- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jaroslav Velinský (* 18. prosince 1932, † 19. února 2012) byl český spisovatel - prozaik, trampský písničkář a hudebník, známý také pod přezdívkou Kapitán Kid.
Během života vystřídal řadu zaměstnání. Byl horníkem, soustružníkem, nočním hlídačem v zoo i opravářem sportovního nářadí. Později působil jako umělecký pracovník libereckého Divadla hudby, písmomalíř, reklamní grafik a typograf.
V 50. letech napsal své první trampské písně, aktivně se zapojil do trampského hnutí a v roce 1967 v Ústí nad Labem spoluzakládal hudební festival Porta, kterého se pak dlouhá léta aktivně účastnil a získal na něm řadu trofejí - jako autor i jako hudebník (banjo a swingová kytara).
Napsal také několik desítek trampských písní, z nichž mnohé zlidověly. Své první profilové album "No to se ví" vydal v roce 1983.
V roce 1969 mu vyšla první kniha, science fiction Zápisky z Garthu/ Leonora. Kromě tohoto žánru psal Jaroslav Velinský především detektivní romány.
Říká se, že "bezděčný detektiv" Ota Fink, který je hrdinou většiny Velinského detektivek, je úspěšný díky tomu, že svůj detektivní bystrozrak opírá současně o hluboké profesní znalosti a také o znalost drobných všedních problémů obyčejných českých lidiček. Tím Velinského knihy připomínají romány Dicka Francise.
Čtenáři se s Otou Finkem snadno ztotožňují, protože se v jeho příbězích pohybují známými místy a profesní dovednosti a triky v nich hrají stejně důležitou roli jako psychologie a akce. Vynikající překladatel angloamerické literatury František Jungwirth prohlásil: "Má-li naše literatura svého Philipa Marlowa, je jím Ota Fink z knih Jaroslava Velinského."
Jaroslav Velinský byl také průkopníkem nové a zajímavé cesty v českém uměleckém podnikání. V roce 1999 založil "jednomužné" nakladatelství Kapitán Kid, které se opírá o Klub kamarádů Kapitána Kida.
Tento klub sdružuje čtenáře jeho knih a fanoušky jeho hudby. Velinský využíval klubovou databázi a těsný kontakt se svými čtenáři a posluchači pro optimální plánování své tvorby. To se netýkalo jen nákladů vydávaných knih a CD, ale také optimalizace výběru témat a poměru hudební a literární tvorby. Výsledkem bylo vysoce efektivní nakladatelství, které produkovalo originální knihy a hudbu.
Další články autora |