Pošta

Občas někde čtu nebo vidím, jak jsou lidé nespokojení se službami pošty.

schránkaweb

I já na poštu nerad chodím a přiznávám, že ji už nesnáším. Pokaždé, když musím na poštu pro dopis nebo balík, tak trpím. Služby pošty se výrazně nezměnily od socialistické doby. Špína, zatuchlý zápach, nevětrané a vydýchané prostory, kde se nyní v letních měsících v horku a dusnu tísní fronty čekajících a naštvaných lidí.

 

Ať jdu na poštu kdykoliv, tak tam je vždy fronta. Přitom to je stejná situace, jako v hypermarketu, kde máte např. 30 pokladen, ale funguje jich jen 6, takže se tvoří fronty. Na poště máme třeba 10 okének, ale fungují standardně jen 4. Proto tam jsou vždy fronty. A je jedno, jestli jdu na poštu v místě bydliště (po pracovní době) nebo v místě práce (v pracovní době) a nebo na jiném místě Prahy kdykoliv, když projíždím kolem a potřebuji na poště něco vyřídit.

 

Velkou komplikací je dle mého názoru zavedení poštovní banky, protože lidé čekající na služby pošty (dopisy, balíky, složenky, inkaso apod.) zdržují jiní s bankovními službami, které patří spíše do bankovních institucí nebo dnes již na bezhotovostní pole či do služeb bankomatů. Pokud se pošta rozhodla vtrhnout na pole bankovního sektoru, měla oddělit tuto službu od běžné poštovní agendy, ale spíše se měla věnovat zlepšení služeb pošty, pro které zde hlavně existuje.

 

Universálnost přepážek je jen snem, takže pokud potřebujete vyřídit více záležitostí na poště, musíte počítat se stáním ve více frontách. Je logické, že na poštu jde člověk, až když už musí (oddaluje to snad každý z důvodu, že nechce hned platit nebo jen proto, že návštěva pošty a pobyt tam je skutečně utrpením), takže tam většinou vyřizuje vše najednou a nechodí tam pokaždé s jedním problémem třeba obden.

 

Rozvojem zásilkových služeb (Neckermann, Quelle atd.) a celé plejády internetových obchodů i doručováním obsílek všeho druhu (soudy, policie, úřady atd.) extrémně narostla činnost pošty (dopisy a balíky), která jí sice zahltila, ale možná i zachránila, protože elektronická pošta ji výrazně konkuruje a odvedla dopisovatele. A právě tito největší poštovní zákazníci, kteří blokují frontu se stovkou doporučených obálek nebo desítek balíčků a balíků zásilkových služeb, zdržují a tak i obtěžují ostatní běžné uživatele, kteří si na poštu jdou např. pro jeden dopis. Přitom by pro příjem hromadné pošty mohla být vyčleněna samostatná oddělení nebo přepážky.

 

Všiml jsem si, že služby PPL (přepravní a dopravní služba) jsou někdy i levnější než pošta, přestože doručí zboží až domů a v době, která lidem vyhovuje. Balík pošty si musíte vyzvednout na poště nebo si připlatit za doručení. Ze zkušeností vím, že doručovatelé už pouze vhazují nám známé a nenáviděné lístečky (oznámení o uložení pošty – dopisu nebo balíku) do schránek, aniž by zvonili nebo balík dovezli.

 

Přestože máme století výpočetní techniky a i pošta do svého sortimentu – vybavení už dříve zařadila IT, očekávám, že tyto vymoženosti civilizace zlepší a zrychlí i poštovní služby. Omyl. Stále vidíme, že na poště bez stohů ohmataných papírů, formulářů, lístečků a útržků i bez propisek a ručního psaní a vyplňování i 3 kolonek k jednomu dopisu, se neobejdeme. Stejně tak lístkový čekací systém čísel, který je dnes běžný ve všech bankách i spořitelnách a odstraňuje ponižující fronty, je na poštách až na pár výjimek jen zbožným přáním. Možná, to bude i tím, že si na poště nemůžete ani nikde v klidu sednout a počkat až přijdete na řadu nebo jen v klidu vyplnit požadované formuláře.

 

Doručování je také stále jakoby odtržené od reálného života, když doručovatelky doručují převážně v pracovní době a téměř nikdo nebývá doma. Pokud náhodou doma jste, tak listonoš stejně nezazvoní a do schránky Vám vhodí poukázku pro návštěvu frontového stanoviště vzdáleného i několik kilometrů od místa bydliště. Jiný termín doručení je sice možné domluvit, ale za své telefonní poplatky a v mimopracovní dobu již jen za další příplatek. V poštovních poplatcích si tak platíte svůj čas, podrážky svých bot nebo pneu svého auta a nebo poplatky MHD.

 

Pošta se má prý už konečně privatizovat. Snad to přispěje k zlepšení služeb a skončí další skanzen socialismu. Snad budeme moct chodit do kulturnějšího prostředí bez front nebo nám bude pošta doručována až domů v době, kdy tam většinou pracující lidé jsou. Vždyť v poštovních poplatcích je zahrnuto doručení adresátovi a nikoliv na poštu. A možná se dočkáme i nějakých slev, když si na poštu pro dopis dojdeme sami. Zasloužíme si to, protože tak poště šetříme peníze a naopak ze svého vydáváme více.

  

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zdeněk Schwarz | pátek 24.8.2007 9:40 | karma článku: 17,12 | přečteno: 1762x
  • Další články autora

Zdeněk Schwarz

Pražské špitály – 2. díl

1.3.2016 v 10:00 | Karma: 11,56

Zdeněk Schwarz

Málo lékařů – 2. díl

29.2.2016 v 9:00 | Karma: 13,98

Zdeněk Schwarz

Asiaté v Praze - 2. díl

27.2.2016 v 9:00 | Karma: 15,28