Metronovinky
Co tedy nyní (snad) definitivně víme? V první fázi se má postavit úsek Pankrác – Depo Písnice, což je osm stanic. Druhá etapa pak počítá s prodloužením přes Nusle na Náměstí Míru. Co odtamtud dál, to ještě úplně jasné není – zřejmě dojde na prodloužení na Hlavní Nádraží, ale pak je nerozhodnutá otázka, jestli trasu svést směr Náměstí Republiky a někde v centru ukončit, nebo ji otevřít přesně na opačnou stranu směr Žižkov.
To je ale vzdálená budoucnost. Zatím je na stole stavba jižní části trasy. I ta se už potýká s problémy, protože vázne výkup pozemků. Majitelé se zřejmě celkem logicky pouštějí do spekulací s cenou. Kvůli tahanicím se už teď odhaduje zdržení celého projektu o rok až dva. S ohledem na další harmonogram, který si nechává až dva roky rezervu na výběr generálního dodavatele a 5,5 roku na samotnou stavbu, to znamená, že se novým metrem projedeme až za nějakých 10 let. Netroufám si odhadnout, zda to jde dělat lépe a rychleji, ale připadá mi to docela hodně.
Metro má být oproti původním záměrům automatické bez řidičů. Vzhledem k tomu, že to jinde ve světě funguje zdárně, tak s tím nemám problém, ačkoliv to znamená vyšší pořizovací náklady. Zaujalo mě však, že linka D nebude mít v první etapě vlastní depo, které se má postavit až během prodlužování. To tedy znamená pohyby automatizovaných souprav po stávajících úsecích (zřejmě z depa na Kačerově)? Není to problém?
Pak je tu samotné trasování. Metro skončí v polích v Písnici. Což sice jistě pomůže rozvoji lokality (a zdejším majitelům pozemků a developerům), zato to však příliš nepomůže obyvatelům sídlišť na Novodvorské a v Modřanech. Utěšit je může pouze neurčitý výhled na prodloužení tramvaje z Modřan na Libuš, kde stejnojmenná stanice budoucího metra přímo počítá s napojením. Do té doby budou nadále odkázaní na autobusy, které se alespoň mají zkrátit jen k Nemocnici Krč.
Slabinou tohoto plánu ovšem je, že návrh zdejší zastávky metra s nějakým novým autobusovým terminálem jaksi nepočítá, alespoň to nebylo vidět. Naopak majitelé volné louky, která se nachází přímo nad budoucím východem z metra, jistě počítají s maximálním zastavěním novými budovami. Zaujala mě i následující stanice Nádraží Krč, která je sice umístěna strategicky na křížení s železniční tratí, ale v současnosti kolem její budoucí polohy takřka nic není. Jižní strana, která by mohla obsloužit alespoň vilovou čtvrť, ve které bydlím, je oddělena onou železnicí a s podchodem se počítá zase až někdy v budoucnu, až budou svou stanici rekonstruovat České Dráhy.
Je pravda, že trasa víceméně kopíruje staré plány (snad z roku 1990), takže těžko vyčítat, že bylo nakonec vybráno právě toto vedení. Přesto by mě zajímalo, kam se ztratila jeden čas uvažovaná odbočka na Prahu 12 směrem k Vltavě. Metro zde teoreticky může nahradit kombinace tramvajové rychlodráhy, kterou je možné za 20 minut dospět na Palackého náměstí, a většího využití železniční trati 210, která cestující zaveze za stejný čas na Hlavní nádraží. Otázka zní – vědí o tom místní obyvatelé? A využívají toho a jsou spokojení?
Uznávám, jsem pouze laik, který se nevyzná v teorii a nemá k dispozici dopravní studie a propočty. Tímto směrem se však ubírají moje úvahy o novém metru. Třeba mi někdo pomůže najít odpovědi.
Alois Sečkár
Kapitán Česko
Před pěti lety jsem napsal blog, proč Drahoš a ne Zeman. Letos je moje volba mezi dvěma jmény, která v druhém kole zbyla, ještě mnohem jasnější.
Alois Sečkár
Dushu y tilo my polozhym za nashu svobodu
Po týdnech příprav dnes ráno Putinovo Rusko rozpoutalo otevřenou válku na Evropské půdě. Jeho vojenskou agresi vůči Ukrajině jednoznačně odsuzuji.
Alois Sečkár
Věřte nevěřte Vrběticím
Už dlouho tu nebyla taková bomba, jakou včera odpálili Babiš a Hamáček. Za výbuchem muničního skladu ve Vrběticích stojí Ruská tajná služba. Mohlo se něco takového skutečně stát? Nebo si to naši scénáristé vymysleli?
Alois Sečkár
Už žádnou další "poslední šanci" pro Babiše
Kritizoval jsem hejtmany za jejich rozhodnutí dát Babišovi dalších 14 dní nouzového stavu. Ptal jsem se, co si myslí, že za ty dva týdny bude jinak? Teď už můžeme pomalu bilancovat.
Alois Sečkár
Našemu státu ujel digitální vlak
Že bude nový systém na online rezervaci očkování od počátku fungovat, nejspíš neočekávali ani jeho tvůrci. Je to totiž logický důsledek hlubšího problému.
Další články autora |
Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí
Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...
Silné bouřky se přihnaly do Čech, pak řádily na Moravě. Hasiči odklízejí škody
Přímý přenos Meteorologové varovali, že se v neděli objeví velmi silné bouřky s přívalovým deštěm a krupobitím,...
600 °C a mix jedovatých látek. Proč prudce přibývá požárů solárních panelů
Premium V úterý hasiči zasahovali u výbuchu rodinného domu v Šonově na Náchodsku. Pravděpodobná příčina?...
Hrůza, závory se zvedly, říká svědkyně. Vlak jel po zavřené koleji, uvedl ministr
Rychlík z Prahy, který se ve čtvrtek srazil na Slovensku s autobusem, jel po koleji, jež byla pro...
Je to vážné, nad Bidenem lámou hůl už i sponzoři. Sám se nevzdá, náhrady jsou
Devadesátiminutová první předvolební debata mezi bývalým republikánským prezidentem Donaldem...
Ve druhém kole prezidentských voleb v Íránu vede reformista Masúd Pezeškján
V druhém kole íránských prezidentských voleb podle předběžných výsledků vede reformní kandidát,...
Vrátit se jako hrdina. Ukrajina už cvičí vězně, kanibaly jako Rusko nebere
Premium Ukrajina začala s propouštěním vězňů, kteří chtějí bojovat za svou vlast proti Rusům. Krok je...
Podvodníci na turisty mají žně. Říká se jim deštníkáři a tváří se jako charita
Premium Turistická sezona přitahuje do Česka mnoho cizinců, které se snaží některé společnosti nalákat do...
„Kandiduji dál a znovu zvítězím,“ odpověděl Biden na pochyby o jeho stavu
Navzdory spekulacím a pochybám o své mentální a fyzické kondici nehodlá Joe Biden odstoupit z...
- Počet článků 111
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1754x