Drobnosti, které zachraňují životy

Je možné zachránit lidský život drobností za pár tisíc? Něčím, co se nemusí složitě vymýšlet, co jinde běžně funguje a jinde zachraňuje životy, které u nás zbytečně vyhasínají?

 

Je. Ale zřejmě ne v ČR, zatímco v sousedním Německu či Rakousku ano. Proč? U nás řešíme miliardy na různé "přechody pro zvěř", v lokalitách, kde zvěř téměř není, miliardy na různé můstky a zábradlí a jiné věci, které nejsou obvykle ani zapotřebí, ani za rozumnou cenu, ale pár tisíc do dobrého dopravního značení nikdo neinvestuje. Ano, zřejmě proto, že na pár značkách se nikdo nemůže tolik "napakovat", jinak si to vysvětlit neumím. A opět se ukazuje, že zatímco v Německu či Rakousku je stát pro lidi, pro jejich ochranu a pohodlí, u nás jsme my pro stát a pro ty, kteří se na něm napakují.

 

Smrtelné nehody na železničních přejezdech přitom neubývají. V internetových diskusích se pak většina lidí vyjadřuje stylem "mně se to stát nemůže" nebo "přirozený výběr - blbci umírají", kdy za svojí smrt si údajně mohou všichni ti "blbci" sami.

 

Kdyby to tak opravdu vždy bylo, tak bych musel souhlasit. Jenže sám najezdím ročně několik desítek tisíc kilometrů a vím, že to tak vždy být nemusí, a také vím, jaké je v ČR značení.

 

Stačí totiž zarostlé značení a malých tabulek s čárkami, značícími blížící se přejezd, si často všimnete na poslední chvíli. Stačí, aby sluníčko stálo ráno či večer těsně nad horizontem a svítilo vám do očí, nejste pak schopni vidět, jaké světlo na přejezdu bliká. Spousta přejezdů u nás navíc postrádá buď závory, nebo světla, nebo i obojí. Místo abychom řešili bezpečnost železničních přejezdů a jejich zoufalé značení a vybavení, řešíme, zda ten, kdo na přejezdu zemřel, byl blbec nebo nebyl.

 

Přitom jako první krok by stačilo, kdyby se před všemi přejezdy instalovala jedna či dvě výrazně výstražné značky, viz obrázek.

Takovéto značení, které je u našich sousedů obvyklé a zachraňuje životy, u nás zcela chybí. Už delší dobu se přitom vedou diskuse o tom, jak "něco takového" u nás zavést, ale zatím stále nic.

 

Sám vím, že mnohé dálniční nájezdy a výjezdy jsou značeny špatně, nepřehledně, v nepřehledném terénu. U nás často u rychlostních silnic a dálnic chybí i připojovací pruhy (například jižní křížení dálnic u Brna, kdy musíte prakticky na místě zastavit a někdo to do vás zezadu napere), díváte se po značkách, po směrovkách kudy máte jet, díváte se zda musíte zastavit či jen přibrzdit, na tachometr kolik jedete atd. a zcela snadno se může stát, že za pár vteřin jedete špatně. Sám jsem byl svědkem, kdy značení u dálničního nájezdu bylo poškozené například kamiónem, který značení před pár dny buď zásadně poškodil nebo zcela zničil, a nikdo se během pár dní nenamáhal instalovat značení nové. To, co totiž v Německu spraví ještě ten den, se u nás "spravuje" třeba celý měsíc. Když v Německu vykoupou díru, ještě ten den ji zasypou a večer ji zaasfaltují. U nás se čeká měsíc, druhý měsíc... než se díra vykotlá a někdo do ní spadne.

 

Podobné značky jako na dálničních nájezdech by logicky bylo záhodno instalovat u všech železničních přejezdů. Ne ty titěrné sloupky, které bývají často zarostlé ve vysoké trávě či křoviskách podél našich neudržovaných silnic. Pořádná obrovská značka, která bude svítit zdaleka a v jejím středu může být například značka "dej přednost v jízdě" nebo "stop", s připsáním "železniční přejezd" či podobně.

 

U téměř každého přejezdu nechybí cedulka "konec chemické údržby", proč tedy nejde instalovat velkou ceduli, která by opravdu pomáhala zachraňovat lidské životy? Ještě upozorňuji, že v Rakousku takovéto cedule nejsou jen u železničních přejezdů, ale také v nebezpečných jednosměrkách či v nepřehledných křižovatkách. Tam, kde u nás stále zatím umírají lidé.

 

Autor: Rostislav Siksta | pondělí 25.7.2011 12:40 | karma článku: 35,04 | přečteno: 4310x