Zákazem rozvodů proti krizi rodiny
To jsou dvě z myšlenek, které mě nejvíc zaujaly v článku kolegy Kosinky , zabývajícím se důležitou otázkou mezigeneračních vztahů z (nejen) křesťanského pohledu.
Možnost ukončení manželství totiž není v naší kultuře (a ani v křesťanství) nová - relativní novinkou je to, že k tento krok nyní mohou iniciovat i ženy.
Křesťanství ve svých evropských počátcích bojovalo spíše s incestem a polygamií (dlužno dodat, že tato válka trvala téměř deset staletí) a církev sériovou monogamii tolerovala (vzpomeňme čtyř manželek a bezpočtu konkubín Karla Velikého, nebo podobně neuspořádaného rodinného života "svatého krále" Jakuba Dobyvatele).
Starý zákon ostatně zapuzení manželky povoluje, Matoušovo evangelium jej připouští v případě manželčiny nevěry.
Ženino cizoložství coby důvod k rozvodu akceptovala i většina církevních koncilů pátého století. Císař Justinián možné příčiny rozvodu rozšířil ještě o neúspěšný pokus o vraždu manžela/manželky, opuštění domácnosti v noci bez manželova svolení, impotenci a vstup do kláštera.
Běžným důvodem rozvodu zůstávala také manželčina neplodnost.
Nerozlučnost manželství začala církev prosazovat až po gregoriánském koncilu ve 12. století; zároveň ovšem stanovila podmínky k anulaci manželství či k rozluce "od stolu a lože". Rozvody a zapuzování manželek se tím zkomplikovaly, ale - jak dokládají dobové záznamy - nevymizely.
Je vhodné připomenout, že zatímco ještě ve středověku byla impotence muže jedním z mála důvodů, pro něž mohla o rozvod požádat i žena, v 18. a 19. století ustupují potřeby žen do pozadí a manželka je chápána jako osoba, která je ve všech oblastech života podrobena rozhodování manžela: jak píše Žofie Podlipská, "netoužíš po ničem na světě než po spokojenosti mužově, vše ostatní je ti lhostejné."
Nešťastné svazky, jako například ten Boženy a Josefa Němcových, byly odsouzeny k smutnému a trvalému skomírání. Rozluky se nazývaly "přetrženým živobytím", byly považovány za dočasné a další manželství nepadalo v úvahu.
Frustrovaní manželé vyhledávali uspokojení v mimomanželských svazcích - pro ženy tohoto úniku nebylo.
Středověké a ranné novověké zákonodárství cizoložství žen přísně trestalo; právo zabít ženu i jejího milence měl rovněž zákonitý choť.
Ještě v 19. století tištěné příručky společenského chování varují vdané ženy před pouhým důvěrným rozhovorem s cizím mužem.
Teprve o sto let později církev začíná přicházet s názorem, že není nutno, aby se nevěrná žena vyznávala z hříchu manželovi; má si své provinění odčinit výraznějším projevováním lásky podvedenému.
Manželky nevěrných mužů v podstatě neměly, jak se bránit. Milena Lenderová v knize K Hříchu i k modlitbě píše: "Mužská nevěra vzbuzovala pozornost, až když od základů narušovala rodinný život. I tehdy však byla žena zpravidla bezmocná. V květnu 1879 si stěžovala jakási Anna Pisingrová z Podhájí,...na svého manžela Josefa Pisingera, který se od ní odstěhoval a žije s "kuběnou" Marií Bočkovou, matkou tří nemanželských dětí. ... Z dopisu vyplývá, že pisatelka si už stěžovala okresnímu hejtmanovi, oba provinilci tam byli povoláni, napomenuti, aby se rozešli, ale neuposlechli."
Situace se mění až s industrializací společnosti a odstranění ekonomické závislosti žen na mužích - ne tedy proto, že by rozvody dnes byly možné a předtím nikoli, ale proto, že žena, která je v manželství nespokojena, v současnosti má možnost z něho odejít, aniž by jí hrozil propad na dno společnosti. (O tom, jak pádné a oprávněné jsou důvody manželské nespokojenosti u velké části rozvádějících se, ovšem můžeme polemizovat.) Zároveň také významně poklesl počet trvale svobodných osob v populaci, což může mít na rozvodovost rovněž vliv.
