Čajové plantáže - Srí Lanka

Jsem překvapená. Něco na mě pokřikují, chtějí dolary nebo bonbony. Ani jedno nemám a tak je odkazuji na chlapíka přede mnou a ukazuji, že již zaplatil :-).Naštěstí mě nezabily mačetou. Jdu raději za Honzou a jsem z toho otrávená.

Hellbodde

Doprava je dost hrozná a k tomu to vedro! Auto zase zlobí. Místo chlazení spíše topí. Po asi 40 km vleklého popojíždění se začínáme pomalu sunout do kopců a i krajina začíná být hezčí a šťavnatější. Cestou ještě nakupujeme  skvělé kokosy na cestu.

čajové plantáže Srí Lanka

Jsme v oblasti kde začínají čajové plantáže. První vodopád je naší zastávkou na svačinu. Je tu chýše s početnou rodinou a spousty odpadků, na druhé straně se myjí auta.

u vodopádu na svačinu

Je to taková vodopádová myčka. A tak naše  špinavé auto necháme také umýt. Hadice  mají nataženou přímo od vodopádu. Tyto „unikátní“ myčky v přírodě potkáme ještě několikrát.

Továrna na čaj Hellbodde

Auto v kopcích začne opět vařit. Když už bubláme úplně,  máme tak trochu štěstí v neštěstí! Stojíme přímo u továrny na čaj (Hellbodde). Je zde i restaurace s ochutnávkou čaje. Auto musí chladnout a tak přijmeme pozvání  na prohlídku továrny. Pracují zde Tamilové a dle jejich výrazů ve tváři je to asi pěkná fuška.

Tamilské ženy - česačky čaje

Honza se věnuje autu a já poprvé vidím nedaleko  v zelené záplavě čajovníků česačky. Hurá, těším se , že si je vyfotografuji. Přede mnou jde nějaký ruský turista. Česačky něco pokřikují a usmívají se na Rusa. Pořizuji pár fotografií. Muž po chvíli loví v kapse  peníze a dává je česačkám. Jsem překvapená. Něco na mě pokřikují, chtějí dolary nebo bonbony. Ani jedno nemám a tak je odkazuji na chlapíka přede mnou a ukazuji, že již zaplatil :-) .Naštěstí mě nezabily mačetou a tak jdu raději za Honzou a jsem z toho otrávená. Po prohlídce dolijeme vodu do chladiče  a jdeme  na ochutnávku. Já si dávám lahodný bílý čaj, Honza  čaj zelený a černý.  V prodejně nakoupíme čaje a jedeme dál.

továrna na čaj

Po 10 minutách opět vaříme. Zastavujeme nedaleko Thondaman cultural centre  přímo  u malého templu. Znovu doléváme vodu za asistence místních usměvavých hochů. Po cestě obdivujeme další čajové plantáže s nádherným okolím. Jsou to například  plantáže Mackwoods Labookellie. Další naší zastávkou je vodopád Ramboda Falls.

Čaj

Čajovník je keř,  pokud jej neseřezáváte a nekultivujete může dosáhnout až výše 10 m. Na čajových plantážích keře nechávají vysoké asi 1 metr.Sbírají se mladé lístky a pupeny čajovníků.Na čajových plantážích na Srí Lance sbírají čaj pouze tamilské ženy.

Kvítek čaje Srí Lanka

Výroba čaje

1. fáze –sušení proudem vzduchu při určité teplotě – tzv. zavadnutí

2. fáze –válcování (svinování) při které jsou narušeny  buněčné tkáně listů , přičemž se  uvolňují silice a enzymy

3.fermentace (oxidace) – provádí se vlhkým vzduchem, kdy lístky mění barvu na hnědou tato část  je velmi důležitá pro kvalitu a jakost vyráběného čaje.

