Kola

Čím dál častěji lidé jezdí na kolech a je to dobře. Jistě jste si na silnicích všimli zvýšené frekvence kol nebo aut s nosiči plnými kol. Potkávám celé skupiny různých nadšenců všech věkových skupin, často i celé rodiny s malými dětmi, které buď vlečou na tyči na malém kole nebo v kárce a nebo vezou na sedačce. Je dobře, že se na kolech prohání i mládež a že stále více vídám i jen tak projíždějící naše a zahraniční turisty.

výlet na kole cestou necestou...Victor Lukas

Převládají horská kola a někteří nadšenci jim úplně propadli. Mají vybavení jako závodníci vč. barevných dresů plných reklam. Ale také vídám zcela obyčejně sportovně vybavené i oblečené cyklisty a standardní turisticky laděné vyznavače cyklistiky, kteří mají turistická kola s nosiči a taškami vč. stanů, karimatek a spacáků. Vzácně potkám i nadšence s crossovými koly oblečené do různých chráničů a přileb. Většina kolařů už používá ochranné cyklistické helmy, ale stále jsou k vidění i pouhé čapky nebo šátky. Riziko pádů je možná malé, ale stále každoročně zbytečně umírá nebo se pouze mrzačí desítky cyklistů.

Je fajn, že máme dostatek cyklotras a že se budují další cyklostezky. Je jen škoda, že většina z nich vede po silnici a není nijak bezpečně oddělena od automobilového provozu. Některé trasy už i lemují cykloservisy a občerstvení s možností parkování kol a zahrádkami, ale ještě je dost tras, kde podnikatelé jaksi zaspali. Oni vůbec někde pořád spí a vůbec nejsou schopní nebo ochotní se přizpůsobit situaci a podmínkám. Je trapné, když cyklotrasy lemují o víkendu uzavřené restaurace, stánky s občerstvením nebo cykloservisy. Stejně tak když narazíte na restauraci, kde Vás možná neočekávají jen s motýlkem a zlatou kreditkartou, ale kolo nemáte kam dát.

Stejná situace bývá u památek, které jsou jedním z mnoha kulturních doplňků cyklotras i body, které tvoří jejich hlavní síťotvorný prvek. Takže u většiny hradů a zámků najdete velká placená parkoviště, ale už nemáte možnost někde ponechat po dobu prohlídky bezpečně kolo. Narazíte i na takové případy, kdy vás s kolem jakoby přímo odpuzují. Při tom stačí se inspirovat v zahraničí, kde kola jsou běžnou součástí života nebo dokonce převažují nad auty. Najdete tam velká i patrová parkoviště pro kola, zámky na kola nebo alespoň půjčovny kol a zámků, dostatek stojanů na kola i další doprovodné podnikavé aktivity, kam bych zařadil zejména přepravní prostředky v podobě cyklobusů, cyklovlaků i cyklolodí. Snadno tak můžete plánovat výlety a trasy na delší vzdálenosti bez nutnosti se jakoby točit kolem základního bodu, kde parkujete nebo jste ubytováni.

U nás jich je stále málo. Stejně tak lanovky nejezdí všude a nebo jsou jen vzácně schopny přepravy kol. Další inspirací mohou být např. Alpy, kde na kole můžete cestovat aniž byste museli použít silnici nebo nemohli vyvézt se až na vrcholy hor. Tím vším se mohou inspirovat naši nezaměstnaní nebo nadšenci chtějící podnikat a nebo provozovatelé, kteří krachují díky mírným zimám bez sněhu.

Autor: Zdeněk Schwarz | neděle 24.6.2007 22:30 | karma článku: 20,82 | přečteno: 3294x
  • Další články autora

Zdeněk Schwarz

Pražské špitály – 2. díl

1.3.2016 v 10:00 | Karma: 11,56

Zdeněk Schwarz

Málo lékařů – 2. díl

29.2.2016 v 9:00 | Karma: 13,98

Zdeněk Schwarz

Asiaté v Praze - 2. díl

27.2.2016 v 9:00 | Karma: 15,28