Škola vychovává studenty k neúspěchu

Proč jsou studenti a rodiče vlastně posedlí studiem vysoké školy? Proč věnují tolik času studiu a získávání te nejlepší známky z předmětu, o kterém nemají ani ponětí a vůbec je nezajímá? Já to nevím... a víte to vy? 

Nejčastěji publikovaný důvod proč lidé studují vysoké školy je pocit, že díky škole najdou lepší zaměstnání a budou úspěšnější. Toto je velice zajímavý předpoklad, ovšem vyšší (školní) vzdělání neznamená lepší kvalifikaci a větší předpoklad k úspěchu.

Pokud se zaměříme na způsob jakým škola vzdělává můžeme si všimnout, že nás nutí naučit se nové dovednosti na velice základní úrovní. Tímto však nerozvíjí naše silné stránky a nepomáhá nám stát se profesionálem v oboru, ale rozšiřuje soubor dovedností, které ovládáme na neprofesionální úrovni. Neučí nás kreativnímu myšlení, neboť pokud uděláte něco jinak než skupina škola to neohodnotí jako jiný pohled, ale jako chybu. Škola nás také učí strachu, strachu z neúspěchu, strachu z vyčlenění ze skupiny, strachu z chyb. Pokud se podíváme do historie můžeme vidět, že velice úspěšní lidé jsou často studenti po střední škole, kteří měli na vysvědčení 3 - 4, sportovci a lidé snadno procházející životem. Kde se tedy berou úspěšní lidé a co je odlišuje? 

Jedna škola, jeden obor, 100 studentů... Proč je někdo úspěšnější? 

Dalším zajímavým předpokladem může být vystudování stejné školy, stejného oboru. Mějme 100 studentů každý dostal stejné školní vzdělání ovšem je tu pár studentů, kteří uspěli výrazněji než ostatní. Kde se tito úspěšní lidé vzali? 

Vezměme ještě jeden příklad na kterém to vysvětlím... máme studenta střední školy a vysokoškoláka. Student střední školy má viditelně nižší vzdělání ovšem může najít daleko větší uplatnění než student vysoké školy a to jenom díky tomu jak umí i to málo vědomosti využít.

Osobně nepokládám za nejdůležitější znalosti, ale kontext v jakém je daná osoba dokáže využít. Vědomosti jsou nástroj, ale k čemu je Vám nástroj, když jej neumíte používat a pokud možno různými způsoby. A zde opět narážíme na školní vzdělávání, škola nás klasicky učí způsobem: "Tady máš tento nástroj a slouží k tomuto.", ale už nikdo studentům neřekne, že stejný nástroj se dá použít i na dalších 5 věcí pokud jej použijeme jinak. Neučí nás přemýšlet nad problémy a jejich řešením, ale předává nám pouze odpovědi.

Asi nejčastější faktor, který nás dělí od úspěchu je strach a je to logické, neboť škola nás za pokořování mantinelů trestá špatnými známkami. Jak může učitel například hodnotit kvalitu (mám na myslí obsah) slohové práce? Z jaké pozice? Z pozice člověka, který nikdy nevydal ani jeden bestseller? Nemůže slohovou práci ohodnotit, nemá na to kvalifikaci a může mít titulů kolik chce.

Úspěšní lidé se nevzdělávají ve škole od učitelů, kteří si možná přečetli jednu odbornou publikaci, ale od lidí co odborné publikace píšou. Úspěšní lidé se nebojí strachu, ale pracují se strachem a čelí mu. Úspěšní lidé neuplatňují pestré znalosti jedním směrem, ale jsou profesionálové s úzkým zaměřením a tyto znalosti využívají v širokém kontextu. Úspěšní lidé jsou schopni akceptovat pravidla a jsou soutěživí. Úspěšní lidé se nebojí překážek.

Škola vychovává studenty k neúspěchu a nikoho nepovede za ruku a nenajde mu lukrativní práci. Škola studenty postaví do řady na pracovní úřad a je pouze na nich kdy se přestanou bát a vyjdou z řady.

PS pro rýpaly: Ano já studuji, studuji jenom kvůli titulu (líbí se mi ten titul před jménem), během studia vytvářím hodnoty a vzdělávám se mimoškolně od nejlepších v oboru, obklopuji se kreativními lidmi a své vědomosti a zkušenosti předávám dál. 

PS2: Ano pro jisté obory je škola potřeba... ovšem minimum z Vás dělá to co vystudoval...

Autor: Michal Seidler | pátek 28.9.2012 9:00 | karma článku: 11,84 | přečteno: 1367x