4.konec (zastavení ) fermentace – a sušení prouděním horkého vzduchu

čajové plantáže Srí Lanka

Druhy čajů

Je produkováno velké množství čajů , které jsou rozlišovány nejenom podle kvality, ale i podle toho v jaké nadmořské výšce byly pěstovány (nížinné, horské a vysokohorské).Ty vysokohorské rostou pomaleji a vyznačují se delikátní chutí.Další rozlišení je podle velikosti : od levného „prachu“ a „drtě“ přes zlomkové až po listové.

Čaj je černý, bílý, zelený, růžový. Bílý a zelený je sušen přirozeně a není dobarvován. Bílý čaj  je velmi drahý, protože se sbírají jenom dva vrchní lístky.

Čaj  je asi nejznámějším  a nejdůležitějším vývozním artiklem  srílanské ekonomiky. Čaj se na Srí lanku dostal jako náhražka zničených kávovníkových plantáží  v 19. století. Jako první začal s pěstováním čaje v rovce 1867 James Taylor. S pěstováním začal v oblasti jihovýchodně od Kandy  na plantáži Loolecondera.

Ceylonský čaj můžete nakoupit všude.  Ovšem ty nejlepší čaje, co se týká kvality  a výběru, nakoupíte  ve specializovaných obchodech. Pokud navštívíte čajové plantáže, kde je možná ochutnávka čaje , tak nakoupíte nejenom kvalitní čaj , ale můžete i vybírat z těch pro vás nejlahodnějších.

Na Srí Lance jsme na naší měsíční cestě navštívili několik čajových plantáží.

Autor: Jana Schlitzová | čtvrtek 3.8.2017 20:34 | karma článku: 12,97 | přečteno: 645x

Omikron s DOCTOREM

Pro upřesnění DOCTOR je náš pes a Omikron je nová varianta onemocnění COVID-19 , kterou jsme prodělaly v lednu 2022.

20.1.2022 v 20:13 | Karma: 14,75 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní

Petřín - Láska je láska

Pod korunami stromů, na louce sedí skupinky i zamilované dvojice. Povídají si nebo jen mlčí a kochají se tou krásou všude okolo. My máme to štěstí, že jsme zde při téměř zapadajícím slunci, vše je více nasvícené a romantické.

5.4.2019 v 10:20 | Karma: 11,65 | Přečteno: 330x | Diskuse| Cestování

Ach, to jaro!

Když má být 28. února 20 stupňů, není na co čekat. Jedeme do přírody, tam, kde to máme tak rády! Vítej jaro!

1.3.2019 v 11:50 | Karma: 11,70 | Přečteno: 278x | Diskuse| Fotoblogy

Točník

Jsem pod hradem Točník. U jezírka mám divný pocit, že je tu někdo se mnou. A taky že ano, pod mostem, naštěstí za branou v zrekonstruovaném medvědíně, na mě mžourá asi právě probuzený medvěd a za ním ještě jeden ...

22.2.2019 v 17:36 | Karma: 16,27 | Přečteno: 468x | Diskuse| Cestování

Niagáry

Přibližujeme se do modré, červené, fialové a zelené hřmící mlhy. Barvy se mění po několika minutách. Panorama této podívané dokreslují osvícené hotely, věž i domy. Na mapě jsme objevily místo nedaleko odsud, kde by se mělo nechat

27.12.2018 v 19:46 | Karma: 15,30 | Přečteno: 348x | Diskuse| Cestování

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

Hlavní redaktor a fotograf cestovního portálu www.kamsevydat.cz.   Píšeme a fotografujeme celá rodina. Milujeme nezávislé cestování, přírodu, architekturu a umění. Poznáváme Českou republiku a svět. Navštívili jsme země: Barma, Borneo, Japonsko, Vietnam, Kambodža, Thajsko, Srí Lanka, Laos, Havaj, Madeira, Tunis a mnoho dalších. Co se týká cestování, mám na starosti fb stránky: kam se vydat, cestování s dětmi, Česká republika

Další fb stránky:  Ateliér Schlitz Návrhy a realizace zahrad Praha, fotogalerie zahrad.