Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Metronovinky

Komise územního rozvoje a výstavby Prahy 4 uspořádala veřejnou prezentaci Dopravního podniku a Metroprojektu, která měla za cíl představit plány na výstavbu nové linky metra D a dát šanci občanům ptát se.

Co tedy nyní (snad) definitivně víme? V první fázi se má postavit úsek Pankrác – Depo Písnice, což je osm stanic. Druhá etapa pak počítá s prodloužením přes Nusle na Náměstí Míru. Co odtamtud dál, to ještě úplně jasné není – zřejmě dojde na prodloužení na Hlavní Nádraží, ale pak je nerozhodnutá otázka, jestli trasu svést směr Náměstí Republiky a někde v centru ukončit, nebo ji otevřít přesně na opačnou stranu směr Žižkov.

To je ale vzdálená budoucnost. Zatím je na stole stavba jižní části trasy. I ta se už potýká s problémy, protože vázne výkup pozemků. Majitelé se zřejmě celkem logicky pouštějí do spekulací s cenou. Kvůli tahanicím se už teď odhaduje zdržení celého projektu o rok až dva. S ohledem na další harmonogram, který si nechává až dva roky rezervu na výběr generálního dodavatele a 5,5 roku na samotnou stavbu, to znamená, že se novým metrem projedeme až za nějakých 10 let. Netroufám si odhadnout, zda to jde dělat lépe a rychleji, ale připadá mi to docela hodně.

Metro má být oproti původním záměrům automatické bez řidičů. Vzhledem k tomu, že to jinde ve světě funguje zdárně, tak s tím nemám problém, ačkoliv to znamená vyšší pořizovací náklady. Zaujalo mě však, že linka D nebude mít v první etapě vlastní depo, které se má postavit až během prodlužování. To tedy znamená pohyby automatizovaných souprav po stávajících úsecích (zřejmě z depa na Kačerově)? Není to problém?

Pak je tu samotné trasování. Metro skončí v polích v Písnici. Což sice jistě pomůže rozvoji lokality (a zdejším majitelům pozemků a developerům), zato to však příliš nepomůže obyvatelům sídlišť na Novodvorské a v Modřanech. Utěšit je může pouze neurčitý výhled na prodloužení tramvaje z Modřan na Libuš, kde stejnojmenná stanice budoucího metra přímo počítá s napojením. Do té doby budou nadále odkázaní na autobusy, které se alespoň mají zkrátit jen k Nemocnici Krč.

Slabinou tohoto plánu ovšem je, že návrh zdejší zastávky metra s nějakým novým autobusovým terminálem jaksi nepočítá, alespoň to nebylo vidět. Naopak majitelé volné louky, která se nachází přímo nad budoucím východem z metra, jistě počítají s maximálním zastavěním novými budovami. Zaujala mě i následující stanice Nádraží Krč, která je sice umístěna strategicky na křížení s železniční tratí, ale v současnosti kolem její budoucí polohy takřka nic není. Jižní strana, která by mohla obsloužit alespoň vilovou čtvrť, ve které bydlím, je oddělena onou železnicí a s podchodem se počítá zase až někdy v budoucnu, až budou svou stanici rekonstruovat České Dráhy.

Je pravda, že trasa víceméně kopíruje staré plány (snad z roku 1990), takže těžko vyčítat, že bylo nakonec vybráno právě toto vedení. Přesto by mě zajímalo, kam se ztratila jeden čas uvažovaná odbočka na Prahu 12 směrem k Vltavě. Metro zde teoreticky může nahradit kombinace tramvajové rychlodráhy, kterou je možné za 20 minut dospět na Palackého náměstí, a většího využití železniční trati 210, která cestující zaveze za stejný čas na Hlavní nádraží. Otázka zní – vědí o tom místní obyvatelé? A využívají toho a jsou spokojení?

Uznávám, jsem pouze laik, který se nevyzná v teorii a nemá k dispozici dopravní studie a propočty. Tímto směrem se však ubírají moje úvahy o novém metru. Třeba mi někdo pomůže najít odpovědi.

Autor: Alois Sečkár | pátek 4.12.2015 12:38 | karma článku: 12,14 | přečteno: 298x
  • Další články autora

Alois Sečkár

Kapitán Česko

Před pěti lety jsem napsal blog, proč Drahoš a ne Zeman. Letos je moje volba mezi dvěma jmény, která v druhém kole zbyla, ještě mnohem jasnější.

15.1.2023 v 17:11 | Karma: 27,68 | Přečteno: 963x | Diskuse| Politika

Alois Sečkár

Dushu y tilo my polozhym za nashu svobodu

Po týdnech příprav dnes ráno Putinovo Rusko rozpoutalo otevřenou válku na Evropské půdě. Jeho vojenskou agresi vůči Ukrajině jednoznačně odsuzuji.

24.2.2022 v 11:54 | Karma: 15,75 | Přečteno: 332x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Alois Sečkár

Věřte nevěřte Vrběticím

Už dlouho tu nebyla taková bomba, jakou včera odpálili Babiš a Hamáček. Za výbuchem muničního skladu ve Vrběticích stojí Ruská tajná služba. Mohlo se něco takového skutečně stát? Nebo si to naši scénáristé vymysleli?

18.4.2021 v 13:06 | Karma: 39,32 | Přečteno: 12995x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Alois Sečkár

Už žádnou další "poslední šanci" pro Babiše

Kritizoval jsem hejtmany za jejich rozhodnutí dát Babišovi dalších 14 dní nouzového stavu. Ptal jsem se, co si myslí, že za ty dva týdny bude jinak? Teď už můžeme pomalu bilancovat.

26.2.2021 v 8:59 | Karma: 25,56 | Přečteno: 693x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Alois Sečkár

Našemu státu ujel digitální vlak

Že bude nový systém na online rezervaci očkování od počátku fungovat, nejspíš neočekávali ani jeho tvůrci. Je to totiž logický důsledek hlubšího problému.

16.1.2021 v 16:54 | Karma: 22,88 | Přečteno: 518x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec

5. května 2024

Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

  • Počet článků 111
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1763x
Programátor ve firmě Atos, absolvent studia informatiky na VŠE, běžec, zapisovatel softbalu a baseballu, člen Strany svobodných občanů se zájmem o komunální politiku v Praze.