Dětství našich předků se pak až do 20. století vyznačovalo tím, že jeho doba byla mnohem kratší, a rodiny mnohem početnější. Ještě v 19. století u nás míval běžný manželský pár kolem deseti dětí (41 - 43 dětí na 1000 obyvatel).
Už z pouhého počtu dětí a rozestupů mezi porody (jen vzácně více, než dva roky) vyplývá, že rodiče jednotlivým dětem příliš mnoho času věnovat nemohli. Mazlení s potomky bylo považováno za nevhodné, projevy lásky se omezovaly na zpěv a vyprávění pohádek.
V chudších vrstvách trávily děti většinu dne s prarodiči nebo staršími sourozenci, zatímco rodiče pracovali na poli či jinde.
Bohatší vrstvy svěřovaly výchovu dětí již od narození do rukou kojných a chův; služeb chův využívaly všechny společenské vrstvy s výjimkou té nejchudší.
Otcové, často výrazně starší než matky, nebývali při výchově dětí přítomni ani fyzicky; odcházeli z domova brzy ráno a vracívali se až v hodinách, kdy už děti spaly.
Výchova tedy byla přísnější, ne však intenzivnější...
Je otázkou, zda bychom se k minulosti v nastíněné podobě ještě chtěli vracet.
Další články autorky: http://manzelka.bloguje.cz
Fotografie v perexu: http://freedigitalphotos.net
Karíma Sadio
Ramadánové střípky
"Tak se napij," nabádal mě můj senegalský společník za pokladnami v dakarské samobsluze. Rtuť na teploměru by šplhala někam ke třicítce (kdybychom teploměr měli) a já jsem toužila po vodě k pití. Ale takhle veřejně? O ramadánu?
Karíma Sadio
Tak kde je ten s tím orgasmem?
"To je ten nejhezčí chlap, jakého jsem kdy viděla. Dokonalost sama!" lákala mě po před časem kamarádka, abych nahlédla do fotogalerie jednoho z jejích známých.
Karíma Sadio
Čistě ženská záležitost
V posledních dvou dnech jsem shodou okolností narazila na dvě zdánlivě nesouvisející úvahy o ženské zodpovědnosti. Petra Kišová se na svém
Karíma Sadio
Líný jako Somálec
Odvážné články na téma hladomor v Somálsku ukazují, jak málo víme o hladomorech i o Somálsku.
Karíma Sadio
Svobodně svázaní
"Ty jedna blbá krávo, která ani nemá jméno, seš jenom manželka toho tvýho muslima, jinak nic, jenom nějaká MANŽELKA" napsal mi kdysi anonym v nějaké diskusi k článku o ženské obřízce.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Ukrajina zasáhla další ruskou rafinérii, okupační armáda zabíjela v Oděse
Sledujeme online Ruská protivzdušná obrana v noci na středu sestřelila šest dronů nad čtyřmi regiony, informovalo...
Hasiči při pálení čarodějnic zasahovali u dvacítky požárů, často zbytečně
Na mnoha místech Česka se během včerejšího posledního dubnového večera rozhořely ohně při tradičním...
Policie v Tbilisi nasadili proti davu plyn i vodním dělo, zadržela 63 lidí
Gruzínská policie a demonstranti se v úterý večer střetli v Tbilisi u sídla parlamentu, který v...
Nejraději měli Češi EU za předsednictví. Vlnu nevole vyvolala migrační krize
Největší nespokojenost s členstvím Česka v Evropské unii byla v době migrační krize. V roce 2016...
- Počet článků 155
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2934x
Lásce nic nepatří, ale ani ona nikomu nepatří.
Lásce totiž zcela stačí samotná láska.
Milujete-li, neměli byste říkat "Bůh je v mém srdci", ale raději říkejte "Já jsem v srdci Boha."
A nemyslete si, že lásce můžete určovat směr, protože láska, pokud jí stojíte za to, určí směr vám.
(Džibrán Chalíl Džibrán, Prorok)
Seznam rubrik
- Včerejšky
- Názory
- Dějiny Konga
- Jinde a jinak
- Ženská obřízka
- Osobní
- Poučení z krizových vývojů
- Nezařazené