Doba je šmejdská a já jsem vzteklej jako pes

Doba je šmejdská, ovšem není sporu o tom, že v minulosti určitě byla a v budoucnosti možná bude ještě šmejdštější.

Necháte dítě sjet schody na šmejdském kole a je vejpůl!FOTO AUTOR

Čím se šmejdskost doby projevuje?
1) Šmejdskými spotřebními výrobky: materiály a technologie jsou stále sofistikovanější, ale většina spotřebních výrobků je stále šmejdštějších. Viz několik příkladů:
Šmejdské boty se rozpadnou po 3 týdnech nošení.
Šmejdský nábytek se rozklíží po 3 měsících používání. Bohatí manželé se prý méně hádají, tvrdí odborná studie. K tomu není třeba dělat studii, to ví každý, například levný nábytek přímo likviduje manželství.
Šmejdské kolo pukne po prvních třech schodech. Necháte dítě sjet schody a kolo je vejpůl!
Výrobci elektroniky údajně uvádějí na trh stále méně výrobků, které je možné opravovat a některé z nich jsou navrženy tak, že vydrží fungovat jen po omezenou dobu. Že by to byl projev zastavení růstu..? Nebo spíše zoufalé snahy o zachování růstu růstu?

2) Šmejdskými potravinářskými výrobky: v uzeninách není maso atd... prostě v potravinách není jídlo nebo jsou více či méně jedovaté, viz letošní aféry. I když zde je třeba odlišit legální nekvalitu a hnus od vyloženě zločineckých výrobků (potraviny kontaminované posypovou solí, olovem (rýže), metanolem).

3) Šmejdskými politiky: jak se říká v Cimrmanovi: "Méně krav, ale zato více volů. Také sviní je letos dost." Ano, letos byla bohatá úroda sviní a odhalených šmejdů z vysokých pater politiky a jejich okolí.

4) Rudými a oranžovými šmejdy: k moci se nenápadně dostávají rudí šmejdi a někteří oranžoví šmejdi s nimi vážně počítají při podpoře svého budoucího vládnutí... Na rudých šmejdech je dnes nejhorší ztráta paměti a floskule "to by měli zhodnotit historikové."

5) Šmejdskými prodejními dovednostmi: pravda a láska nevítězí především v obchodě. Míra nutnosti lhát zákazníkům při prodeji téměř čehokoli je zarážející. Jako příklad uveďme některé finanční produkty, reality atd. Otázkou je, zda jsou šmejdské ty produkty nebo jejich prodejci. Spíše to druhé. V některých případech oboje.

6) Šmejdským společenským tlakem: spousta lidí nemůže najít práci, spousta lidí uvázla v dluhové pasti nikoli vlastní vinou (jeden novější příklad za všechny např. zde) a kombinace těchto tlaků má za následek bujení šedé a mafiánské ekonomiky. Pro někoho je práce na černo jedinou šancí, jak přežít. Můj oblíbený nábytkový obchodní dům, globální jednička ve výrobě šmejdů, má po zdech rozvěšené různé slogany, m.j. i tento: "občas utáhněte šrouby". To se právě děje nám všem: utahují nám šrouby.

Znáte film Network (1976)? Hlavní postava televizního moderátora Howarda Beala v něm má během živého vysílání večerních zpráv následující monolog*: "Nechci, abyste se bouřili, abyste protestovali. Nechci, abyste napsali svému poslanci. Nedokážu vám totiž poradit, co byste mu měli napsat. Já nevím, jak si poradit s krizí, s inflací, s rozpočtem, s Rusy, a s pouliční kriminalitou. Vím jen to, že se nejdřív musíte rozčílit. Musíte si říct: "Jsem vzteklej jako pes a už si to nenechám líbit. Krucinál, jsem přece lidská bytost. Můj život má nějakou cenu." Chci, abyste vstali. Abyste šli k oknu. Teď hned. Chci, abyste šli k oknu, otevřeli ho, vystrčili hlavu a řvali: "Jsem vzteklej jako pes a už si to nenechám líbit!"

*Převzato z knihy Syda Fielda Jak napsat dobrý scénář, Rybka Publishers 2007

 

Autor: Jenda Šilhavý | pondělí 12.11.2012 10:10 | karma článku: 12,23 | přečteno: 783x
  • Další články autora

Jenda Šilhavý

Žiju v polychlaporii

9.1.2024 v 9:09 | Karma: 15,75

Jenda Šilhavý

Automobilism jest debilism

29.8.2022 v 7:07 | Karma: 12,18