Chci platit 2000 Kč za dálniční známku

Možná mě všichni čtenáři teď sepsou, že nikdo nic více platit nechce, ale já se nebojím řici, že jsem ochoten platit i 2000 nebo 3000 Kč za dálniční známku, pokud se bude dálniční síť rozšiřovat. Přijde mi rozumnější vybrat více na dostavbu dálnic, než neplatit a dálnice ještě padesát let nemít.

Ano, jsem ochoten platit za roční dálniční známku místo dnešního tisíce třeba 2 nebo 3 tisíce Korun. Pokud by nový ministr dopravy zdražil dálniční známky na 2000 Kč, bylo by to prakticky jen stejně, jako stojí roční dálniční známka v Rakousku, a stále zhruba jen polovinu toho, co stojí v Maďarsku. Oproti zemím, kde se vybírá mýto za ujeté kilometry (Itálie, Francie, ... ) by cena byla pro aktivní uživatele dálnic stále jen symbolická.

 

Právě blízké Rakousko se může pochlubit rozumnou dálniční sítí, kterou bychom potřebovali také. Stačí se podívat na dálniční spojení Linze a porovnat s dálničním spojením Českých Budějovic. Linzem člověk projede autem za chvilku, ať už jede odkudkoliv, má dobré spojení se Salzburgem a Německem, Vídní, Grazem a jižními částmi země. České Budějovice nemají dálnici žádnou, obchvat chybí, průjezd městem je průměrně na hodinu, někdy déle. Dálniční spojení ostatních velkých měst v ČR není o moc lepší, rychlostní silnice do Liberce nebo dálnice končící v polích mezi Hradcem a Pardubicemi není také žádná výhra.

 

Pane ministře, prosím, nezastavujte žádné dálnice. Chci mít stejně dobrou síť rychlých a kvalitních dálnic jako má Rakousko, Německo či Švýcarsko. Nechci se hodiny kodrcat po silnicích, čekat na semaforech, pouštět na přechodech, tlouci se po objížďkách a bloudit mezi městy. Chci být z Hradce v Budějovicích za 2 hodiny, ne za 4. Nechci projíždět stovky vesnic po cestě na druhou stranu republiky a jet tam týden. Rád budu platit více za dálniční známku, nebo rozumné mýto za ujeté kilometry.

 

Zvýšila-li by se cena za roční dálniční známku na 2000 Kč, přineslo by to do státní kasy o cca 3-4 miliardy Kč více, za které by se mohl opět kousek nějaké dálnice postavit. Stanovilo-li by se mýto za ujetý kilometr po dálnicích třeba na pouhých 50 hal/km, přineslo by to ještě více. 50 haléřů by nikoho nezabilo, pořád by to bylo zřetelně méně než obvyklých 1,5-2Kč/km, které se platí v Itálii či Francii. Ostatně i rozvíjející se Srbsko vybírá za použití dálnice, která navíc ještě nestojí, zhruba stejnou částku.

 

Počítejte se mnou: za použití 250km dálnice bych na mýtu dal 125 Kč. Cesta by se ze 4 hodin ale zkrátila na 2 hodiny. Dal bych 125 Kč navíc, ale ušetřil 2 hodiny času. Kdo si vydělá méně než 125 Kč za dvě hodiny, tj. 62,50 Kč čistého za hodinu? I na české poměry a české mzdy by mýto ve výši 50 hal./km bylo rozumné, nikoho by nepoškodilo a přineslo by odhadem 20 miliard ročně na dostavbu dálnic.

 

A ty jsou potřeba, pokud se nechceme stále kodrcat po špatných, pomalých a zastaralých silnicích bez obchvatů, vypouštět výfukové plyny obyvatelům vesnic a mít nervy z pomalé a nebezpečné jízdy, která trvá věčnost.

 

Zkuste si dát třeba trasu Hradec Králové - Pelhřimov - České Budějovice, nebo Hradec Králové - Svitavy - Brno. Takových tras najdete každý desítky. Raději zaplatím pár tisíc ročně navíc, než ztrácet mládí (ještě ano!) na špatných, pomalých a nebezpečných silnicích. Kdo chce tedy také platit více?

 

Autor: Rostislav Siksta | neděle 29.8.2010 17:33 | karma článku: 14,26 | přečteno: 1513x