímavé, že při všech rozdílnostech obou příběhů odpoví Bajaja přesně stejnou větou...). Král následně vyhlásí velký rytířský turnaj o zlaté jablko, který potrvá tři dny, s nadějí, že se neznámý rytíř na turnaji objeví. Princ opět požádá Železného Jana o pomoc a opravdu se na turnaj dostaví. První den v červeném brnění, druhý den v bílém. Pokaždé zachytí jablko vržené princeznou, ale pokaždé ujede. Poslední den vydá král rozkaz, že i kdyby napotřetí neznámý rytíř vyhrál a pokusil se ujet, aby jej královští rytíři pronásledovali a pokusili se ho zadržet i za cenu zranění. Potřetí přijede princ v černém brnění, opět zvítězí a ujede. Při úniku jej jeden z králových mužů poraní na noze. Další den jde princezna k zahradníkovi vyzvídat, co je nového s jeho pomocníkem. Ten jí řekne, že pomocník prý vyhrál tři zlatá jablka a dal je na hraní jeho dětem. Pomocník je tak odhalen a musí s pravdou ven. Král se mu chce odvděčit za pomoc v boji proti nepřátelům a princ požádá o ruku jeho dcery... Happy end!

Bajaja, na rozdíl od hrdiny bří Grimmů, je vyštván intrikami své matky, která jako následníka trůnu preferuje Bajajovo mladší dvojče. Odjíždí na chromém koníkovi, z něhož se vyklube rádce mluvící lidskou řečí. V cizím království, kde žádá o službu, předstírá, že je němý a postupně se stává šikovným chlapcem pro všechno a oblíbeným společníkem králových tří dcer. V bojích resp. zkouškách, které musí podstoupit, zabíjí postupně tři draky, jimž byly princezny králem přislíbeny jako výkupné za záchranu poddaných a královského města (červené brnění), účastní se rozhodující bitvy s nepřátelským vojskem (bílé brnění) a nakonec vítězí na turnaji "ženichů" (modré brnění).

Přijmeme-li fakt, že v původních pohádkách má každý detail určitý metaforický nebo mytologický význam, dojdeme k tomu, že princovo oblečení v boji a změna jeho barvy při další akci má určitě nějaký smysl. Robert Bly vysvětluje změny v hrdinově šatníku tak, že každá barva symbolizuje určité životní období, jímž by si každý muž měl projít. Dokonce při tom záleží na pořadí: když jedno období vynecháte, můžete si jím místo ve dvaceti projít v padesáti... což může mít různé následky. Červený oděv symbolizuje hněv, agresivitu, spory, boj, rebelský postoj - tedy vlastnosti typické pro mladé nevybouřené muže. Bílý oděv symbolizuje období po mladickém vybouření, bílý rytíř vyniká svými neobyčejnými fyzickými i duchovními vlastnostmi, bojuje ve jménu dobra. Současná společnost podle autora tlačí mladé muže už od školních let rovnou do bílého období, což jim později značně komplikuje život nutností projít červeným obdobím. Černý oděv symbolizuje zmoudření, jemuž nechybí smysl pro humor, lidskost a šlechetnost, a také vstřebání stínu, jenž se vždy zračil ve tvářích jiných - zlých mužů. Černě oděný rytíř tak přestává klást cokoli za vinu jiným lidem.

Princ Bajaja má svého "divého muže" a mentora v podobě koníka. V boji proti třem drakům, ve válce i na turnaji také Bajaja vystřídá tři oděvy různých barev. Ve shodě s Železným Janem jede nejprve v červeném, podruhé v bílém oděvu. Ale potřetí v modrém - světle modrém! Protože při poslechu pohádky jsem měl ještě v čerstvé paměti, že hrdina z Železného Jana vyjel potřetí v černém, zarazilo mě to. Jestliže nejde o náhodu, kdy se vypravěč či zapisovatel pohádky (Božena Němcová) rozhodl nahradit černou barvu (která se mu třeba nelíbila) příjemnější modrou a to ještě výslovně světlou, musí to mít nějaký smysl. Modrá symbolizuje poslání a jeho naplnění, také pořádek, mír, klid, plnění povinností a úctu k zákonu. Světle modrá ukazuje také na hledače cesty oddaného ideálu nebo víře, připomíná nekonečnost nebe, je to barva vzduchu, oblohy a ticha, ale také veselosti a svobody.

Buď tedy jde o náhodu "modrá je dobrá" - způsobenou ať již vypravěčem nebo někým jiným v průběhu dřívějších let.

Nebo nejde o náhodu a modrá symbolizuje období míru a klidu dosaženého po všech bojích a také naplnění poslání, jež při své cestě Bajaja nalezl, a rovněž nadcházející období úcty a řádu, které s sebou přináší budoucí král. Otázkou zůstává, zda po modrém období přichází ještě černé..? V pohádce o Bajajovi nikoli a ve skutečném životě?

P.S. Bylo by zajímavé vztáhnout symboliku barev (a nejen barev) na současnou politickou situaci a probíhající půtky a šarvátky rytířů v modrém, oranžovém a zeleném... Ale myslím, že hlavní problém je v tom, že nemáme krále, kterého bychom dokázali obdivovat a podporovat a který by sjednotil rozhádané rytíře - nebo alespoň jejich podstatnou část. Intrikánů a šašků je mnoho, ale král nám chybí!

Autor: Jenda Šilhavý | úterý 19.5.2009 17:18 | karma článku: 13,69 | přečteno: 1515x
  • Další články autora

Jenda Šilhavý

Žiju v polychlaporii

9.1.2024 v 9:09 | Karma: 15,75

Jenda Šilhavý

Automobilism jest debilism

29.8.2022 v 7:07 | Karma: 12,18